W poniedziałek 1 lipca rusza remont al. Powstańców Wielkopolskich w Szczecinie. Na wszystkich przystankach w rejonie robót wywieszono plakaty z informacją o objazdach. W korzystaniu z objazdów w pierwszych dniach nowej organizacji ruchu kierowcom mają pomagać pracownicy firmy ZUE, wykonawcy robót.
W piątek 28 czerwca wieczorem przestaną jeździć tramwaje, a 1 lipca dla ruchu kołowego zostanie zamknięty odcinek między placem Szyrockiego a ul. Milczańską. Wyłączenie pętli Pomorzany i części al. Powstańców Wielkopolskich oznacza kaskadę zmian w rozkładach jazdy komunikacji miejskiej w wielu rejonach Szczecina. ZDiTM przygotowuje nowe rozkłady jazdy, które będą sukcesywnie rozwieszane na przystankach w całym mieście. Informacja o aktualnych rozkładach znajduje się na stronie zditm.szczecin.pl
Firma ZUE, wykonawca robót, we wtorek na wszystkich przystankach komunikacji miejskiej w alei Powstańców Wielkopolskich i na Milczańskiej zawiesiła plakaty z informacją o objazdach obowiązujących od 1 lipca.
– W pierwszych dniach nowej organizacji ruchu nasi pracownicy będą pomagać kierowcom w korzystaniu z objazdów – zapowiada Martyna Kiełbasa z ZUE.
Komunikacja zastępcza – autobus 811 i tramwaj 4
28 czerwca wieczorem z al. Powstańców Wielkopolskich w kierunku zajezdni zjadą ostatnie tramwaje linii 11 i 12. Pętla Pomorzany zostanie wyłączona z użytku.
W sobotę 29 czerwca do obsługi relacji Pomorzany centrum Szczecina wejdzie autobus zastępczy 811, który w pierwszych dwóch dniach będzie kursował między ul. Dobrzyńską a placem Szarych Szeregów – przez Budziszyńską-Powstańców Wielkopolskich-plac Szyrockiego i plac Kościuszki, a od 1 lipca między ul. Dobrzyńską a placem Kościuszki, ale już objazdem: Budziszyńską, Powstańców Wielkopolskich, Milczańską, Mieszka I, placem Szyrockiego i dalej Piastów.
Dodatkowo od 1 lipca komunikację tramwajową między centrum a placem Szyrockiego obsługiwać będzie tramwaje dwukierunkowe. Powstanie tzw. przeplotka na placu Szyrockiego, czyli rozjazd umożliwiający zmianę torowiska i kierunku jazdy. Tramwaje oznaczone numerem 4 będą jeździć po trasie: plac Szyrockiego – plac Żołnierza Polskiego przez plac Kościuszki, plac Szarych Szeregów, plac Rodła, Wyzwolenia, plac Żołnierza Polskiego (i nawrót przez plac Hołdu Pruskiego).
Objazdy dla ruchu kołowego
Pierwszy etap przebudowy al. Powstańców Wielkopolskich obejmie odcinek między placem Szyrockiego a ul. Milczańską. Zostanie wyłączony z ruchu kołowego 1 lipca. Wcześniej, bo 28 czerwca wieczorem, zostanie zamknięty dla ruchu przejazd pod wiaduktem łączącym ul. Dąbrowskiego z Kolumba – ma to z wiązek z kolejnym etapem prac na tym odcinku inwestycji. Objazdy dla pojazdów samochodowych będą wytyczone przez: ul. Milczańską do ul. Mieszka I (tu nastąpi zmiana programu sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Mieszka z Milczańską), ul. Starkiewicza – Dąbrowskiego – plac Szyrockiego, ul. Szpitalną – Połabską – Boczną – Starkiewicza – Dąbrowskiego – plac Szyrockiego, ul. Włościańską (przy starym kościele) tu zostanie wprowadzona sygnalizacja wahadłowa, z uwagi na małą szerokość jezdni.
Tablice każdego objazdu będą oznaczone innym kolorem i odrębnym znakiem graficznym. Dojazd do posesji na wyłączonym odcinku al. Powstańców Wielkopolskich będzie możliwy przez Milczańską, a dla części adresów przez teren budowy.
Za kilka miesięcy będzie łatwiej
W drugim etapie przebudowy al. Powstańców Wielkopolskich z ruchu kołowego zostanie wyłączony odcinek od ul. Milczańskiej do pętli Pomorzany. Zakończenie modernizacji całej alei planowane jest na lipiec 2025 roku.
Dojazd do Pomorzan ma się poprawić jesienią. W listopadzie planowane jest ponowne otwarcie dla ruchu tramwajowego i kołowego ulic wzdłuż Odry, łączących Dworzec Główny PKP z pętlą Pomorzany. Nieco wcześniej ma być możliwa komunikacja tramwajowa na ulicach Dworcowej i Nowej.
Dwa razy większa pętla
Wspólną częścią obu projektów: ul. Kolumba i al. Powstańców Wielkopolskich jest pętla Pomorzany, która po zakończeniu modernizacji będzie ponaddwukrotnie większa. Torowisko i pięć peronów będą miały odpowiednio długość 1350/520 metrów (obecnie 610/130 m). Wewnątrz powstanie parking, tor odstawczy, budynek socjalny dla motorniczych oraz toalety miejskie. Przebudowany układ torowy umożliwi wyjazd z każdego toru w dwóch kierunkach (al. Powstańców Wielkopolskich i ul. Kolumba).
Planowana w dwóch osobnych turach przebudowa ul. Kolumba i al. Powstańców Wielkopolskich rozpoczęła się w listopadzie 2021 i miała zostać zakończona po 24 miesiącach. – Kontrakt został przedłużony do lipca 2025. II etap Torowej rewolucji objął w sumie osiem zadań i 23 km kluczowych dla funkcjonowania miasta torowisk. Wartość inwestycji: 592,5 mln zł, z czego 356,2 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej.
(K)