Zaloguj    Zarejestruj
Środa, 05 listopada 2025 r. 
REKLAMA

Wystartowała IV edycja konkursu „Złote Szkoły NBP"

Data publikacji: 04 lutego 2024 r. 15:14
Ostatnia aktualizacja: 04 lutego 2024 r. 15:14
Wystartowała IV edycja konkursu „Złote Szkoły NBP"
 

„Polski złoty w obiegu od 100 lat – NBP i jego funkcja emisyjna” - to temat przewodni nowej, już czwartej edycji ogólnopolskiego programu edukacyjnego Narodowego Banku Polskiego. Ideą „Złotych Szkół NBP” jest przygotowanie dzieci i młodzieży do bezpiecznego i swobodnego poruszania się po świecie finansów.

REKLAMA

Program adresowany jest do nauczycieli i uczniów szkół podstawowych (klasy 7 i 8) oraz szkół ponadpodstawowych. Do tej pory na liście Złotych Szkół jest kilkanaście placówek oświatowych ze Szczecina. Tylko w finale III edycji, która zakończyła się w czerwcu minionego roku, znalazły się: Niepubliczna Szkoła Podstawowa Promyk Szkoła jak Dom, IV Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Prusa, Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego oraz Zespół Szkół nr 4 im. Armii Krajowej.

Jak krok po kroku wygląda udział w projekcie? W szkole, która ubiega się o tytuł „Złotej Szkoły NBP”, zawiązuje się drużyna, która musi składać się z minimum 2 nauczycieli i od 5 do 10 uczniów. Na czele drużyny stoi nauczyciel koordynator, który uzyskał zgodę dyrektora szkoły na udział w programie. Drużyna zdobywa niezbędną wiedzę do wykonania zadań, opracowuje pomysły na ich realizację i przeprowadza zadania programu. Na koniec nauczyciele należący do drużyny wysyłają relacje z wykonania zadań za pośrednictwem internetowej platformy Złotych Szkół NBP dostępnej pod adresem: zloteszkoly.nbp.pl. W tym roku termin na wysyłanie zgłoszeń kończy się 11 marca.

W tej edycji programu tematem jest polski złoty. Trzeba zdobyć wiedzę, jak przebiegał proces ustanowienia waluty w niepodległym państwie polskim? Dlaczego doszło do odrodzenia złotego? Przydatne będą również informacje o reformie walutowej i powstaniu Banku Polskiego S.A., czyli odpowiednika NBP 100 lat temu. Nastolatki muszą wiedzieć, jak dziś powstają polskie znaki pieniężne – od projektu do monety i banknotu, jaki jest prawny status złotego oraz umieć odpowiedzieć na pytanie: dlaczego tylko Narodowy Bank Polski może emitować polskie znaki pieniężne?

Nauczyciele muszą zrealizować lekcję z ekonomią na temat „Polski złoty w obiegu od 100 lat – NBP i jego funkcja emisyjna”, a szkoła zobowiązana jest do zorganizowana debaty poświęconej tematowi głównemu. Warunkiem konkursu jest także przeprowadzenie warsztatu uczniowskiego – jednego lub całego cyklu zajęć, oczywiście z polskim złotym w roli głównej.

Na szkoły czekają bardzo atrakcyjne nagrody: za I miejsce można otrzymać 10 tysięcy, za II - 8 tys. a za III - 6 tys., przewidziano także wyróżnienie, za które można zdobyć 4 tys. złotych. NBP funduje także dwie nagrody specjalne po 15 tys. złotych każda. Sto szkół ma szansę wygrać po dwa tysiące.

(kel)

 

 

REKLAMA
Tylko zalogowani użytkownicy mają możliwość komentowania
Zaloguj się Zarejestruj
REKLAMA
REKLAMA