Jak wyrobić dziecku paszport? Jak zameldować się czasowo? Jak sprawdzić, ile mamy na koncie punktów karnych? Odpowiedzi na te i inne pytania można znaleźć na portalu www.obywatel.gov.pl. Są tam karty z opisanymi prostym językiem najpopularniejszymi usługami administracji publicznej.
- W każdej chwili i bez wychodzenia z domu możemy sprawdzić, jak załatwić sprawy w urzędzie - wyjaśnia Piotr Pieleszek z centrum prasowego wojewody. - Wystarczy tylko komputer, smartfon lub tablet z dostępem do Internetu. Portal www.obywatel.gov.pl podzielony jest na piętnaście kategorii: "dokumenty i dane osobowe", "kierowcy i pojazdy", "wyjazd za granicę", "śluby i rozwody", "dzieci", "edukacja", "zgon", "zaświadczenia i odpisy", "nieruchomości i środowisko", "zasiłki i pomoc finansowa", "ochrona zdrowia i ubezpieczenia społeczne", "meldunek", "praca i biznes", "podatki" oraz "służba wojskowa".
Na stronie znajdziemy w sumie 101 kart, w tym 82 opisujące najbardziej popularne usługi publiczne, jakie administracja świadczy dla obywateli. Znajdują się tam również informacje przybliżające funkcjonowanie 19 ważnych rządowych portali tematycznych. Wszystkie procedury opisane są prostym i przystępnym językiem. Zawartość strony ma być stale poszerzana i aktualizowana, aby portal www.obywatel.gov.pl mógł się stać pełnym źródłem wiedzy o administracji.
W ramach projektu „Obywatel” działa też infolinia, czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 16.00 pod numerem 222-500-115. Można się tam dowiedzieć, gdzie załatwić swoją sprawę. Tam również obywatele mogą zgłaszać uwagi - np. co należy zmienić w danej procedurze, by ją uprościć.
Kancelaria Premiera przygotowała też dwa podręczniki dla urzędników: przyjaznej komunikacji i reagowania na sygnały od obywateli. To publikacje, które zawierają różne wskazówki, m.in. jak pisać pisma urzędowe prostym językiem.
(jps)
Graf. www.obywatel.gov.pl