W ramach pilotażowego Programu Wsparcia Psychologicznego Dzieci, Młodzieży i Nauczycieli w Szczecinie tym razem szansę na warsztaty, szkolenia i spotkania dostali rodzice najmłodszych szczecinian i ich nauczyciele. Dobrostan uczniów zależy bowiem w dużej części od wsparcia dorosłych. Jednak aby pomagać skutecznie dzieciom i młodzieży, muszą zostać wyposażeni w odpowiednie narzędzia, które im to umożliwią.
Szczecin, jako pierwsze miasto w Polsce, zdecydowało się na przeprowadzenie analizy stanu emocjonalnego szczecińskiego środowiska szkolnego. Z badań wynika, że uczniowie borykają się między innymi z takimi problemami jak niepokój, niska samoocena, bezradność, obniżony nastrój oraz stany depresyjne. Z kolei nauczyciele muszą mierzyć się ze stresem, przygnębieniem, obawami o przyszłość uczniów oraz wypaleniem zawodowym.
Właśnie dlatego, Szczecin w ramach realizacji programu, zdecydował się również na dotarcie z działaniami do rodziców i opiekunów prawnych młodych szczecinian, którym proponuje warsztaty i szkolenia prowadzone w szkołach przez organizacje pozarządowe dotyczące między innymi problematyki rozwoju dziecka, budowania relacji na linii rodzic-dziecko, wsparcia emocjonalnego, umiejętności słuchania i rozmowy z dzieckiem czy też rozpoznawania sytuacji kryzysowych. Przeszkoleni zostaną również pracownicy niepedagogiczni, a placówki biorące udział w pilotażowej edycji Programu zostaną wyposażone w pakiet certyfikowanych narzędzi służących diagnozowaniu uczniów.
Po przeprowadzeniu cyklu szkoleń, pracownicy szczecińskich szkół zyskają nowe kompetencje m.in. w zakresie rozpoznawania sytuacji kryzysowych, budowania relacji na linii nauczyciel – uczeń, nauczyciel – rodzic, nauczyciel – nauczyciel. Warsztaty i spotkania pomogą również w wypracowaniu strategii zapobiegania i reagowania na występujące w danej szkole sytuacje trudne, zagrażające rozwojowi dzieci i młodzieży. Opracowane zostaną również wewnątrzszkolne systemy wsparcia dzieci i młodzieży, które bezpośrednio przełożą się na wzmacnianie dobrostanu uczniów oraz zadbanie o ich zdrowie psychiczne.
Program na razie prowadzony jest w kilku szczecińskich placówkach edukacyjnych: Szkołach Podstawowych nr 61 i 74, Technikum Łączności i Multimediów Cyfrowych, XVI Liceum Ogólnokształcące oraz Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 9. Jednak wnioski zebrane z tych szkół mają w przyszłości posłużyć innym placówkom oświatowym.
(kel)