Ponad 97 proc. Polaków używało w 2022 r. telefonii komórkowej; 79 proc. miało dostęp do internetu, w większości stacjonarnego (69,8 proc.) - wynika z badania opublikowanego w czwartek przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Dodano, że z usług telewizyjnych korzystało 87,5 proc. badanych.
Z badania konsumenckiego klientów indywidualnych przeprowadzonego w 2022 roku opublikowanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) wynika, że z roku na rok zwiększa się odsetek osób korzystających z usług łączności elektronicznej w Polsce.
"W ubiegłym roku badani najczęściej wybierali usługi telefonii komórkowej (97,2 proc.), przeważającej większości za pomocą smartfona. Spośród użytkowników aż 92,7 proc. korzystało z internetu, a 74 proc. znało wielkość swojego pakietu danych internetowych. Niemal trzy czwarte badanych korzystało z komunikatorów internetowych w telefonie, a za główną ich zaletę wskazywało brak opłat" - podano.
Dodano, że 9 na 10 badanych, którzy wyjeżdżali w zeszłym roku za granicę, korzystało z usług w roamingu, głównie były to z połączenia głosowe i SMS.
Z badania wynika ponadto, że dostęp do internetu zadeklarowało 79,1 proc. respondentów, z czego dwie trzecie (69,8 proc.) miało dostęp stacjonarny, a ponad połowa (57,3 proc.) mobilny.
Ankietowani w badaniu wskazali, że w sieci internetowej najczęściej przeglądali strony internetowe, odbierali pocztę elektroniczną, korzystali z portali, serwisów i aplikacji społecznościowych lub informacyjnych oraz z komunikatorów i szeroko rozumianej rozrywki. Większość respondentów była zadowolona z parametrów posiadanego dostępu do internetu - podał Urząd.
Według URE z usług telewizyjnych korzystało 87,5 proc. badanych. "Najpopularniejszym rodzajem były streaming wideo (41,7 proc.), a po nim naziemna telewizja cyfrowa (DVB-T2)(33,2 proc.). Spośród korzystających z usług DVB-T2 około 2/5 zauważyło korzyści ze zmiany standardu nadawania sygnału cyfrowego z czego większość wskazało poprawę jakości sygnału wideo lub audio oraz większą stabilność połączenia" - podano.
Jak wskazano, badani coraz bardziej dbają o swoje bezpieczeństwo w sieci. Większość z nich deklaruje, że korzysta z programów antywirusowych lub antyspyware, aktualnego oprogramowania, a ponad połowa z nich zabezpiecza także swoje urządzenie mobilne. Prawie 2/5 badanych deklaruje, że korzysta z rozwiązań zwiększających poziom prywatności w sieci.
Urząd dodał, że aż 83,5 proc. badanych ma świadomość tego, że udostępniania swoje dane osobowe w sieci. Połowa z nich udostępnia je w internecie podmiotom publicznym, przedsiębiorstwom, a co ponad czwarty portalom społecznościowym. Co piąty badany przyznaje wprost, że nie czyta regulaminów usług internetowych przed ich akceptacją. (PAP)