11 edycja Przeglądu Nowego Kina Francuskiego odbędzie się w kilkunastu miastach w Polsce, a w Szczecinie - w kinie "Pionier 1907", już od najbliższego piątku (10 lipca). W programie wydarzenia są najciekawsze francuskie filmy ostatnich lat, propozycje zarówno dla wielbicieli francuskich komedii: „Czysta jak śnieg” reż. Anne Fontaine, współczesna interpretacja baśni o Królewnie Śnieżce przeznaczona dla widzów dorosłych z Isabelle Huppert w roli Złej Królowej, komediodramatów: „Prawdziwa miłość” reż. Claire Burger, nagrodzona na festiwalu w Wenecji historia ojca, który musi sam zająć się wychowaniem nastoletnich córek czy kina animowanego: „Dilili w Paryżu” Michela Ocelota, zdobywca Cezara dla najlepszego filmu animowanego w 2019 roku.
Oto harmonogram szczecińskiego przeglądu:
Claire, młoda kobieta o wielkiej urodzie, budzi zazdrość teściowej, Maud, która posuwa się nawet do zaplanowania morderstwa. Claire zostaje wyratowana z opresji przez tajemniczego mężczyznę, który zabiera ją na swoją farmę. Kobieta postanawia zostać w wiosce, co wywołuje poruszenie wśród mieszkańców. Jeden, drugi... wkrótce jej urokowi ulega siedmiu mężczyzn! A dla niej jest to początek radykalnej emancypacji ― cielesnej i uczuciowej.
Paulette wraz z małżonkiem prowadzą prywatną szkołę dla dziewcząt, w której nastolatki uczą się, jak być perfekcyjną żoną i panią domu. Niestety po nagłej śmierci męża Paulette odkrywa, że szkoła jest na skraju bankructwa i ona sama musi wziąć sprawy w swoje ręce. Sytuacji nie ułatwiają feminizm i rewolucja seksualna, które z dnia na dzień zmieniają społeczeństwo i świat dookoła. Aby ratować szkołę, Paulette łączy siły ze swoją pierwszą miłością – André, ekscentryczną przyrodnią siostrą – Gilberte oraz surową zakonnicą Marie-Thérèse. Nieoczekiwanie jednak sama zaczyna mieć wątpliwości co do własnych poglądów i przekonań. Czy to możliwe, żeby miała stać się… wyzwoloną kobietą?
Paryż, czasy Belle Époque. Mała Dilili z Nowej Kaledonii w towarzystwie gońca Orela, przemierza miasto trójkołowcem, prowadząc śledztwo w sprawie tajemniczych porwań małych dziewczynek. Spotyka na swojej drodze wybitne osobistości epoki, które dają jej wskazówki. Odkrywa, że pod ziemią żyją bardzo źli ludzie: Panowie-Mistrzowie. Dwójka przyjaciół zawzięcie walczy na rzecz radosnego życia, pełnego światła i wzajemnej sympatii.
Od odejścia żony Mario sam zajmuje się domem i wychowywaniem swoich dwóch córek. Czternastoletnia Frida obwinia go o odejście matki. Siedemnastoletnia Niki marzy o niezależności. Tymczasem Mario wyczekuje powrotu partnerki.
Po piętnastu latach na Lazurowym Wybrzeżu była Miss Regionu powraca do rodzinnej miejscowości. Pozbawiona środków do życia, znajduje zatrudnienie w fabryce konserw, gdzie w obronie przed niechcianymi zalotami niechcący zabija własnego szefa. Świadkami wypadku są jej dwie współpracowniczki. Cała trójka już chce jest dzwonić po karetkę, gdy znajduje przy mężczyźni torbę pełną banknotów. Kobiety postanawiają podzielić się znaleziskiem. Dopiero wtedy wpadają w prawdziwe kłopoty…
Joseph wraz z synami Jachimem i Ivanem, tworzy trzyosobową, blisko związaną ze sobą rodzinę. Młodszy syn, Ivan, gimnazjalista inny niż wszyscy, przechodzi akurat kryzys mistyczny. Buntuje się, widząc jak upadają jego dotychczasowe autorytety. Starszy Joachim nie może pogodzić się z ostatnim niepowodzeniem miłosnym, poważnie zaniedbując studia w zakresie psychiatrii. A ojciec postanawia zamienić udaną karierę lekarską na nieudaną karierę pisarską. Mimo niepowodzeń panowie bezustannie obdarzają się wzajemną uwagą, poszukując - czasem dość niezdarnie - miłości.
Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej? Komedia „Arab Blues” przypomina, że powroty w rodzinne strony nie zawsze bywają łatwe. Tak jest w przypadku wychowanej we Francji Selmy, która postanawia wrócić do Tunezji, aby otworzyć gabinet psychoanalityczny. Na miejscu okazuje się jednak, że nie tylko nikt tam na nią nie czeka, ale jej zawód i styl życia nawet najbliższym krewnym wydają się cokolwiek podejrzane. Kulturowe różnice generują serię pomyłek i nieporozumień.
Myriam i Paul są kochającym się małżeństwem z dwójką dzieci. Gdy Myriam postanawia wrócić do zawodu adwokata, para zaczyna szukać niani. Po surowym castingu zatrudniają Louise. Dzieci szybko przywiązują się do nowej opiekunki, która stopniowo staje się centralną postacią w rodzinie. Niania była dla nich wybawieniem… Do czasu.
(MON)
Fot. materiały dystrybutora