Licznie przybyli szczecińscy nauczyciele na sobotnią II Neurokonferencję Nauczycieli Województwa Zachodniopomorskiego "Zmysł Udziału". Wykłady poświęcone funkcjonowaniu mózgu, poprowadzili znakomici profesorowie, naukowcy, badacze Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego. Wydarzenie zorganizowało Pomorskie Towarzystwo Neurokognitywistyczne, a odbyło się ono w Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
- Mózg jest właściwie bez możliwości wejścia weń, zamknięty jak kamień. Drogą wejścia do mózgu oraz drogą, którą mózg wychodzi na zewnątrz, żeby zaobserwować kosmos zewnętrzny, jak również wewnętrzny, są zmysły - powiedział Inicjator PTNk, prof. Ireneusz Kojder, którego wykład inauguracyjny poświęcony był percepcji upływu czasu oraz podstawom czynności zmysłowych.
Wstępem, nawiązującym do wykładu profesora był wiersz W. Szymborskiej „Rozmowa z kamieniem”, który wyrecytowała Hania Szczepanek, uczennica V Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Asnyka w Szczecinie.
Całodzienna konferencja podzielona była na trzy sesje. Pierwsza - "Neurobiologiczne podstawy procesu poznania i uczenia" - poświęcona była procesowi poznania mózgu. Druga - czynnikom wpływających na jego funkcjonowanie, a trzecia - "Neurokognitywistyka stosowana" - temu, jak wiedza z zakresu, takich dziedzin jak: psychologia, medycyna, biologia, filozofia, matematyka, fizyka, chemia, zmienia naszą świadomość.
Drugi rok z rzędu PTNk szerzy oświatę i propaguje wiedzę o mózgu, zwracając uwagę na jego rolę. Towarzystwo działa także na rzecz inicjowania i prowadzenia interdyscyplinarnych badań naukowych, związanych z funkcjonowaniem umysłu, a także wdrażaniem terapii innowacyjnych. Podczas sobotniej konferencji nauczyciele mieli okazję poznać wiele najnowszych osiągnięć z dziedziny neurokognitywistyki. Na temat funkcji układu nerwowego i rozpoznawaniu jego uszkodzeń mówiła prof. Krystyna Honczarenko. Ołów a choroby neurodegeneracyjne były przedmiotem wykładu prof. Ireny Baranowskiej-Bosiackiej. O wpływie substancji psychoaktywnych na osobowość, zachowanie oraz podejmowanie decyzji mówiła dr Daria Schetz. Prof. Izabela Gutowska przedstawiła jedzenie na myślenie, a prof. Adriana Schetz podała filozoficzną klasyfikację typów świadomości. Naukowcy przekonywali, że najnowsze badania i odkrycia w dziedzinie współczesnych neuronauk są po to, by służyły nam w życiu codziennym. Powinny skłaniać nas do zmiany stereotypów, do czego zachęcała prof. Aleksandra Żukrowska oraz do własnego rozwoju, o czym mówił dr Dariusz Jeżewski, prezes PTNk, przedstawiając interesującą historię pewnego przypadku. Jego zdaniem współczesna wiedza podkreśla fundamentalne znaczenie mózgu i jego funkcjonowania dla rozwoju indywidualnego i społecznego człowieka. Na zakończenie konferencji wiceprezes PTNk Hanna Bartnik, dyrektor V LO i Gimnazjum nr 46 w rozmowie z uczniem Dawidem Hamerą "Powiedz mi, jak mam cię uczyć", podsunęła zgromadzonym nauczycielom garść metodycznych spostrzeżeń. ©℗(el)
Fot. Ryszard PAKIESER