Środa, 26 listopada 2025 r. 
REKLAMA

Aleją niebawem przez jezdnie [GALERIA]

Data publikacji: 03 listopada 2016 r. 17:24
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:19
Aleją niebawem przez jezdnie
 

Podczas gdy normą w aglomeracjach miejskich jest separowanie ruchu pieszych i samochodów, budowa przejść podziemnych i systemów kładek pieszo-rowerowych w rejonach największych i najruchliwszych skrzyżowań, w Szczecinie magistraccy urzędnicy zdecydowali o likwidacji podziemnego przejścia u zbiegu al. Wyzwolenia z ulicami Malczewskiego i Rayskiego. Ruch pieszych wyprowadzony zostanie ponownie na poziom jezdni. Roboty w toku.

REKLAMA

Są już pasy na jezdni, fragmenty nowych dojść chodnikami, przejście przez tory,. Trwa montaż sygnalizatorów. Powoli wyłania się nowy kształt rejonu całego skrzyżowania i obraz tego, co będzie po tych przeobrażeniach, których finał powinien nastąpić do końca tego roku.

Do tej pory wyburzone zostały wraz ze schodami i zamurowane trzy z sześciu zejść w odcinek dawnego podziemnego przejścia: te zewnętrzne z wylotami od strony przejść dla pieszych od ul. Malczewskiego i ul. Rayskiego oraz to, które prowadziło pasażerów na przystanek tramwajów linii 2, 3, 10 i 12 w kierunku Niebuszewa i Lasu Arkońskiego.

Urządzony już został przez drogowców w tym miejscu chodnik prowadzący do nowych pasów w obrębie przejścia wyznaczonego przez obie nitki jezdni przedzielone pasem torowiska. Z drugiego wejścia/zejścia do i z likwidowanego tunelu na peron w kierunku placu Rodła i dalej Bramy Portowej pasażerowie jeszcze mogą korzystać. I ono wkrótce zostanie zamknięte - po uruchomieniu nowych, naziemnych przejść/dojść na pas torowiska pośrodku alei. Trwają roboty brukarskie przy układaniu chodników, budowie nowych nowych fragmentów chodników po obu stronach alei, który powstały w miejscu dwóch zasypanych dotąd zejść do tunelu. Dwa pozostałe umożliwiają jeszcze przejście podziemiem z jednej strony ulicy na drugą . Chodniki zbudowane są m.in. z płytek, które - w założeniu - powinny ułatwiać poruszanie się osobom mającym problemy ze wzrokiem. Są słupy z sygnalizatorami i trwa teraz podłączanie instalacji sygnalizacji świetlnej. Nowością są fragmenty nowych dróg rowerowych i przejazdów - łączące te już istniejące i z nowymi urządzanymi wraz z przebudową od ul. Rayskiego w stronę placu Rodła.

Inwestycję na zlecenie ZDiTM prowadzi firma Strabag wraz z zatrudnionymi przez siebie podwykonawcami. Umowa z nią została podpisana 1 marca z 9-miesięcznym terminem realizacji zadania. Prace budowlane ruszyły we wrześniu, po przygotowaniu projektu i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń. Koszt to 1,61 mln zł.

Całkiem niedługo przekonamy się, czy to rozwiązanie drogowe w tak ruchliwym miejscu (w perspektywie zwiększony - co pewne - ruch po rozbudowie pobliskiego kompleksu handlowego Galaxy) zda egzamin. ©℗

Tekst i for.: Mirosław WINCONEK

REKLAMA

Komentarze

O św Przepustowość
2016-11-10 09:29:42
W Warszawie też żyją w innej rzeczywistości niż Pan redaktor i przebudowują rondo Czterdziestolatka i Dmowskiego. To ostatnie zostanie zmienione na zwykłe skrzyżowanie i przy okazji zwężona zostanie ulica tak, tak Marszałkowska. W obu przypadkach powstaną pasy i przejazdy rowerowe w powierzchni terenu. Radze Panu redaktorowi szybko zwiedzać ten ostatni bastion modernizmu drogowego nim zniknie na śmietniku historii transportu miejskiego
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Archeo
2016-11-09 21:18:12
Ja tu widzę niezły b... Wykopaliście samca z lat 70, który chce robić autostrady w mieście.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Pan redaktor jakiś taki dziś niedoinformowany?
2016-11-09 20:31:41
Wygląda że dopływ informacji nie zatrzymał się dziś, tydzień, rok, ale 10 lat temu ..
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
hahaha
2016-11-09 19:40:09
Chciałem wyśmiać te "NORMY", ale widzę, że zostałem uprzedzony. Jak widać - nie trzeba wiele wiedzieć o świecie, by opowiadać publiczne herezje. A może wąskie horyzonty nawet w tym pomagają. Pozdrawiam kogoś, kto "redagował" ten tekst :D
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
KG
2016-11-09 19:34:03
Ha, ha. Chciałoby się napisać, że taka "norma" to w algomeracjach na wschodzie, ale już nawet Moskwa poszła po rozum do głowy i likwiduje przejścia podziemne, kładki, zwęża ulice. Dalej już tylko Taszkient.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Przemek Turlej
2016-11-09 19:28:25
Normą jest właśnie likwidacja przejść podziemnych i zwężanie dróg w miastach. Na świecie. Warto chociaż powierzchownie zbadać temat przed napisaniem artykułu.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
a.
2016-11-09 19:24:35
„Podczas gdy normą w aglomeracjach miejskich jest (…) budowa przejść podziemnych i systemów kładek pieszo-rowerowych” Dzwonią lata 70. i pytają, gdzie im się taki pilny uczeń uchował. @Rozsądny: Berlin ma zamiar wycofać ruch kołowy z Unter den Linden do 2019 roku. ;) Poznańskie Rondo Kaponiera to zaś efekty poprzedniego prezydenta Grobelnego, starającego się uprzykrzać mieszkańcom poruszanie po mieście. Dla odmiany w ścisłym centrum konsekwentnie wyznacza się drogi dla rowerów i tworzy coraz większą strefę tempo 30.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Rozsądny
2016-11-06 13:16:50
Bardzo głupi i infantylny argument, że ludzie nie krety czy szczury i pod ziemię nie chodzą. Otóż w centrach nowoczesnych metropolii na całym świecie ruch pieszych jest separowany i żadne pseudo naukowe wywody pouczające redaktora tego nie zmienią. A szczytem głupoty jest twierdzenie, że kładki też są przestarzałe i ulegają likwidacji. Na takim skrzyżowaniu jak to, wręcz niezbędne jest przejście podziemne bądź nadziemne bezkolizyjne dla całego ruchu pieszego. I żadne zaklinanie pseudo znawców tego nie zmieni. Najbardziej debilny pomysł jak zniszczyć komunikację w centrum miasta doczekał się realizacji. Temu kto poleca wycieczkę do Berlina, gdzie niektóre przejścia podziemne likwiduje się z zupełnie innych względów, polecam wycieczkę do nieodległego Poznania. Tam bidulki nie znają najnowszych niby trendów i rozbudowali do 2 poziomów przejście podziemne pod strategicznym placem Kaponiera. Szerokie ulice też można zwężać, ale wyłącznie wtedy jak to jest w przytoczonym Berlinie, gdzie między dzielnicami można przemieścić się autostradowym małym ringiem. A i tak w centrum Berlina mamy znacznie szersze arterie niż ta szczecińska i na szczęście nikomu nie przychodzi na myśl ich zwężać.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Marcin
2016-11-04 13:55:00
Normą w aglomeracjach europejskich...? Tak, ale tylko tych na wschód od Bugu. Pan redaktor żyje w świecie jakichś swoich wyobrażeń. Proponuję zapoznać się z tematem, by uniknąć potem takich bzdurnych twierdzeń.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
SC
2016-11-04 10:06:15
Ciekawe, czy zwolennicy przejścia podziemnego faktycznie z niego korzystali, czy tak troszczą się o bliźnich ;) To skrzyżowanie było tragiczne, a teraz nieco się poprawi. O dużej poprawie można by mówić, gdyby śródmiejską autostradę zmieniono w normalną ulicę, jak jest to normą w aglomeracjach miejskich.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Normą przejścia pdoziemne w centrach europejskich miast?
2016-11-04 09:07:24
chyba w świecie redaktora.. Może Kurier zafunduje redaktorowi wycieczkę do Berlina, by zobaczył, co się robi z przejściami podziemnymi..
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
K a t a s t r o f a
2016-11-04 09:03:20
Było dobrze - to zrobiono gorzej. Już wczoraj stałem w korku do skrzyżowania galaxy (bo namalowano pasy i zmieniono cykl). A na tym skrzyżowaniu nigdy nie było korków. Piesi tez boja się przechodzić po pasach bo widzą nadjeżdżające autobusy i wolą się schować. Zamiast przedłużyć przejście podziemne do centrum handlowego to je zasypano. Zlikwidowano kłopot babć narzekających na schodzenie po schodach i zastąpiono je większymi problemami.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Dno, ale nie przez podziemie
2016-11-04 07:40:11
Normą w europejskich miastach jest równoległy układ ścieżek rowerowych i ulic, a w Szczecinie zamyka się jeden kierunek ruchu na głównej ulicy centrum Szczecina, więc o czym my tu mówimy. Totalne dno, szkoda słów, bo to co się wyprawia, to się w głowie nie mieści.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@ n.
2016-11-04 07:03:14
separowanie ruchu - tak, ruch tranzytowy na obwodnice, Piesi nie do podziemia - znaczy metro też przestarzałe. Bo najważniejsze są deptaki i fontanny
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
do redaktorka
2016-11-03 23:50:59
Panie red. czas panu się zatrzymał i brakuje wiedzy... zacznij pan się uczyć albo zmień zawód...
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
weger
2016-11-03 23:25:26
LUDZIE NIE KRETY POD ZIEMIĄ NIE CHODZA
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
ckm
2016-11-03 21:13:38
trzeba było to zasypać 25 lat temu.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
OK.2016
2016-11-03 21:04:42
Kilka wypadków pokaże głupotę pomysłodawcy takiego rozwiązania. Widzę , że znalazł się obrońca głupich pomysłów. Szkoda komentarza bo to nic nie pomoże dla fachowca obeznanego w literaturze śmiechu warte.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Obiektywny
2016-11-03 20:47:40
Po co te płacze? Wypadkowi można ulec wszędzie, na schodach też. Jak ktoś chce nadrabiać drogi chodząc po schodach w górę i w dół, to może iść przejściem podziemnym. Ono nie zostanie zlikwidowane.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Roberto
2016-11-03 18:24:37
Szczyt debilizmu to mało powiedziane. Inicjatorzy i zatwierdzający ten szkodliwy pomysł komunikacyjny będą odpowiedzialni za wypadki z udziałem pieszych, które na pewno się tam będą wydarzać. Logiczne byłoby rozbudowanie przejścia podziemnego na całe skrzyżowanie i zainstalowanie schodów ruchomych. Niestety wybrano opcję jak z filmu Barei. Przy okazji rozbudowy centrum Galaxy może wreszcie ktoś pomyśli o obniżeniu poziomu drogi wjazdowej na parkingi centrum od strony Al. Wyzwolenia i poprowadzeniu kładki dla pieszych nad tą drogą? już teraz jest to bardzo kolizyjne i wiecznie zapchane skrzyżowanie potoków pieszych i aut jadących do/z centrum handlowego.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Gość
2016-11-03 18:04:46
Niech żyje głupota.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
n.
2016-11-03 17:43:19
PRZEPRASZAM, SKĄD PAN REDAKTOR TO WZIĄŁ - Podczas gdy normą w aglomeracjach miejskich jest separowanie ruchu pieszych i samochodów, budowa przejść podziemnych i systemów kładek pieszo-rowerowych w rejonach największych i najruchliwszych skrzyżowań. OBAWIAM SIĘ, ŻE JEST ZUPEŁNIE ODWROTNIE. PROSZĘ POCZYTAĆ FACHOWĄ LITERATURĘ ALBO ADEKWATNE DANE I NIE PISAĆ TAKICH GŁUPOT. OBECNIE WSZĘDZIE, GDZIE TO MOŻLIWE, LIKWIDUJE SIĘ PRZEJŚCIA PODZIEMNE CZY KŁADKI, NIE ZMUSZA SIĘ PIESZYCH DO SCHODZENIA W PODZIEMIA NICZYM SZCZURY. TAKIE ROZWIĄZANIA STOSOWANE BYŁY KILKA DEKAD TEMU. TO JUŻ NIEAKTUALNE
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tylko zalogowani użytkownicy mają możliwość komentowania
Zaloguj się Zarejestruj
REKLAMA
REKLAMA