Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Przerzut amerykańskiego sprzętu do Polski

Data publikacji: 06 stycznia 2017 r. 19:46
Ostatnia aktualizacja: 18 czerwca 2018 r. 22:46
Przerzut amerykańskiego sprzętu do Polski
Fot. EPA/DAVID HECKER  

W niemieckim porcie Bremerhaven rozpoczęto w piątek (6 stycznia) wyładunek kierowanego następnie do Polski sprzętu Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej USA, która zgodnie z decyzjami szczytu NATO w Warszawie wzmocni bezpieczeństwo wschodniej flanki Sojuszu.

- To sygnał mający świadczyć o zaangażowaniu USA na rzecz sojuszników i woli utrzymania pokoju - powiedział w Bremerhaven zastępca dowódcy wojsk lądowych USA w Europie, gen. Timothy P. McGuire.

Do portu w Bremerhaven zawinęły już dwa z trzech statków transportowych typu ro-ro, wiozących z USA sprzęt stacjonującej na co dzień w Fort Carson w stanie Kolorado 3. Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej z 4. Dywizji Piechoty. Trzeci statek ma dotrzeć do Bremerhaven w niedzielę.

W ramach pierwszej rotacji Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej (ABCT) dowództwo brygady oraz batalion inżynieryjny i wsparcia brygady, 3. Batalion 29. Pułku Artylerii i 4. Batalion 10. Pułku Kawalerii będą stacjonowały w obiektach wojskowych w Żaganiu, Świętoszowie, Skwierzynie i Bolesławcu. Z Polski część elementów ABCT zostanie rozmieszczona w innych lokalizacjach na wschodniej flance NATO. Jeden batalion trafi do państw bałtyckich, jeden do Bułgarii i Rumunii, a jeden - zajmujący się szkoleniem i konserwacją sprzętu - do Grafenwoehr w Niemczech.

McGuire zaznaczył, że obejmująca skierowanie ABCT na wschodnią flankę NATO operacja Atlantic Resolve jest kontynuacją polityki prowadzonej przez Waszyngton od 70 lat. Podkreślił, że zaangażowanie USA ma charakter defensywny.

- Aby utrzymać pokój, trzeba być przygotowanym do wojny - powiedział McGuire. Podkreślił, że cieszy się na współpracę z Niemcami i Polską.

Licząca 3,5 tys. ludzi brygadowa grupa bojowa przywozi ponad 400 pojazdów gąsienicowych i ponad 900 kołowych, w tym 87 czołgów M1A2 Abrams, 18 samobieżnych haubic Paladin, 144 bojowe wozy piechoty Bradley i ponad 400 samochodów Humvee. Z Bremerhaven sprzęt ten zostanie przewieziony koleją oraz konwojami wojskowymi i komercyjnymi w rejon Żagania (woj. lubuskie) i Drawska Pomorskiego (woj. zachodniopomorskie). Od lutego żołnierze i sprzęt z brygady zaczną się dyslokować w regionie, by ćwiczyć w europejskimi sojusznikami. Zdaniem niemieckich mediów przerzut wojsk amerykańskich jest największą wojskową operacją logistyczną od czasu wycofania wojsk ZSRR z NRD na początku lat 90.

(pap) 

Fot. EPA/DAVID HECKER

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

wyjaśniam :)
2017-01-07 21:08:39
Wystarczy wejść na stronę: http://www.marinetraffic.com - wybrać port BREMERHAVEN, a następnie typ statku. Można zobaczyć jednostki (typu ro-ro), które przypłynęły z USA. Mają od 8 do 10 metrów zanurzenia. Można też dowiedzieć się, jaką mają długość. Port w Szczecinie może przyjmować statki o zanurzeniu do 9,15 m i długości do 215 m (za: port.szczecin.pl). Tutaj jest informacja o nabrzeżach w szczecińskim porcie (długości, zanurzenia): http://www.port.szczecin.pl/pl/porty/nabrze%C5%BCa/nabrzeza-szczecin Podsumowując: za płytko i za krótko. Czy Szczecinowi potrzebne jest pogłębienie toru do głębokości 12.5 m oraz modernizacja nabrzeży i poprawa połączeń z zapleczem (S3, linie kolejowe, Odrzańska Droga Wodna). Dlaczego nie Gdynia, Ryga, Tallin? Nawiązując do wcześniejszego wpisu... Przecież to jasne jak słońce nad Moskwą i Sankt Petersburgiem. Poza tym Niemcy oferują doskonałą sieć połączeń kolejowych oraz drogowych. Tam skład pociągu towarowego jedzie po torach, a w Polsce idzie spacerkiem. Więc Amerykanie zapłacą Niemcom. Nie za gadanie o rozwoju, tylko za skorzystanie z infrastruktury.
dlaczego
2017-01-07 16:54:27
czy moze mi ktos wyjasnic dlaczego Bremerhaven a nie Szczecin, Gdynia, Ryga, Tallin? Bo ja tego nie rozumiem. Wielkie kontenerowce po 5200 TEU wchodza do portu zeby oddac lub podjac piec kontenerow a tu caly ekwipunek z daleka od miesjca docelowego? Nie chce tu winic nikogo ale wydaje mi sie ze znow Niemcy zarobia na tym przemieszczeniu ekwipunku i to duze pieniadze bo wojsko placi i to wysokie ceny.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA