Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Projektowali ogień, wodę, powietrze

Data publikacji: 10 marca 2017 r. 12:43
Ostatnia aktualizacja: 25 sierpnia 2019 r. 18:43
Projektowali ogień, wodę, powietrze
 

Barbara Piela ze Szkoły Podstawowej nr 48 w Szczecinie, Paweł Jakubowicz z SP w Przeźmierowie i Aleksandra Ponikowska z Katolickiej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Koszalinie zostali laureatami II Ogólnopolskiego Konkursu „Kodować każdy może”. W finałowych zmaganiach uczestniczyło 32 uczniów podstawówek z całego kraju.

Celem konkursu jest popularyzacja nauki programowania wśród najmłodszych.

– Najważniejsze jest to, żeby zaszczepić w dzieciach chęć nauki programowania, a przez to logicznego myślenia – mówi Anna Rakowska, nauczycielka z SP nr 48 w Szczecinie, pomysłodawczyni i organizatorka konkursu. – Programując, dzieci mają możliwość stworzenia od początku własnych projektów, własnych aplikacji, a nie jedynie korzystania z już istniejących. Jest to dla nich nauka poprzez zabawę.

Pierwszym etapem konkursu są zdalne eliminacje, na które w tym roku nadesłano ponad 100 prac z całej Polski. Dzieci z klas 2-5 miały za zadanie stworzyć jednominutowe animacje komputerowe w języku Scratch (język do nauki programowania dla dzieci i młodzieży) na zadany temat. Uczniowie z klas 6 tworzyli w nim zaś przyrodnicze programy edukacyjne. Jury konkursu, składające się z pracowników Wydziału Informatyki Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, z nadesłanych skryptów wyłoniło 32 finałowe w kategoriach: klasy 2-3, kl. 4-5 i kl. 6.

Zmagania finałowe podzielono na dwie części. Tematyka pierwszej nawiązywała do odbywającego się w tym roku w Szczecinie finału zlotu żaglowców The Tall Ship Races – uczniowie musieli się wykazać znajomością układu współrzędnych, indywidualnie rysując w Scratchu żaglowce. Stopnie trudności zadania były zróżnicowane w zależności od kategorii. W drugiej części dzieci pracowały zespołowo – w każdej kategorii wyłoniono dwa zespoły, które przez 10 minut pracowały nad projektami prezentującymi żywioły: wodę (klasy 2-3), ogień (kl. 4-5) i powietrze (kl. 6). W tej konkurencji oceny dokonywali zebrani w sali rodzice i nauczyciele, którzy głosowali zdalnymi pilotami.

W finale wyłoniono i nagrodzono po trzech laureatów w każdej kategorii. Z klas 2-3 miejsce I zdobyła Barbara Piela z SP nr 48 w Szczecinie, II – Ignacy Kus z SP nr 16 w Szczecinie, III – Anna Czurak z ZSO SP nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Stargardzie. W kategorii kl. 4-5 najlepszy był Paweł Jakubowicz ze Szkoły Podstawowej w Przeźmierowie, II miejsce zajął Jakub Nowakowski ze Sportowej Szkoły Podstawowej nr 1 w Koszalinie, III – Maja Małecka z SP nr 59 w Szczecinie. Wśród uczniów klas 6 zwyciężyła Aleksandra Ponikowska z Katolickiej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Koszalinie, II miejsce zajął Piotr Czurak z ZSO SP nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Stargardzie, a III – Bartłomiej Kielczyk z SP w Przecławiu.

Zwycięzcy dostali atrakcyjne nagrody, m.in. roboty (mBot, mBot Ranger, Ozoboty) XBOX, tablety, drukarki, smartfony i programy do nauki języków.

– Chętnie wspieramy takie inicjatywy, ponieważ nauka programowania powinna się zaczynać już na pierwszym etapie edukacji – mówi Katarzyna Witkowska z Technoparku Pomerania, będącego partnerem konkursu. – To dla dzieci nie tylko bardzo przydatna współcześnie umiejętność, ale także pełna ciekawych wyzwań podróż w świat nowych technologii, która pobudza ich kreatywność oraz rozwija umiejętność analitycznego i logicznego myślenia.

Organizatorem konkursu jest Szkoła Podstawowa nr 48 w Szczecinie, patronem merytorycznym Wydział Informatyki ZUT. Partnerami są Young Digital Planet, Magnetic Point, Consileon, Mobica, Technopark Pomerania, Edu-Sense, Microsoft, Rails Girls Szczecin, Klaster IT, Urząd Miasta oraz Rada Rodziców przy SP nr 48. W tym roku konkurs odbywał się pod patronatem prezydenta Szczecina oraz zachodniopomorskiego kuratora oświaty.

(mag) 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA