Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Są pieniądze dla uczniów zaangażowanych w lokalne wspólnoty

Data publikacji: 18 października 2022 r. 19:31
Ostatnia aktualizacja: 18 października 2022 r. 21:31
Są pieniądze dla uczniów zaangażowanych w lokalne wspólnoty
Michał Twardochleb: „Wierzę w kreatywność młodzieży”.  

Młodzi szczecinianie troszczący się o seniorów, pomagający integrować się kolegom i koleżankom z Ukrainy, zbierający pieniądze na sprzęt rehabilitacyjny dla znajomych. Takich uczniów chce finansowo wesprzeć Fundacja Rozwoju Innowacji i Kapitału Społecznego. Przygotowała dla nich system minigrantów LISEK (pod tym skrótem kryją się „Lokalne Inicjatywy Szkolne: Edukacja + Kooperacja”).

– Chcemy zachęcić młodzież do aktywności społecznej, do budowania lokalnych wspólnot – opowiada Michał Twardochleb z fundacji. – Dysponujemy środkami z naszego poprzedniego projektu, który musieliśmy zawiesić z powodu pandemii. Chcę podkreślić, że nasza pomoc jest maksymalnie odbiurokratyzowana, nie trzeba pisać żadnych skomplikowanych wniosków, tylko zgłosić pomysł. Czekamy na zespoły – od dwóch osób – szczecińskich uczniów, koniecznie z nauczycielem opiekunem. Często jest tak, że i młodzi ludzie, i nauczyciele chcą działać, pomagać, ale brakuje im tych kilkuset złotych. Teraz podsuwamy im rozwiązanie.

Fundacja czeka na propozycje wszelkich działań, które mogą przynieść coś dobrego. Przykładowe pomysły: cotygodniowe podwieczorki z seniorami, imprezy integracyjne dla uczniów z Ukrainy, kiermasz ze zbiórką na sprzęt rehabilitacyjny. Ale to tylko propozycje, M. Twardochleb podkreśla, że wierzy w kreatywność uczniów. Fundacja może opłacić jedzenie, napoje, potrzebne materiały etc. Górny pułap wsparcia dla jednego zespołu to 3 tysiące złotych.

– Przy czym ważne jest, żeby to nie było jednorazowe wydarzenie, lecz coś, co trwa dłużej. Jeśli ktoś organizuje festyn z kwestą na cel charytatywny, to dobrze, żeby poprzedzony był akcją przygotowania przez młodzież artykułów, gadżetów, poczęstunków, które będą oferowane czy licytowane podczas kiermaszu – chodzi o zaangażowanie w proces, a nie pojedynczą akcję – tłumaczy M. Twardochleb. – Zaplanujmy działania realizowane wspólnie, rozwijające lokalną społeczność.

Jedną z inspiracji dla przedsięwzięcia FRIKS jest bengalski Grameen Bank. Ta instytucja finansowa zasłynęła z przyznawania mikrokredytów mieszkańcom krajów rozwijających się. W 2006 roku Grameen Bank oraz jego twórca Muhammad Yunus otrzymali Pokojową Nagrodę Nobla „za wysiłek na rzecz stworzenia warunków do ekonomicznego i społecznego rozwoju od podstaw”. W uzasadnieniu Komitet Noblowski napisał: „Znalezienie przez duże grupy społeczne sposobów na wyrwanie się z ubóstwa jest niezbędne do osiągnięcia trwałego pokoju. Mikrokredyt jest jednym z takich sposobów. Rozwój od podstaw służy ponadto rozwojowi demokracji i praw człowieka”.

– Jeśli złe postawy i zachowania wynikają z niedostatku i wyalienowania, to chcemy pomóc młodym ludziom uwierzyć, że to oni sami, będąc aktywni, mogą zmieniać świat na lepsze – dodaje M. Twardochleb.

Szczecińscy nauczyciele mogą zgłaszać inicjatywy swoich uczniów na stronie friks.pl/minigranty. ©℗

Alan SASINOWSKI

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA