Środa, 12 marca 2025 r. 
REKLAMA

71 milionów złotych rocznie na komunikację. Świnoujście ma problem

Data publikacji: 12 lutego 2025 r. 17:41
Ostatnia aktualizacja: 12 lutego 2025 r. 23:53
71 milionów złotych rocznie na komunikację. Świnoujście ma problem
W Świnoujściu na przeprawie promowej w centrum miasta kursują promy Bielik I oraz Karsibór I. Fot. Sylwia DUDEK  

– Na promie Bielik II doszło do awarii pompy głównego napędu. Urządzenie wymaga kosztownej, specjalistycznej naprawy, którą zajmie się serwis. Naprawa może potrwać około 12 tygodni. Zarząd Dróg Miejskich i Żeglugi chce jak najszybciej przywrócić do sprawności prom. Jest potrzebny, aby zapewnić płynność przeprawy w przypadku wypadku w tunelu – informuje Wojciech Basałygo z Biura Informacji Urzędu Miasta w Świnoujściu.

W Bieliku II w jednej z pomp zatarł się cylinder. W wyniku awarii do oleju dostały się również opiłki metalu. Uszkodzone urządzenia trafiły do specjalistycznego serwisu.

– Aby zdemontować pompę napędu, należało rozebrać wszystkie pozostałe, czyli dopełniające, sterujące, usunąć wszystkie śruby i przewody – mówi Krzysztof Tyńczuk, mechanik. – Pompa została już odebrana przez serwis. Obecnie zajmiemy się olejem. Za pomocą specjalnej maszyny z filtrami usuniemy z niego wszelkie nieczystości tak, aby był gotowy do użycia jak wrócą serwisowane części.

W Świnoujściu na przeprawie promowej w centrum miasta kursują promy Bielik I oraz Karsibór I. Na przeprawie karsiborskiej kursuje jeden prom typu Karsibór, przeznaczony do obsługi pojazdów przewożących różnego rodzaju produkty łatwopalne, a także materiały i przedmioty wybuchowe. Pozostałe jednostki są nieużywane z powodu złego stanu technicznego. Jest to niewystarczająca liczba promów, zwłaszcza w sytuacji wypadku w tunelu i konieczności uruchomienia przeprawy promowej. Dlatego promy, które można naprawić, muszą zostać przywrócone do sprawności jak najszybciej. Wymaga to jednak czasu i pieniędzy.

Podczas ostatniej sesji rady miasta, radni wyrazili w stanowiskach klubów poparcie dla wniosku dyrektora Zarządu Dróg Miejskich i Żeglugi o zbycie dwóch promów Karsibór lub, w przypadku braku możliwości ich zbycia, o ich zezłomowanie.

Ponieważ przeprawy promowe zostały uwzględnione w projekcie budowy tunelu i objęte trwałością projektu, zyski ze zbycia lub zezłomowania promów będą musiały zostać w 85 proc. przekazane do budżetu państwa.

Przez ostatnie lata, w związku z planowanym uruchomieniem tunelu, oszczędzano na funkcjonowaniu promów oraz nabrzeży i pomostów. Przyczyniło się to do przyspieszenia procesu degradacji miejskiej infrastruktury. Promy, które powinny zostać sprzedane lub przekazane na złom najpóźniej do 30 czerwca 2023 r., z każdym dniem traciły na sprawności technicznej. W złym stanie technicznym są także nabrzeża. Na samą naprawę pomostów trzeba wydać około 25 mln złotych.

Utrzymanie przepraw promowych oraz tunelu kosztuje miasto 58 mln złotych rocznie. Dopłaty do funkcjonowania Komunikacji Autobusowej wynoszą 13 mln złotych. Oznacza to, że na komunikację Miasto Świnoujście wydaje 71 mln złotych rocznie.

(reg)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Ziutek
2025-02-13 16:23:37
Niech prezydentka zacznie pisać ponownie bloga. Udało się jej blogami wykopać poprzedniego prezydenta to może poprzez blogi załatwi kasę od Tuska albo jego też . A może Jojo pomoże
Gsjg
2025-02-13 09:56:54
Tunel to był kiepski pomysł. Most tańszy w utrzymaniu i budowie, jest atrakcją z wieżą widokową na pylonie. Przejazd tunelem w smrodzie spalin bo wentylatory obracają s na 5% jest przyjemny bardzo. Ciągle wyłączenia techniczne i kocie spacery. Heh
Kruss
2025-02-13 09:32:19
Przyszła KO i nic się nie opłaca.
abc
2025-02-12 22:25:06
to zrobić promu tylko od kwietnia do wrzesnia - tylko w cieplym okresie pod turystow i symbolicznie platne po 1zl, a reszte zainwestowac w zwiekszenie taboru autobusowego
sami sobie wybrali
2025-02-12 22:22:53
i narzekają.świnoujście ma władzę sld +KO , w kraju taka samą .Jest najbardziej platformerskim miastem w zach-pom. , ich prezydent jest przeciwko rozwojowi miasta na warszowie. z którego to rozwoju miała by dochód z podatków.
1234
2025-02-12 22:11:09
Jedyne sensowne rozwiązanie to zlikwidować przeprawę Krasibór i cały ruch łącznie z transportem niebezpiecznym przekierować na przeprawę Bielik.
Pytanie
2025-02-12 21:02:42
Jakie kwoty do budżetu beczącego magistratu płyną z gazoportu? Może warto podać tą informację. Skończyli by biadolić. Ciekawe, że najbardziej narzekają najbogatsze samorządy.
Wyspiarze
2025-02-12 20:52:01
Było 56 teraz 71 baniek a 28 mln starczało na 200 ludzi i 8 promów ( w tym remonty klasów 1 lub 2 ) teraz 60 ludzi pieniądze ładuje się tylko w Bieliki i nie starcza- który to już remont na BII 4 czy 5 każdy po 1 mln tak samo BIV rok stał i dalej to samo 🤣
Tunel
2025-02-12 19:58:01
Największy karygodny błąd popełniono prxzy budowie tunelu jako jednonawowy zamiast wykonać dwunawowy bo takie tyłko buduje się na świecie gdzie odbywa się ruch samochodów. Winni to władze miasta Świnoujścia i ówczesny rząd PiS u.
co tam pryszczyca
2025-02-12 19:12:04
Strzeżmy się idącej z Niemiec zarazy AfD. Jest dużo groźniejsza.
Naprawa może potrwać
2025-02-12 18:40:00
około 12 tygodni ?! to lepiej kupcie ludziom kajaki i pontony.
klufin
2025-02-12 18:30:13
Czyżby w 1945 r poszliśmy za daleko na zachód..........a może wzorem innych krajów wprowadzić opłaty za przejazd , spotkałem się z tym w pólnocnych rejonach Bremy. Nie były to duże opłaty ...ale zawsze
sprzedać świnoujście
2025-02-12 18:11:37
sami świnoujscianie nie mieli by nic przeciwko.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA