Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Żeglarstwo. Pech szczecińskiego zawodnika

Data publikacji: 03 listopada 2015 r. 19:17
Ostatnia aktualizacja: 03 listopada 2015 r. 19:17
Żeglarstwo. Pech szczecińskiego zawodnika
 

39-letni szczecinianin Radosław Kowalczyk, jedyny polski żeglarz biorący udział w transatlantyckich regatach Mini Transat z Wysp Kanaryjskich do Gwadelupy, musiał wycofać się z wyścigu. Jego jacht „Calbud” uderzył w niezidentyfikowany obiekt i woda zaczęła wlewać się do środka.

Kowalczyk nadał sygnał wzywania pomocy zanim zalana została elektronika. Natychmiast została uruchomiona akcja koordynowana przez centrum ratownictwa morskiego w Las Palmas. „Calbud” znajdował się 56 mil od brzegów Mauretanii. Jednocześnie, na polecenie organizatorów regat, jeden z jachtów asystujących obrał kurs na pozycję Kowalczyka.

Akcja zakończyła się pomyślnie. Polskiego żeglarza zabrał jacht „Tauranga”, a następnie został on przekazany na pokład statku handlowego płynącego do Las Palmas. Według relacji żony, Joanny Kowalczyk, jacht żeglował z prędkością 11-12 węzłów, gdy nastąpiło zderzenie z niezidentyfikowanym obiektem.

- Nie było konieczności używania tratwy ratunkowej. Radek zabrał ze sobą jedynie torbę ewakuacyjną. Według wiadomości otrzymanych od organizatorów regat, jacht nie zatonął – poinformowała.

Regaty Mini Transat rozgrywane są co dwa lata. W tym roku odbywają się po raz 20. To najtrudniejszy wyścig morski współczesnych czasów ze względu na niewielkie rozmiary jachtów, ich wyposażenie techniczne i długość trasy, która podzielona na dwa etapy liczy 4020 mil morskich.

Żeglujący samotnie, na zaledwie 6,5-metrowych jachtach, o zerowym komforcie, zawodnicy zdani są wyłącznie na własne siły i umiejętności. Przepisy zabraniają im korzystania z map elektronicznych, komputerów nawigacyjnych i wsparcia z lądu.

Na pokładach nie ma telefonów komórkowych ani satelitarnych. Jedynie w sytuacji zagrożenia życia mogą wezwać pomoc. Do drugiego etapu wystartowały w sobotę 63 jachty.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA