Ambitne plany zwiększenia taboru. Miasto chce kupić pięćdziesiąt „wodorowców”
Ambitne plany zwiększenia taboru. Miasto chce kupić pięćdziesiąt „wodorowców”
Data publikacji: 11 kwietnia 2025 r. 16:12
Ostatnia aktualizacja: 11 kwietnia 2025 r. 16:12
Miasto chciałoby zakupić 50 autobusów wodorowych ze środków pozyskanych z KPO. Jeśli się uda, szczeciński tabor zasili 35 długich i 15 krótkich autobusów. Fot. archiwum/Ryszard Pakieser
Gmina Miasto Szczecin złożyła wniosek do KPO o środki na zakup nowych autobusów wodorowych. Jeśli otrzyma pieniądze, tabor Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego "Dąbie" wzbogaci się o pięćdziesiąt nowych, bardzo nowoczesnych i ekologicznych, pojazdów.
REKLAMA
Informację podał zastępca prezydenta miasta Michał Przepiera.
- Szczecin złożył w tym tygodniu, swoistym rzutem na taśmę - wobec przesuwania środków na obronność - wniosek w ramach Krajowego Planu Odbudowy do Banku Gospodarstwa Krajowego na zakup 50 autobusów wodorowych. To będzie czasochłonna oraz złożona droga i dziś nie wiadomo jeszcze czy zakończy się powodzeniem, choć jesteśmy dobrej myśli. Jest to niewątpliwie duże wyzwanie - przekazał w czwartek.
Zakup dotyczyć ma 35 długich i 15 krótkich autobusów, które będą przeznaczone dla Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego "Dąbie". Koszt zakupu to 231 mln zł brutto (jednak przy odzyskiwalnym VAT - koszt realny to 188 mln zł). Dostawy nowych pojazdów zaplanowano na lata 2028-2030. Jednocześnie, Michał Przepiera zapowiedział, że prowadzone są prace nad budową odpowiedniej infrastruktury, nie podał jednak na razie szczegółowych informacji.
Wodorowce pojawiły się już na ulicach Szczecina. Nowoczesny autobus e-Citaro Fuel-Cell marki Mercedes Benz woził pasażerów przez ponad dwa tygodnie od 18 lutego do 4 marca. Odbyło się to w ramach testów przed planowanym zakupem. Autobus testowali kierowcy Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego Dąbie.
- Jak zapewnia producent, zeroemisyjny autobus e-Citaro Fuel-Cell dzięki zbiornikowi mieszczącemu 30 kg wodoru oraz baterii o pojemności 300 kWh może przejechać minimum 400 km - informuje Wojciech Jachim, rzecznik prasowy Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego "Dąbie". - Niskopodłogowy pojazd ma 12 m długości, przewozi 69 pasażerów, w tym 29 siedzących.
Pojazd ten może jeździć w trzech trybach: tylko na wodorze (bez wykorzystania energii elektrycznej z baterii), z maksymalnym wykorzystaniem ogniwa wodorowego i baterii oraz w trybie inteligentnym, który uwzględnia specyfikę konkretnej trasy przejazdu i tak ustawia zasilanie, aby korzystać w pierwszej kolejności z tańszej energii elektrycznej.
Autobusy wodorowe to pojazdy elektryczno-wodorowe. Do ogniwa paliwowego, znajdującego się najczęściej na dachu, dostarczany jest wodór ze zbiorników oraz tlen z powietrza. Wodór i tlen wchodzą w reakcję chemiczną, po której wytwarzają się energia elektryczna oraz para wodna. Prąd płynie do silników oraz do baterii (w zależności od zapotrzebowania).
Więcej na ten temat w poniedziałkowym „Kurierze Szczecińskim” i eKurierze z 14 kwietnia 2025 r.
REKLAMA
Komentarze
Do @2many
2025-04-12 19:09:33
Niemieckie uzbrojenie oceniane jest przez ukraińską armię jako zbyt skomplikowane, podatne na usterki, zbyt drogie i trudne do naprawienia w warunkach frontowych.„Skomplikowany sprzęt nie jest wykorzystywany (…) Wartość użytkowa bardzo nowoczesnego i skomplikowanego sprzętu jest niewielka, jeżeli wojsko nie jest w stanie zapewnić możliwości naprawy na miejscu”
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Do Wodór i prąd
2025-04-12 19:00:08
Chyba dawno pan nie był w Warszawie, to zapraszam. Dlatego, że mógłby pan zobaczyć jak miasto się nieprawdopodobnie zmieniło. Mógłby pan się przejechać telekomunikacją miejską !!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Do Mirek
2025-04-12 18:45:30
W ramach kampanii wyborczej kandydat KO Rafał Trzaskowski promuje ideę patriotyzmu gospodarczego. tzn nie wiedziałem , że masz takie samo podejście trollu platformy . Ośmieszaj się dalej !!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Do Pedro,pedro
2025-04-12 18:39:14
Pytaj Niemców co jest ekologiczne , jak im to nie służy i na tym nie mogą zarabiać , to nie jest ekologiczne tzn my POland mamy się dostosować do tego . Myśl sam !!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Do Płaczliwe trole
2025-04-12 18:33:30
Patriotyzm gospodarczy według wafla i ogórka tzn "Chińskie autobusy, koreańskie tramwaje, niemieckie drzewka i gaz z ruskiej instalacji. Patriotą którego kraju pan jest?" . Nie ośmieszaj się , już jeden to robi !!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Do Gie
2025-04-12 18:28:22
Patriotyzm gospodarczy według wafla i ogórka tzn Szczecińskie autobusy wodorowe co dwa dni muszą tankować paliwo w przygranicznym niemieckim mieście Prenzlau, ponieważ w województwie zachodniopomorskim nie ma żadnej stacji wodorowej. Taka podróż w jedną stronę trwa godzinę i obejmuje 60 km !!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Oj tam, oj tam
2025-04-12 13:08:48
- chciałbym tylko raz przejechać się PO-rządą " telekomunikacją miejską".
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@@@2many Widzę niem
2025-04-12 11:57:43
Ty tępy mózgu. Tylko niemieckie.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
ZS
2025-04-12 10:26:59
Ten W.Jachim, to widzé że rzecznikuje w większości spółek miejskich...
Ma chłop znajomości i branie...
Nie ma konkurencji na rynku XD
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Bogumiła
2025-04-12 10:26:51
W Szczecinie niestety jest duże zanieczyszczenie powietrza w wyniku spalin samochodowych. Smog jest rakotwórczy, powoduje astmę i inne choroby np układu krążenia. W naszym mieście wszystkie autobusy powinny być wymienione na autobusy wodorowe albo elektryczne. Szczególnie linia autobusowa 75 potrzebuje takiej wymiany autobusów.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Jak nie
2025-04-12 10:19:26
nikt ci nie każe kupować ruskiej ropy czy ruskiego węgla, mamy polski węgiel i z polskiego węgla czy polskiego rzepaku można robić paliwa, z węgla można też robić gaz, tak jak robiono to w Szczecinie nie tak dawno, gazownia jeszcze stoi nad Odrą. To co najgorsze to ruskie duraki takie jak ty.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
do Jak nie
2025-04-12 09:59:47
Przypominam, że od wielu lat jeździmy również na prawilnej arabskiej ropie, a od 2022 wyłącznie niej i równie poprawnej norweskiej, jewrogejopejskiej. kalasz swone gniazdo, niewolniku jewrosojuza
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Wodór i prąd
2025-04-12 09:21:57
Bombowy wynalazek.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Pasażer komunikacji
2025-04-12 09:01:48
Dla mnie nieważne skąd kupią,jakie kupią i ile zapłacą. Ważne żeby jak najszybciej je kupili i żebym jak najszybciej z nich mógł korzystać.Bo mam dosyć bycia sardynką.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Kolejne bzdury
2025-04-12 07:50:34
Na tramwaje prowincja się nie załapała, to teraz ma fanaberie wodorowe.Na 99% nic z tego nie będzie ale zostało powiedziane, zostało napisane,zadanie wykonane.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Jak nie
2025-04-12 07:28:49
Jak nie hejt na elektryki to na wodór a najlepiej dla niektórych żeby na ruski węgiel i ruska ropę żeby jeździły autobusy ...
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@@@2many
2025-04-12 07:19:16
Autosan jest polski? Bo jest pod polską nazwą? Polski to jest samochód którego części są wyprodukowane w Polsce.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Mirek
2025-04-12 07:13:14
W końcu. Jakieś porządne autobusy kupią, a nie te tanie szorty Solaris, Autosan i jakieś wytwory. Niech żyje technologia niemiecka. A wam pisowskie świnie chwd.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@ @2many
2025-04-12 06:29:00
Widzę niemiecki trollu że trafiłem w sedno. Bardzo mnie to cieszy.I nie napinaj się tak mocno bo ci żyłki na czole wyszły.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@@2many
2025-04-12 00:10:15
Polski autobus głąbie to jest Autosan. A Solaris jest już od dawna hiszpański.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@@2many
2025-04-11 22:56:30
Kupią niemieckie tak czy siak bo Niemcy pracują nad napędem wodorowym (np Mercedes) od lat 70 - nie ma znaczenia kto poskłada niemieckie klocki - to Niemcy mają tzw własność intelektualna (IP czyli patenty) - no chyba że ty taki chojrak jesteś i uważasz że polskie firmy mogą sobie wziąć niemieckie patenty bez pytania Niemców i zacząć robić produkty bazujące na opatentowanych technologiach?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Ekologizm
2025-04-11 21:56:24
Czekamy kiedy będą autobusy z wiatrakami na dachach i wtedy nie będzie potrzeba wodoru
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
bieta
2025-04-11 21:52:02
A ja czekam na tramwaje.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
A ile by było
2025-04-11 21:35:47
za te pieniądze tradycyjnych, porządnych, niezawodnych autobusów? 100? 150? Pół taboru by odnowiono, ale lepiej wydać tym razem na wodór, bo prąd też już chyba się znudził zielonym wydrwigroszom.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@2many
2025-04-11 21:12:48
Gdzie jest napisane że KUPIĄ MERCEDESY? Pisowska mendo. Wiesz głąbie jakie silniki ma POLSKI Autobus Solaris. Głupi fejkowiczu. Wiesz skąd jest firma Remondis. Wiesz patałachu jakiej produkcji są w większości auta które ci żarcie wożą. 2many - dzieciak w moherowym berecie.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Długi,długi
2025-04-11 20:25:26
ale nie autobus ! Piotrek musi uważać ,aby nie skończyć jak ten co Gminę Ostrowice spuścił w kanał!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Daro
2025-04-11 20:20:26
Wszystko byle już nie te śmierdzące diesle.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Pedro,pedro
2025-04-11 19:34:33
To co teraz jest ekologiczne,bo już nie nadążam?Gaz,prąd czy kobalt?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
2many
2025-04-11 18:20:51
I w taki oto "cudowny"sposób środki z niepotrzebnego Polsce kpo trafią do.... niech no zgadnę kto produkuje mercedesy.... Niemcy???? Ot taki tam zabieg okoliczności. Lemingi i tak nie skumają dealu. A zapłacimy za to wszyscy.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Płaczliwe trole
2025-04-11 18:17:28
Wy niedouczone nieuki. Dyżurni komentatorzy co najwięcej wiedzą. I ch że niemieckie ( chociaż w tekście tego nie ma że mają być niemieckie), i ch że nie będzie stacji (od dawna wiadomo że ma być na Hangarowej). Podatki - za wasze podatki to sobie można dupę podetrzeć.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Kamis
2025-04-11 18:00:47
i gdzie ten wodór będą tankowały ?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Ad rem
2025-04-11 17:58:27
"Oszczędza" 800 t emisji....
A ile kosztuje podatnika ta "oszczędność"?
Elektryczne autobusy już "be", bo się do Szczecina nie nadają ze względu na ukształtowanie terenu, to niech będzie jeszcze drożej - kto biednemu zabroni żyć na bogato??!!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
H20
2025-04-11 17:44:37
A skąd będzieta ten wodór mieli? Przeca w Szczecinie nie ma stacji ładowania wodorem
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Po co???
2025-04-11 17:44:15
Brak ważniejszych potrzeb?? Patola wszystko zniszczy a kredyt pozostaje...
Jpdl 🙉
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
zieb
2025-04-11 17:26:44
Z niemiec, jak wafel z Warszawy, patriotyczny kupiec/glupiec
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Gie
2025-04-11 16:34:30
Najbliższa stacja tankowania wodoru znajduje się w...Prenzlau
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.