21 postulatów dotyczących szkół w czasie pandemii przedstawił Związek Nauczycielstwa Polskiego nowemu ministrowi edukacji i nauki. Prezes ZNP odniósł się do bieżącej sytuacji w oświacie podkreślając, że obecnie najważniejszą sprawą jest bezpieczeństwo uczniów i nauczycieli oraz pracowników oświaty. W czwartek Przemysław Czarnek ma podjąć decyzje dotyczące bezpieczeństwa w szkołach. Nieoficjalnie nastąpi zamknięcie starszych klas szkół podstawowych i przejście na nauczanie zdalne, na razie w strefie czerwonej.
Priorytetem związkowców jest rozszerzenie kompetencji dyrektorów szkół w kwestii podjęcia decyzji o czasowym nauczaniu w formie zdalnej lub hybrydowej z pominięciem sanepidu. ZNP apeluje o zwiększenie nakładów finansowych na oświatę ze względu na rosnące koszty utrzymania placówek oświatowych w okresie pandemii, a także doposażenie szkół w środki czystości i dezynfekcji oraz wyposażenie pracowników w sprzęt ochrony osobistej: maseczki z filtrem, przyłbice, przesłony z pleksi.
Ważne dla związkowców jest również doposażenie w niezbędny sprzęt komputerowy, tak aby nauczyciel uczący zdalnie mógł pracować na sprzęcie wypożyczonym ze szkoły.
- Co prawda są szkoły, które kupiły kamery do zdalnej nauki, ale są one w mniejszości. Większość nauczycieli pracuje na swoich prywatnych komputerach i laptopach - stwierdza Hanna Sokołowska, wiceprezes szczecińskiego Oddziału ZNP. - Nikt nie zwraca nam kosztów związanych z korzystaniem w pracy z własnego Internetu i sprzętu komputerowego, dlatego postulujemy o uregulowanie tej kwestii.
— ZNP (@ZNP_ZG) October 21, 2020
Nauczyciele powinni mieć możliwość korzystania z jednolitej platformy edukacyjnej do zdalnej komunikacji, na której zostaną zamieszczone wszystkie e-materiały dydaktyczne dla uczniów i nauczycieli oraz specjalistów wspierających dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Powinna ona zawierać e-zasoby do kształcenia dla wszystkich uczniów, dostosowane do wymogów podstawy programowej materiały edukacyjne instytucji nauki i kultury i narzędzia dla nauczycieli tworzących własne zasoby. Przydatne byłyby również poradniki dla uczniów i rodziców: jak efektywnie korzystać z e-zasobów i organizować naukę w domu.
Do zdalnej nauki potrzebne są szkolenia on-line dla nauczycieli o różnym poziomie zaawansowania, platformy dla szkół integrujące pracę nauczycieli w danej placówce oraz komunikator do prowadzenia wideokonferencji dla uczniów, nauczycieli i rodziców. By nauka na odległość miała sens, ministerstwo powinno zapewnić dostęp do szybkiego i darmowego Internetu wszystkim uczestnikom zdalnego kształcenia, szczególnie tym z mniej zamożnych rodzin.
ZNP apeluje również o modyfikację podstawy programowej i dostosowanie jej do zdalnego kształcenia. Wśród postulatów jest także prośba o zmniejszenie liczebności klas.
- Jesteśmy przerażeni tym co dzieje się w szkołach podstawowych wciąż pracujących w trybie stacjonarnym, tu nauczyciel staje naprzeciw trzydziestu uczniów, którzy przemieszczają się komunikacją miejską - tłumaczy H. Sokołowska. - Nastolatkowie po wyjściu ze szkoły spotykają się, mając za nic izolację i społeczny dystans.
Nauczyciele skupieni w związku proszą nie tylko o wsparcie techniczne, ale również psychologiczne oraz bezpłatne szczepienia przeciw grypie.
- Przy tablicy nie ma już młodych adeptów zawodu, większość nauczycieli to dziś grupa 50 plus - stwierdza Hanna Sokołowska. - Nieprawdą jest, że pouciekaliśmy na zwolnienia lekarskie i urlopy zdrowotne. Tegoroczne dane nie różnią się od zeszłorocznych. Pracujemy, rzetelnie wykonujemy swoje obowiązki, ale bardzo się boimy o zdrowie. Nasze i naszych uczniów.
Katarzyna Lipska-Sokołowska
Fot. Dariusz Gorajski