90 km jazdy na baterii. Kolejne elektryczne autobusy w Szczecinie
90 km jazdy na baterii. Kolejne elektryczne autobusy w Szczecinie
Data publikacji: 22 marca 2022 r. 14:16
Ostatnia aktualizacja: 24 marca 2022 r. 11:06
Fot. ZDITM w Szczecinie
Do Szczecina dotarło kolejnych sześć elektrycznych autobusów. Po odpowiednim przygotowaniu niebawem wyjadą na ulice. Nowością w pojazdach są panele fotowoltaiczne zainstalowane na dachu. Pozyskana z nich energia wspomoże zasilanie niektórych komponentów pokładowych. Autobusy kosztowały ponad 16,6 mln zł.
REKLAMA
Pojazdy mają długość 12 metrów i mogą pomieścić 75 pasażerów. Miejsc siedzących jest 28 Autobusy są wyposażone w baterie o łącznej pojemności ponad 120 kWh. Na jednym ładowaniu pojazd może pokonać 90 km. Autobusy posiadają także system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry. Ponadto w kabinie znajdują się ładowarki USB oraz system informacji dla pasażerów. Oprócz monitoringu w każdym autobusie zamontowano urządzenie typu alkolok, które każdorazowo przed uruchomieniem pojazdu będzie przeprowadzać test trzeźwości kierowcy.
- Przypominamy, że po ulicach naszego miasta jeżdżą już elektryki. 8 pojazdów 18 metrowych miało swoją premierę w Szczecinie jesienią ubiegłego roku – mówi Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie.
oprac. (rj)
REKLAMA
Komentarze
ech
2022-03-24 11:00:54
15 kilometrów w jedną stronę i tyle samo w drugą stronę. Pełne kółko 30 kilometrów niech takich kółek będzie pięć to już jest 150 kilometrów, a do tego trzeba doliczyć dojazd autobusu z zajezdni na linię.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@@Eko
2022-03-23 22:14:21
A co właściwie chcesz powiedzieć? "Sprawdź, zobacz, może być używane, jest wiele sposobów..." Jakie wnioski płyną z tego ble ble ble?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@@@Eko
2022-03-23 19:41:24
Chyba sam do końca nie wiesz jak to działa... punktem wyjścia do "narzutu" jest coś co określa się Capacity factor zestawione z Availability factor - jest wiele sposobów poprawiania Capacity factor - nie tylko peaker plants ale też np magazyny energii (autobusy mogą być używane jako magazyny energii). Co od danych - wejdź sobie na PSE - mapa KSE pokazuje na bieżąco bilans naszego systemu energetycznego. Co do oddanych instalacji OZE to jest to bardzo dynamiczne - sprawdź sobie na koniec roku.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@@Eko
2022-03-23 16:20:04
Nie do końca wiesz jak to działa, prawda? Jaki narzut elektrowni "klasycznych" musi być utrzymywany, aby natychmiast przejąć produkcję gdy wiatr ustaje? W całym Zachodniopomorskim na koniec 2021 działało 101 instalacji wiatrowych, a według danych GUS (styczeń 2022) całe OZE łącznie dostarcza w Polsce 11,28% energii. Odnosząc to do tych konkretnych autobusów, możemy zobrazować, że na 90 km przejedzie ok. 10 km na OZE i 80 km na węglu.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Brawo Krzystek
2022-03-23 10:39:04
Takie ekologiczne że tzw ślad węglowy większy niż przez 15 lat w Ikarusie.Prad z węgla a produkcja i utylizacja baterii to już ekologiczna bomba .
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Brawo Krzystek
2022-03-23 09:50:12
Nareszcie ekologiczne podejście do środowiska w Szczecinie. Jeszcze tylko zlikwidować te wiekowe elektrociepłownie węglowe, które nas trują.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Moc
2022-03-23 08:46:01
Niesamowite, aż 90 kilometrów. I to pewnie z klimatyzacją włączoną na pełną moc w lato, a do tego w korkach.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Eko
2022-03-23 08:40:56
Po pierwsze w okolicy Szczecina powstało co Maniek kilkadziesiąt jeśli nie kilkaset turbin wiatrowych więc stereotyp powielany jakoby prąd w Polsce nie pochodził z OZE to kłamstwo. Reszta twojej wypowiedzi oparta jest na typowych stereotypach które wynikają z niewiedzy i ekofaszystowskiej propagandy.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Wyborca
2022-03-23 07:00:42
Gdzie te 105 000 tysięcy wyborców obecnego prezydenta?. Bo jak na razie sami niezadowoleni.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Jan
2022-03-23 03:32:25
Panele fotowoltaniczne na dachu?, wszystkie zostana zmiszczone przez myjke na zajezdni, te szczotki rysuja nawet lakier. Ale to jest umieszczone na dachu nie widac.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Eko
2022-03-22 21:07:29
Rozwiązanie jest Eko, ale trzeba dodać: lokalnie ekologiczne. Skąd jest brany prąd do tych "samochodów na baterie"?
Z elektrowni wodnych lub wiatrowych? Nie! Z węgla i gazu, czyli paliw kopalnych.
I druga sprawa: utylizacja po okresie życia. Odpady elektryczne, odpady z turbin wiatrowych etc. Mnóstwo plastiku. No i jeszcze jeden aspekt: niewolnicza praca dzieci w kopalniach wydobywających pierwiastki potrzebne do produkcji baterii.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Robią zLudzi idiotów
2022-03-22 17:54:45
90 Km...? To po ch...tzn. zbóju! Za te pieniądze można było kupić 12-15 normalnych, nowych jeżdżących w każdych warunkach autobusów. Jednak nieodpowiedzialni włodarze postawili na ekoświryzm, który w praktyce wyruguje komunikację autobusową z miasta, bo te zabawki na bateryjki będą nagminnie wypadać z kursów ze względu na brak prądu, a w zimie pewnie w ogóle nie wyjadą. W zamian, zasuwając per pedes przez miasto będziecie mieli "świeże" powietrze do dyspozycji. Ekoświry w siódmym niebie, a wy?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
tęczowy rowerek
2022-03-22 16:58:24
bravo Krzystek, bravo władze Szczecina. Zakaz wjazdu samochodów spalinowych do centrum miasta!!!!!!!!!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
AMGV8
2022-03-22 16:54:23
Ciekawą czy dostali w gratisie kompresor na ropę do doładowania bateri
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
w razie czego
2022-03-22 16:41:27
trzeba na dachu zamontować agregat prądotwórczy.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
ha ha
2022-03-22 16:12:50
40 - 45 km to realny zasięg i powrót do bazy . No chyba , że dokupić przyczepki samochodowe z agregatami prądotwórczymi i wtedy będą ładowane podczes jazdy
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
90 km
2022-03-22 15:13:37
pewnie bez obciążenia. Z pewnie jeszcze mniej. Czyli w porywach jedna zmiana i to też nie jest pewne. O zimie nie wspominając ha ha ha. Za.....ta wydajność. To już lepiej rozbudowywać sieć tramwajową.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Nieporadek
2022-03-22 15:10:34
Tylko te piękne ładowarki ie działają. Przepłacone ideologiczne rozwiązania a ludzie nadal sciśnięci w starych pojqzdach. Zawiesli czasowo pośpieszne i nie przywracają z braku taboru. Ekoświryzm ideologów kosztem mieszkańców. Paranoja ma nową twarz
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Żadna!
2022-03-22 15:00:41
Podkreślam - żadna! z trzech stacji szybkiego ładowania nie działa - zmarnowane pieniądze Szczecinian - 90km to maksimum 10 kursów - w praktyce bez ogrzewania i wentylacji by zmniejszyć zużycie prądu.
Co będzie latem? Kto ponosi za to odpowiedzialność?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
jg729
2022-03-22 14:33:03
Ekoświry w siódmym niebie. Wyrzucone w błoto pieniądze.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.