Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Dwa brytyjskie tankowce przejęte przez Iran (akt. 1)

Data publikacji: 19 lipca 2019 r. 23:19
Ostatnia aktualizacja: 23 lipca 2019 r. 13:48
Dwa brytyjskie tankowce przejęte przez Iran
 

Właściciel pływającego pod liberyjską flagą tankowca Mesdar potwierdził w piątek, że odzyskał kontakt z jego załogą po wcześniejszym przejęciu jednostki przez uzbrojonych strażników Irańskiej Gwardii Rewolucyjnej. Drugi z tankowców pozostaje pod ich kontrolą.

Szkocka firma Norbulk Shipping UK podkreśliła w wydanym późnym wieczorem oświadczeniu, że po kilku godzinach przerwy udało się jej odzyskać kontakt z załogą tankowca Mesdar i że strażnicy Irańskiej Gwardii Rewolucyjnej opuścili jego pokład, pozwalając na powrót tankowca na początkowy kurs. Jak zaznaczono, załoga statku jest bezpieczna.

W rękach Irańskiej Gwardii Rewolucyjnej pozostaje jednak drugi brytyjski tankowiec – Stena Impero, który został przejęty krótko po 19:00 czasu lokalnego (17:00 czasu polskiego), kiedy w trakcie przepływania przez międzynarodowe wody w pobliżu cieśniny Ormuz wokół tankowca znalazły się jednostki pływające, a na jego pokładzie wylądował helikopter. Następnie utracono kontakt z załogą. Jak zaznaczono, na statku są 23 osoby.

Brytyjski minister spraw zagranicznych Jeremy Hunt oświadczył wcześniej w piątek, że jest "skrajnie zaniepokojony" informacjami o przejęciu kontroli nad oboma jednostkami; zapewnił, że rząd Wielkiej Brytanii sprawdza dostępne opcje pozwalające na ich odzyskanie.

Jak dodał, brytyjski ambasador w Teheranie jest w bezpośrednim kontakcie z irańskim MSZ. Jednocześnie podkreślił, że zgodnie z jednoznacznym stanowiskiem rządu w Londynie "konieczne jest zapewnienie swobody nawigacji" w regionie.

Brytyjskie media podały wcześniej, że informacja o incydencie jest omawiana "na najwyższym szczeblu", a mianowicie - podczas posiedzenia sztabu kryzysowego COBRA. Drugie spotkanie w tej sprawie zostało zaplanowane na późny piątkowy wieczór, a udział w nim wezmą kluczowi ministrowie rządu Theresy May.

Przejęcie Steny Impero jest prawdopodobnie odwetem władz w Teheranie za wcześniejszą decyzję Brytyjczyków o zatrzymaniu irańskiego Grace 1 w pobliżu Gibraltaru w związku z podejrzeniami o próbę naruszenia sankcji UE nałożonych na Syrię. Doszło do tego 1 lipca.

Iran zażądał wówczas natychmiastowego uwolnienia swojej jednostki, zatrzymanej - jak przekonywali jego przedstawiciele - na międzynarodowych wodach. Dowódca irańskiej Gwardii Rewolucyjnej generał Mohsen Rezai groził, że jeśli Wielka Brytania nie zwolni irańskiego tankowca to obowiązkiem władz w Teheranie będzie zajęcie tankowca brytyjskiego.

W piątek rano sąd w Gibraltarze podjął decyzję o przedłużeniu tymczasowego zatrzymania irańskiej jednostki na kolejne 30 dni.

W odpowiedzi brytyjski rząd podniósł we wtorek poziom zagrożenia dla brytyjskich statków handlowych na wodach Iranu do najwyższego poziomu, ostrzegając przed możliwymi próbami ataku lub wrogiego przejęcia.

W ubiegłym tygodniu trzy irańskie jednostki podjęły próbę przejęcia pływającego pod brytyjską flagą statku handlowego British Heritage i wycofały się z tych działań dopiero po interwencji przebywającej w regionie brytyjskiej fregaty HMS Montrose.

(pap)

Fot. EPA/TOMMY CHIA

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

To nie są brytyjskie tankowce,
2019-07-23 13:46:12
ale Brytyjczycy chcą wojny! Irak, Libia, Afganistan są tego dowodem.
To nie są brytyjskie tankowce
2019-07-22 18:30:01
To są szwedzkie tankowce. Ich właścicielem jest Stena Bulk. Jedynie pływają pod brytyjską flagą, tak jak masowce PŻM pływają pod flagą Liberii czy Bahamów, a statki Euroafriki pod flagą cypryjską, ale nikt nie twierdzi, że np. Szare Szeregi to liberyjski statek. Uczcie się od portalu morskiego: "O przynależności państwowej statku nie decyduje bandera, tylko państwo siedziby i kapitał ostatecznego armatora (ultimate owner, beneficiary owner lub tzw. group owner). Ostatecznym, czyli faktycznym właścicielem zbiornikowca jest szwedzka grupa Stena Bulk AB. Pełni ona w jego przypadku także rolę armatora zarządzającego oraz operatora. Zarząd techniczny i załogowy nad statkiem sprawuje Northern Marine Management Ltd z Wielkiej Brytanii - spółka zależna Stena AB ze Szwecji. Armatorem zarejestrowanym produktowca jest spółka Stena Bulk XIII Cyprus Ltd z Cypru, należąca do Stena Bulk AB".
Iran się doigra
2019-07-22 10:23:45
Cierpliwość Trumpa nie będzie trwała wiecznie
Brytole ukraść tankowiec (2)
2019-07-21 09:17:30
„Statek korzystał z unormowanego prawnie przepływu tranzytowego w międzynarodowej cieśninie objętej międzynarodowym prawem” – napisali brytyjscy przedstawiciele do Rady Bezpieczeństwa. „Prawo międzynarodowe wymaga, aby prawo do przepływu tranzytowego nie było utrudniane, a więc działanie Iranu stanowi nielegalną ingerencję” – dodano. ....Oczywiście irański statek nie "korzystał z unormowanego prawnie przepływu tranzytowego w międzynarodowej cieśninie objętej międzynarodowym prawem” i dlatego Brytole zrobili desant!
Brytole ukraść tankowiec
2019-07-20 11:16:50
- to "Według irańskiej dyplomacji do zatrzymania Grace 1 doszło na wodach międzynarodowych. Rząd Gibraltaru podkreśla z kolei, że miało to miejsce na "brytyjskich wodach terytorialnych". (http://www.tvn24.pl)"....Atojallachy ukraść tankowiec to "zamach na demokrację"i " "konieczne jest zapewnienie swobody nawigacji" w regionie."
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA