W środę 23 maja o godz. 12 w auli Wydziału Matematyczno-Fizycznego US przy ul. Wielkopolskiej 15 rozpocznie się wykład „Umysł i mózg – istota świadomości”. Wygłosi go prof. Włodzisław Duch z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Włodzisław Duch jest profesorem zwyczajnym, kierownikiem Katedry Informatyki Stosowanej na UMK w Toruniu, pracował również na Wydziale Inżynierii Komputerowej (School of Computer Engineering) oraz na Uniwersytecie Technologicznym Nanyang w Singapurze. Ukończył studia fizyki teoretycznej, obronił doktorat z chemii kwantowej, zrobił habilitację z matematyki stosowanej, a po doktoracie pracował na Uniwersytecie Południowej Kalifornii w Los Angeles. Później pracował m.in. w Instytucie Astrofizyki Max-Plancka w Monachium, Instytucie Technologicznym Kyushu, Uniwersytetach Tokyo, Rikkyo i Meiji w Japonii, na Uniwersytecie Florydy, Uniwersytecie Alberty w Edmonton w Kanadzie, a także w kilku innych instytucjach. Od kwietnia 2014 r. do grudnia 2015 r. pełnił funkcję wiceministra w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Głównymi obszarami zainteresowań naukowych prof. Włodzisława Ducha była początkowo fizyka komputerowa i molekularna, potem inteligencja obliczeniowa (Computational Intelligence), w tym metody pozwalające na zrozumienie struktur danych, ogólna teoria inteligencji komputerowej oparta na ocenie podobieństwa i składaniu transformacji oraz meta-uczeniu, które automatycznie znajduje najlepszy model dla danego zbioru danych, informatyka neurokognitywna, czyli algorytmy inspirowane sposobem funkcjonowania mózgu na wielu poziomach, architektury kognitywne, neurodynamiczne modele chorób psychicznych integrujące poziom genetyczny, molekularny i behawioralny oraz modele pozwalające na wizualizację zdarzeń mentalnych. Ma też na koncie kilka publikacji z filozofii umysłu. Od 2013 roku skupił się nad rozwojem Laboratorium Neurokognitywnego na UMK, a w nim nad badaniami teoretycznymi i eksperymentalnymi procesów poznawczych. ©℗
(as)
Fot. Wduch (Wikipedia)
Na zdjęciu: prof. Włodzisław Duch podczas wykładu o mózgu