Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Młodzież na lekcjach demokracji

Data publikacji: 24 listopada 2017 r. 16:47
Ostatnia aktualizacja: 25 sierpnia 2019 r. 18:45
Młodzież na lekcjach demokracji
 

Społeczeństwo obywatelskie, praworządność, prawa i wolności człowieka oraz trójpodział władzy - takie tematy poruszano podczas piątkowych lekcji demokracji w Centrum Dialogu Przełomy. To trzecie z serii tych spotkań. Wzięło w nich udział około 300 gimnazjalistów i uczniów szkół średnich z województwa zachodniopomorskiego.

Zajęcia, które poprowadziła konstytucjonalistka dr Bogna Baczyńska z Wydziału Prawa Uniwersytetu Szczecińskiego, mają zainicjować dyskusję na temat demokracji w Polsce. Dotyczą bowiem najważniejszych uregulowań zapisanych w Konstytucji RP, ale także standardów międzynarodowych: znaczenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka i Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Spotkania zachęcają młodzież do zaangażowania się w sprawy kraju i udziału w codziennym życiu lokalnej społeczności. Od kilku lat cyklicznie organizuje je Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.

W listopadzie lekcje demokracji odbyły się dotąd trzykrotnie: w Szkole Podstawowej w Piecniku, Szkole Podstawowej w Mirosławcu i w Centrum Dialogu Przełomy w Szczecinie. W piątkowych lekcjach udział wzięli dla uczniowie Zespołu Szkół nr 1 w Barlinku i Zespołu Szkół nr 1 w Pyrzycach. Z młodzieżą spotkał się marszałek województwa Olgierd Geblewicz. Na poniedziałek zaś zaplanowano podobne zajęcia dla uczniów Zespołu Szkół Publicznych w Golczewie oraz Zespołu Szkół w Kamieniu Pomorskim w ich szkołach.

Organizatorzy podkreślają, że lekcje historii z udziałem naocznych świadków najważniejszych wydarzeń w dziejach Polski, są dla młodzieży żywą lekcją historii najnowszej. Podczas części spotkań młodzi ludzie słyszą bowiem relacje 
i wspomnienia bezpośrednich uczestników. Natomiast lekcje obywatelskie, lekcje demokracji oraz dyskusje na temat praw i obowiązków obywateli to ważna dla młodych ludzi edukacja z zakresu wiedzy o społeczeństwie. ©℗

(el)

Na zdjęciu: Organizatorzy podkreślają, że lekcje historii z udziałem naocznych świadków najważniejszych wydarzeń w dziejach Polski.

Fot. Dariusz Gorajski

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Quistorp
2018-04-21 10:09:41
Żadnych przełomów. Żadnych Centrum. Żadnych dialogów. Myślenia!Pomimo wysiłków Solona zmierzających do uspokojenia wewnętrznej sytuacji konflikt rozgorzał na nowo niedługo po wprowadzeniu w życie reform i trwał do połowy VI wieku p.n.e. Jego źródłem była rywalizacja o urzędy i wpływy pomiędzy członkami elity, a także utrzymujące się niezadowolenie najbiedniejszych mieszkańców Aten. Ten przedłużający się okres niepokojów zaowocował pierwszą w dziejach Aten tyranią. Pizystrat, Ateńczyk wybitnego rodu, wspierany przez zamożnych przyjaciół oraz biedaków, w których obronie występował, dwukrotnie próbował przejąć władzę, zanim wreszcie, za trzecim razem, powiodło mu się i w 546 roku p.n.e. został tyranem Aten. Pizystrat dbał o utrzymanie poparcia, jakiego udzielali mu ludzie biedni i przeznaczał dla nich spore środki. Dzięki temu chłopi mogli nabywać niezbędne wyposażenie do swoich gospodarstw, a biedota znajdowała zatrudnienie przy robotach publicznych, takich jak naprawianie sieci dróg, wznoszenie wielkiej świątyni Zeusa i budowa nowych fontann mających poprawić zaopatrzenie miasta w wodę pitną. Podatek, jaki Pizystrat nałożył na produkcję rolną - jeden z rzadkich w dziejach ateńskiej polis przykładów podatku bezpośredniego - umożliwiał finansowanie kosztownych projektów budowlanych oraz udzielanie pożyczek rolnikom. Pizystrat stworzył także instytucję sędziów objazdowych, którzy przemierzali attyckie wioski i osady, dzięki czemu żyjący tam chłopi nie musieli opuszczać swych domostw, aby dochodzić sprawiedliwości w miejskim trybunale. Wzorem tyranów, którzy wcześniej władali Koryntem, Pizystrat dbał o gospodarczy i kulturalny rozwój Aten, był mecenasem sztuki i architektury. To właśnie w okresie jego władzy ceramika attycka zaczęła wypierać koryncką.
Quistorp
2018-04-21 10:04:47
Młodzieży! Nie do CDP! Do klasyki mądrych greków! Macie internet!Podczas formowania się demokracji ateńskiej, początkowo dominującą siłę w polis stanowiła arystokracja. Jej rządy doprowadziły część społeczeństwa do wielkich zadłużeń, za które następnie sprzedawano ich w niewole. Pierwszą osobą która wprowadzała reformy w Atenach, mające na celu zażegnie niezadowolenia społecznego, był jeden z archontów (jeden z dziewięciu najwyższych urzędników w Atenach) – Drakon. Jednak prawo nazywane od jego imienia drakońskim, nie rozwiązało problemów ateńczyków, którzy polecili Solonowi ułożenie nowego prawa. Pomimo, iż dzięki reformą Solona, zniwelowano długi oraz odkupiono sprzedanych w niewole ateńczyków, niezadowolenie społeczne pozostawało niezmienne. Po Solonie, któremu nie udało się ostatecznie osiągnąć równowagi w państwie, władze przejął Pizystrat.
Mlodzi przyszloscia R.P.
2017-11-25 22:47:45
A jak przyjda do Domow... to 95 % Rodzicow - calkiem co innego mlodziezy opowiedza...! Dzisiejsza mlodziez, nie jest juz taka "g....." jak sie Panu Olgierdowi PO-litycznie jeszcze wydaje ! A wiec MLODZI... Patriotycznie i po Wojskowemu - na Prawo... i Sprawiedliwosc patrz !!
PO-stkomunistyczny "Kit"...
2017-11-25 22:32:40
Taaak, Olgierd Geblewicz i PO-stkomunistyczna Demokracja...?? Czyli "dalej" na Lewo patrz... i jakby byle 70 lat (1945-2015) nie bylo juz WY-STAR-CZA-JA-CE !!
lekcje z goebbelsem
2017-11-25 17:35:44
Po takim kształceniu młodzież nabierze przekonania, że dzieci robi się w próbówkach. A może przydałyby się lekcje historii filozofii?
POdKO(D)mendna
2017-11-24 17:09:48
Ekspert pani dr Baczyńska - jak na naukowczynię - jednowymiarowe, niezniuansowane POstrzeganie rzeczywistości.
ehh
2017-11-24 14:27:12
Jakoś za PO Urząd Marszałkowski nie organizował takich spotkań. Poza tym, jakie to mogą być lekcje, skoro pracownik tej instytucji prowadzi spotkania środowisk kodu.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA