Czy egzamin z matematyki powinien być obowiązkowy na maturze? Najwyższa Izba Kontroli uważa, że skoro efekty nauczania tego przedmiotu nie są najlepsze, należy egzamin zawiesić. Pomysł nie przypadł jednak do gustu nauczycielom, naukowcom, pracownikom Ministerstwa Edukacji, a nawet samym uczniom.
REKLAMA
Nie od dziś matematyka spędza uczniom sen z powiek. To jednak przedmiot lubiany przez nich na początku edukacji w szkole podstawowej. Później określana jest już jako ważna i potrzebna, czyli królowa nauk w monarchii przedmiotów. Stosunek do niej odzwierciedlają wyniki uczniów mierzące ich umiejętności.
Najnowszy raport NIK potwierdza jedynie to, co pokazują rokroczne wyniki matur. Uczniowie najczęściej nie zdają na maturze egzaminu z matematyki, zaś ci, którzy go zdają, uzyskują średnio najniższe, w porównaniu z innymi przedmiotami, wyniki. W ubiegłym roku egzaminów maturalnych nie zdało ponad 23 proc. zachodniopomorskich maturzystów, z czego aż 20 proc. oblało właśnie matematykę, a 3 proc. pozostałych kilkanaście przedmiotów. W kraju było nieco lepiej, bo średnio nie zdało matematyki 17 proc. maturzystów. Uczniowie z naszego województwa, którzy zdali matematykę, osiągnęli nieco ponad 50 pkt. proc., najwyższą punktację – średnio 56 pkt. proc. – uzyskali maturzyści w samym Szczecinie. W terenie, np. powiatach białogardzkim, koszalińskim, kamieńskim średnio nieco powyżej 30 pkt proc., czyli wymagane minimum, aby egzamin zaliczyć.
Problem z matematyką pojawia się jednak wcześniej, o czym świadczą wyniki egzaminu gimnazjalnego. Ubiegłoroczne pokazały, że za rozwiązanie zadań z matematyki zachodniopomorscy uczniowie uzyskali średnio 48,4 proc. punktów. Średnia krajowa zaś wyniosła 52 proc. punktów.
Na zdjęciu: Ubiegłoroczna matura w XIII LO w Szczecinie
REKLAMA
Komentarze
qa
2019-03-11 09:46:50
Mam 50 lat i nigdy do niczego matematyka nie była mi potrzebna.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Przypominam że matura nie jest obowiązkowa
2019-03-10 13:51:45
eliminacja matury wymusi wprowadzenie egzaminów wstępnych na uczelnie wyższe.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
entuzjasta
2019-03-10 12:04:23
Matury powinny być nagrodą w cotygodniowych losowaniach i zdrapkach. Ambitniejsi mogliby je uzyskiwać po rozwiązaniu 1000 krzyżówek panoramicznych.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
zuzu
2019-03-09 21:28:45
nauka matmy w szkołach to nie nauka tylko odfajkowanie tematów przez nauczycieli, a że 30% uczniów to gamonie to efekt widoczny.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
k....k12
2019-03-09 15:56:23
Tytuł z pytajnikiem. Może by jednak zdetronizować tą nieszczęsną matematykę i uwolnić pogardzane, ciemne, pchane na rzeż masy z resztek możliwości nauki logicznego myślenia. We francuskich liceach podobny proces już jest, albo będzie obstalowany, czyli, że zgamoniałe uczniaki nie będą rozwiązywać zadań z fizyki czy chemii na poziomie szkoły średniej, bo też nie wchodzi im ona, ta matematyka do głów. Gdzieś jednak będą kształceni przyszli naukowcy, lekarze, ekonomiści, czy choćby wyższa kadra techniczna przemysłu. Może i będą kształceni, ale może to już nie dotyczyć białych. Proces logicznego myślenia demiurdzy powierzą sztucznej inteligencji. A wy możecie konia obwołać senatorem. Historia się powtarza w formie groteski
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
I.
2019-03-09 15:48:25
Proponuje zrezygnować z egzaminu maturalnego jako niepotrzebnego, stresującego zbyt wrażliwe umysły naszej dziatwy kochanej. No bo kto to widział wymagać od naszych pociech jakichś wiadomości o języku, literaturze (fuj!) czy takiej fizyki czy innej historii. W końcu nie matura, lecz chęć szczera...
Wystarczą chyba kolejne reformy ministrów wykańczające szkolnictwo, już NIK nie musi dobijać szkolnictwa.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
sceptyk
2019-03-09 15:34:27
Należy postawić zasadnicze pytanie: Czy matura w obecnym kształcie ma jeszcze jakikolwiek sens?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.