50 lat ogrodów „Stoczniowiec". Wielka feta na Wyspie Puckiej
50 lat ogrodów „Stoczniowiec". Wielka feta na Wyspie Puckiej
[GALERIA]
Data publikacji: 22 września 2024 r. 21:54
Ostatnia aktualizacja: 24 września 2024 r. 00:21
Popołudniowa zabawa na tarasie działkowej świetlicy. Fot. Karol Ciepliński
Rodzinny Ogród Działkowy „Stoczniowiec" na Wyspie Puckiej w Szczecinie ma już 50 lat. Z tej okazji w sobotę 21 września zorganizowano uroczyste świętowanie. Najpierw, wczesnym popołudniem rozdane zostały nagrody przyznane między innymi przez Polski Związek Działkowców. Później śpiewano biesiadne piosenki przy akompaniamencie akordeonu i podkładu didżejskiego. Wieczorem, na finał, odbył się dancing.
Podczas sobotniej fety pogoda dopisała idealnie. Właściciele działek zebrali się na ogromnym zadaszonym tarasie przylegającym do świetlicy. Głos zabrał Tadeusz Ogoński, prezes ROD „Stoczniowiec".
- Wyspa Pucka to odrzańska wyspa, która ze względu na uwarunkowania środowiskowe - tereny zalewowe nie nadaje się do zabudowy - mówił. - Natomiast ze względu na położenie i budowę geomorfologiczną oraz walory przyrodnicze to miejsce o szczególnym znaczeniu dla mieszkańców miasta. To zielone płuca i rekreacyjne zaplecze Szczecina. W latach 30. XX wieku w północnej części wyspy powstało niewielkie osiedle mieszkaniowe ze szkołą i kaplicą. Na łąkach w środkowej części wyspy wypasano wielotysięczne stada bydła. Obecnie na północy znajdują się ogrody działkowe. Pozostała część wyspy to nieużytki, mokradła i trzcinowiska.
Ogród „Stoczniowiec" rodził się w pełnych napięć społecznych latach 70. XX wieku jako Pracowniczy Ogród Działkowy Stoczni Szczecińskiej im. A. Warskiego - kontynuował Tadeusz Ogoński.
- Plany były ambitne. Przy bramie nr 1 miała powstać plaża. W miejscu dzisiejszej trafostacji zaplanowano miejsca parkingowe, a w niedużej odległości od bramy głównej miał stanąć budynek administracyjny z zapleczem hotelowym. Los jednak pokrzyżował te plany i projekty uległy zmianie - opowiadał.
Dziś ogród prężnie się rozwija. Działają w nim także lokalni artyści. Jedną z nich jest pani Julia Sokołowska z Białorusi.
- Wykonałam malowidło ścienne wewnątrz działkowej świetlicy - mówi pani Julia. - Praca nad nim zajęła mi pięć dni. Malowidło przedstawia stoczniowe dźwigi oplecione działkowym bluszczem. Dół obrazu wypełnia namalowana wysoka trawa. Obraz jest namalowany zwykłymi ściennymi farbami, ale chcielibyśmy dodać też farby fluorescencyjne i zamontować światła LED.
Julia Sokołowska maluje także obrazy w innych formach - między innymi na płótnie. Szczególnie lubi kolor fioletowy, który odgrywa istotną rolę w jej malarstwie.
Innym artystą związanym z działkami „Stoczniowiec" jest pan Artur Smużny, który tworzy rzeźby z metalu, spawając różne elementy, które - będąc nieprzydatnymi dla innych, dla niego są skarbami. Pan Artur w swojej sztuce wykorzystuje także m.in. plastik i drewno.
Sami działkowcy podkreślają, że miejsce takie jak „Stoczniowiec", daje im wiele radości, dzięki możliwości kontaktu z naturą. Ważne dla nich są także działkowe przyjaźnie, wspólnota i koleżeństwo.
- Samo przebywanie tutaj jest przyjemnością. Mimo że człowiek się nie raz napracuje, ale usiądzie, porozmawia z sąsiadkami, kawkę wypije, herbatkę, ciasto upiecze. Inzmęczenie odchodzi, człowiek wraca wypoczęty do domu - mówią koleżanki panie Krystyna, Zosia i Irena.
Tadeusz Jaguś, były prezes ogrodu „Stoczniowiec" także podkreśla, że najważniejsi w ogrodzie są właśnie ludzie.
- Kiedyś dominującą grupą byli stoczniowcy, teraz to się zmieniło - mówi Tadeusz Jaguś. - Upływ czasu robi swoje. Teraz są ich następcy. I oni właśnie dbają o ogród.
Inną kwestią, aktualnie ważną dla działkowiczów - wyspiarzy jest potencjalne zagrożenie powodziowe. Prognozy dla regionu są jednak pomyślne i jak przekonuje obecny prezes ogrodów Tadeusz Ogoński, istnieje duże prawdopodobieństwo, że działki nie zostaną zalane. W utrzymaniu hydrologicznego bezpieczeństwa pomaga system rowów melioracyjnych, który powstał jeszcze w latach 70. XX wieku. Zarząd działek jest w stałym kontakcie z państwowym przedsiębiorstwem Wody Polskie, a w poniedziałek 23 września o godzinie 12.00 przedstawiciele ogrodów wezmą udział w posiedzeniu miejskiego sztabu kryzysowego.
I powiem ci jedno: co za wspaniały artysta! Brawo! I jakie piękne obrazy, dobrze mieć coś dobrego. I to jest właśnie sztuka!
Maria
2024-09-24 13:07:07
Widzę po komentarzach że jeden pan ma tutaj najwięcej do powiedzenia. Ciekawe czy jego działka jest zgodna z regulaminem ROD. Pewnie nie i dlatego zarząd jest zły. Tylko tacy ludzie komentują i rzucają oskarżenia, proszę najpierw zobaczyć to co się ma pod nosem a później innych . To było święto działkowców i powinniśmy się cieszyć że mamy ogrody i mamy gdzie wypoczywać. Po co tutaj takie komentarze 🙈
ugoda i oszustwa
2024-09-24 00:59:38
PROPONUJE WSZYSTKIM, CO SIE TUTAJ WYPOWIADAJĄ, NIECH KAŻDY Z WAS WEJDZIE W INTERNET, WSZYSTKO JEST JAK NA DLONI, CO WOLNO ZARZĄDOWI, A W CZYM WYKORZYSTUJE NIEWIEDZE DZIAŁKOWCOW. CO WOLNO DELEKATOM, GLOSUJĄC W NIEWIEDZY PRZEPISOM I WBREZ PRAWU i OPLATĄ DODATKOWYCH ZOBOWIĄZAN. , A JAK STANOWI PRAWO PZD.?
KAZDY, KTO ŚLINI SIĘ, BO ZOBACZY OKONSKIEGO, A ON POGLASZCZE GO PO GLOWIE, POKLEPIE PO PLECKACH, POWIE DOBRE SŁOWO, ZE JESTES OK, TO JUZ JESTES JEGO I PŁACISZ JAK ZA ZBOŻE, CZYLI MANIPULACJA
Działkowiec PZD
2024-09-24 00:20:04
Pamiętajmy o ogrodach.
Pozdrawiam wszystkich prawdziwch działkowców.
Nie przebierańców.
Działkowiec PZD
2024-09-24 00:03:28
Ty PRAWO DLA WSZYSTKICH,
Mam prośbę, nie kalecz języka polskiego.
Jak taki jesteś oczytany to nie rób błędów ortograficznych.To źle świadczy o Tobie .
Korzystaj ze słownika, on Ci podpowie kiedy , ż' a kiedy 'rz' i zweryfikuje Twoją pisownię.
I nie wprowadzaj ludzi w błąd,nie masz racji.
Ośmieszasz się.
Nie trać czasu na komentarze,weź się za naukę pisania jeszcze nie jest za późno.
Masz szansę.
Działkowiec PZD
2024-09-23 23:47:59
HEJ
XYZ
NIE BOJ NIE BOJ,WYSPIARZ,OGRODY,JAKIE,SEKTOR A B C D
TO TA SAMA OSOBA HAHAHA
JUZ NIE CZŁONEK PZD,CZŁOWIEKU CO TY WIESZ O STATUCIE CZY REGULAMINIE.
JAK TY SIĘ WYSŁOWIĆ I PO POLSKU NAPISAĆ NIE POTRAFISZ.
CZYTAJ TEKSTY ZE ZROZUMINIEM.
A 50-LECIE BYŁO BARDZO UDANE,I GOŚCIE DOPISALI ŁĄCZNIE Z PRZEDSTAWICIELKĄ PZD I PREZESAMI ZAPRZYJAŹNIONYCH OGRODÓW .
ZABAWA WIECZORNA PRZEDNIA I KULTURALNA.
MY DZIALKOWCY DZIĘKUJEMY
x.d
2024-09-23 23:04:55
Nie ma czegos takiego, jak opłaty dodatkowe. Tym bardziej, z szerokim spekktrum wyodrebione z oplat ogrodowych, ktore juz dzialkowiec zaplacil.
Zdarzają sie przypadki, gdzie Zarząd Rod nie majac kompetencji do uchwalenia uchal, podejmuje je, pod przykrywką nie zbajomości przepisów przez działkowców. Tak powstają dodatkowe ( nie legalne oplaty ). Kasa idzie bokiem pod stolem.
Zrozumcie to dzialkowcy.
PRAWO DLA WSZYSTKICH
2024-09-23 22:58:31
Uwaga. Kazdy Zarząd jest zobowiązany do przedstawienia finansow na rok bierzacy do Urzedu miasta, gminy.
Kazdy Zarzad Rod przedstawia swoje wydatki na okres bierzącego roku. W tym utrzymanie, naprawa i koserwacja bierzącej infrastrukury, czyli hydrofory, rowy glowne,naprawa drog i alejek, utrzymanie zarzadu, w tym pokkrycie jego zpotrzebowania na materialy biurowe, podatki i inne tego typu. Te wszystkie oplaty umiejscowione są w oplatach ogrodowych, ktore kazdy dzialkowiec musi zaplacic
C.d
2024-09-23 22:31:29
A jesli chodzi naprawde o duze inwesycje, typu budowa innego obiektu,zakładanie nowej infrastrukury,przebudowa dotychczasowych zabudowan, wtedy musi to zatwierdzic Zarzad okregowy,skierowac takie pismo do Centrali w Warszawie i wtedy dzialkowcy mogą byc pociągnięci do skladki na rzecz nowej inwestycji.Chociaz nie do konca, bo kazdy nowy dzialkowiec kupujący dzialke, ponosi koszy inwestycyjne,wiec nalezy odjąc koszty rzeczywistych kosztow, od wplat nowych dzialkowcow i podzielic na ilosc dzialek
Reasumując.
2024-09-23 22:14:41
Dobrze ktoś napisal. Skoro, nie ma w zadnych dokumentach o Rodzinnych Ogrodach Dzialkowych ( ROD ) zapisu o mozliwosci pobierania oplat dodatkowych, to oznacza, ze takie opłaty są nie legalne w świetle prawa. Aczkolwiek Zarządy Rod nie mają zdolnosci prawnej do podejmowania roznych uchwal, poza Statutem, bo dzialki i wszystkie Rod-y umiejscowione są na gruntach gminnych. To muasto podejmuje decyzje i robi uchwaly na swoich terenach.
Zarząd Rod jest tylko podwykonawcą.
Hydrologiczne szambo
2024-09-23 22:14:40
Tadeusz Ogoński dla Kuriera Szczecińskiego wypowiedział się nie do końca szczerze w sprawie utrzymania rowów do których działkowcy pompują fekalia. Sprawa dość problemowa tak jak cały zarząd który zamiata przysłowiowe gówno pod dywan. Zwrócenie zarządowi uwagi o złym zarządzaniu ROD wiąże się z represją i długotrwałym mobbingiem skłaniającym działkowca do sprzedania własności i opuszczenia ROD Stoczniowiec. Ogród należy do działkowców a nie do zarządu.
Do Dzialkowiec.
2024-09-23 19:35:40
Proponuje wglebic sie szeżej w przepisy, typu Statut, Uchwala o Rod i Regulamin Rod. Te trzy dokumenty wystarczą, by potwierdzic prawde, tą gorzka prawde. Chyba, ze chcecie byc nadal wykorzystywani finansowo, przez nieudolny zarząd.
Na jakich ogrodach są takie kolosalne oplaty za dzialki ?, gdzie w Prawie o Rod, są paragrafy o oplatach dodoatkowych, defakto wyodrębnione z oplat ogrodowych, ktore juz zaplacilismy. Wzjazd na dzialki tez u nas słono kosztuje, a w calej polsce jest wjazd 0 zl.
Regina
2024-09-23 19:30:32
Kolo mojej dzialki 2 ukraincow mieszka maja samochody,jeden nawet dwa i coz poza nowym domkiem slusznych rozmiarow,zadnych nasadzen ,oprocz lichej trawy i chwastow to sie nazywa dzialkowanie-mieszkanie po nowemu
Bożena
2024-09-23 19:22:12
Ten kto to pisze ma chyba jakieś problemy z oceną rzeczywistości. Było bardzo uroczyście, ludzie dopisali. Nie 20 osób a 200. Wszyscy bawiliśmy się doskonale. I młodzi i starsi. Bez uprzedzeń do naszych gości z Ukrainy. Obrażanie Prezesa i zarządu to obrażanie nas wszystkich. Oni nas reprezentują i robią to naprawdę dobrze. Ogród jest zadbany. A działki nie są wcale najdroższe w całej Polsce. Opłaty są uchwalana przez delegatów a nie przez Prezesa i zależą od powierzchni działki.
Do buntowników
2024-09-23 18:21:20
Nie musicie się "spikiwać". Raz do roku macie walne zgromadzenie i wybór władz. Wystarczy przyjść i zagłosować na innych kandydatów do zarządu. Chyba, że prawda jest inna. Nie macie poparcia większości i tylko szumicie niezadowoleni, to wtedy radzę się jednak dostosować do ustaleń większości. Poza tym poczekajcie do końca roku na nowe plany miejskie, bo może się okazać, że nie ma już o czym dyskutować.
Działkowiec
2024-09-23 17:56:33
To było święto wszystkich działkowców. Najstarsi z pośród nas zostali nagrodzeni za wkład w budowę naszego ogrodu. Naprawdę komentarze szkalujące prezesa nie są na miejscu. Można się powstrzymać lub się chociaż podpisać żeby komentarz był wiarygodny.
SEKTOR A,B,C,D
2024-09-23 16:04:10
Moze w koncu sie spikniemy i zrobimy protest i obalimy ten złodziejski zarząd. Wszyscy wiemy, ze wyludzają i kradną nasze pieniądze, Robią to świadomie, a nie winni działkowcy płacą haracze. Nie rozumiemy, co znaczą oplaty dodatkowe, skoro placimy oplaty ogrodowe. Nigdzie nie ma tak drastycznych oplat Moze ktos pomysli o zlozeniu profilu na facebooku ?
Działkowiec
2024-09-23 14:22:59
Obchody 50 lecia ogrodów Stoczniowiec były skromne , 20 osób z pośród 23 tych którzy za zgodą zarządu zrobili sobie prywatne wjazdy z ogrodzenia zewnętrznego naruszając tym samym regulamin i status PZD bez konsekwencji ze strony zarządu. Tadeusz Ogoński zna sprawę od 10 lat i zbiera haracz od wszystkich bez wyjątku.
Ogrody, jakie ?
2024-09-23 12:57:25
Impreza huczna, bo bylo nieco ponad 20 osob, sposrod 600 dzialkowcow. No, ale ba. Kto przyjdzie na zabawe, jak te dzialki rocznie kosztują 1200 zl, gdzie w Szczecinie maksymalna kwota za oplaty dzialkowe wynoszą w innych ogrodach wynoszą 600-700 zl.
Sam wjazd na luksusowy teren Stoczniowca i za piloty koszuje 160 zl.Jedyny taki Stoczniowiec i Prezes w calej polsce.Moze media i gmina Szczecin by się tą sprawą zainteresowali, za bezprawne wyludzanie dziwnych opłat.
Wyspiarz
2024-09-23 11:43:54
Szkoda, ze Prezes nie dodal, jakie haracze ściąga od działkowcow, o jakie kwoty chodzi i bezprawne obowiązkowe oplaty pobiere od seniorów i innych nie znających przepisow , ani Statutu Rod.
Plus Minus
2024-09-23 11:35:59
Idea ROD jak najbardziej słuszna .
Położenie na Wyspie Puckiej to błąd przeszłości . Brak kanalizacji , depresja czyli wszystko zamiast do kanalizacji sanitarnej idzie do rowów melioracyjnych i ziemi .
Wały są do ochrony rolnictwa , dlaczego Gmina Szczecin- Rada Miejska , bodajże w 2009/ 2010 uchwaliła plan zagospodarowania z działkami budowlanymi ??
Czy szpinakowy Gmach czyta i wyciągnie wnioski poprzez zmianę planu
Nie bój, nie bój
2024-09-23 07:49:22
Prezes, deweloper i na wyspę znajdzie sposób. W UM już pracują nad nowymi planami.
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.