Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Arkońską jazda bez przeszkód [GALERIA]

Data publikacji: 14 lutego 2020 r. 14:45
Ostatnia aktualizacja: 17 lutego 2020 r. 12:39
Arkońską jazda bez przeszkód
 

Od piątkowego poranka wreszcie bez najmniejszych przeszkód zmotoryzowani mogą korzystać ze szczecińskiej ul. Arkońskiej na całej jej długości i w obu kierunkach pokonywać ją także na przebudowanym odcinku od pętli Las Arkoński aż do nowego ronda im. Jana Olszewskiego przy skrzyżowaniu z al. Wojska Polskiego i ul. Władysława Szafera. Skończył się jednocześnie dla pasażerów komunikacji miejskiej stan tymczasowości i zniknęły prowizorycznie dotąd funkcjonujące przystanki tramwajów i autobusów. I możliwe są nareszcie zarówno dojazd składami „trójek" i „dziesiątek" do samej pętli i wsiadanie do nich z urządzonych na niej nowych peronów. 

Blokad w przejeździe już nie ma, ale warto o tym pamiętać, że to wciąż plac budowy. Kierowcy, rowerzyści i piesi powinni mieć to na uwadze i zachować ostrożność na trasie. Oficjalne zakończenie tej inwestycji, która trwa już ponad dwa lata – po przesunięciu pierwotnych terminów jej realizacji zapisanych w umowie z Eurovią Polska SA – ma nastąpić dopiero w maju tego roku.

Ulica na przebudowanym odcinku wygląda tak samo jak na swej wcześniej zmodernizowanej przed kilkoma laty części do skrzyżowania z ul. Wojciechowskiego i łącząca się z nią ul. Niemierzyńska. Teraz ma jezdnię czteropasmową z wbudowanym w nawierzchnię torowiskiem. Na wysokości pętli tramwajów linii 3 i 10 kierowcy muszą przyzwyczaić się do jazdy wyłącznie prawymi pasami w obu kierunkach. W tym miejscu bowiem teraz wytyczony jest odcinek pasa autobusowo-tramwajowego z peronami przystankowymi. Niektórzy - jak zaobserwowaliśmy - jeszcze omyłkowo jadą tamtędy centralnie środkiem. Kiedy orientują się, że dalej na wprost już się nie da zaczynają szukać drogi ucieczki pobliskimi zjazdami. Dlatego warto patrzeć na oznakowanie zarówno pionowe, jak i poziome.

Miejscowo na tym fragmencie ul. Arkońskiej dla kierowców wprowadzone zostały ograniczenie prędkości jazdy i zakaz wyprzedzania.

ZDiTM udostępnił pasażerom nowe już od miesięcy stałe przystanki. Dwa z nich znajdują się tuż przy rondzie im. Jana Olszewskiego w al. Wojska Polskiego. Ten przed rondem na kierunku od Głębokiego do centrum jest wspólnym dla tramwajów linii 1, 9, autobusów nocnej linii 531 i tymczasowo przekierowanej linii 80, a znajdujący się na wysokości schroniska dla bezdomnych zwierząt w kierunku z centrum do Głębokiego dla tramwajów linii 1 i 9 oraz autobusów nocnych linii 525 i 531. na przystanku usytuowanym na wylocie do ronda z ul. Arkońskiej w al. Wojska Polskiego teraz zatrzymują się autobusy linii 80 i 525. Wzdłuż przebudowanego odcinka samej ul. Arkońskiej usytuowane są teraz w sumie cztery przystanki wspólne dla autobusów i tramwajów z wyniesieniami w ich obrębie jezdni (to tzw. przystanki wiedeńskie) w pasach jezdni, wymuszające wolniejszą jazdę i zatrzymanie aut, kiedy podjeżdża nań autobus lub tramwaj, by zabrać bądź wysadzić pasażerów. Są to już wspomniany przystanek „rondo Olszewskiego", a ponadto „Międzyparkowa nż" w pobliżu dojazdu do Arkonki i Polany Czerwonej, „Stadion Arkonia nż" w pobliżu bramy stadionu naprzeciwko przy parkingu leśnym oraz „Las Arkoński nż" na wysokości pętli.

Ponadto na przebudowanym odcinku ul. Arkońskiej są obustronne chodniki i ścieżka rowerowa, będąca przedłużeniem tej, która do niedawna kończyła się tuż za skrzyżowaniem z ul. Stanisława Wojciechowskiego. W rejonie nowego wiaduktu nad aleją spacerową prowadzącą do Arkonki i Syrenich Stawów czteropasmową jezdnię od chodników i ścieżki rowerowej dodatkowo oddzielają stalowe bariery. To wygrodzenia dla bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Na leśnym parkinu naprzeciwko stadionu z nowymi nasadzeniami, ławkami i stołami urządzonych do dyspozycji zmotoryzowanych jest w sumie 179 miejsc parkingowych, w tym osiem dla niepełnosprawnych oraz cztery stanowiska dla autokarów, a przy samej pętli znajduje się teraz 12 miejsc postojowych. 

Tramwaje powinny pojechać tamtędy najwcześniej za kilka miesięcy. Będzie to możliwe dopiero po ukończeniu przez Eurovię Polska S.A. modernizacji układu zasilania sieci trakcyjnej, która obejmuje m.in. remont budynku stacji prostownikowej „Las Arkoński" i wymianę wszystkich urządzeń tej stacji, rozbudowę stacji prostownikowej „Pogodno" wraz z wyprowadzeniem kabli trakcyjnych oraz ułożenie kabla światłowodowego między nimi. To zadanie urzędnicy magistratu zlecili spółce w odrębnym przetargu i na podstawie odrębnej umowy, zawartej dopiero we wrześniu ubiegłego roku z 8-miesięcznym terminem realizacji. Co oznacza, że powinien on być wykonany najpóźniej w drugiej połowie maja tego roku.

Koszt przebudowy tego fragmentu ul. Arkońskiej - według ostatniego z aneksów do umowy z Eurovią Polska S.A. z października u.br. - to ponad 92,8 mln zł. Za wspominane drugie zlecenie na modernizację systemu zasilania trakcji, czyli warunku, by można było włączyć do eksploatacji nowy odcinek trasy dla tramwajów w kierunku al. Wojska Polskiej, a w nieodległej przyszłości także dalej do ul. Władysława Szafera, miasto zapłaci spółce dodatkowo kwotę ponad 8.8 mln zł. ©℗

Tekst i fot. Mirosław WINCONEK

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

fajnie
2020-02-15 11:12:55
Nareszcie super przejazd od Niebuszewa do Al. Wojska Polskiego-Rondo Olszewskiego. Kawał dobrej roboty. Warto było poczekać. Super dla wszystkich tramwajów, autobusów, osobówek, rowerów i pieszych.
Dorka
2020-02-15 09:25:52
Po co ryczeć? Było minęło. JEST TERAZ I TERAZ JEST OK.
szczujnia działa
2020-02-14 23:32:35
no i jak zwykle w tv szczujnia nasza... o tym opowiedziano tak po 15 minutach w kronice... i jad, i jad na tą budowę i same tylko uwagi ani jednego słowa że coś fajnego w mieście wybudowano... problemy zawsze są ale to jest pożywka dla szczujni!!!
stary człowiek a może
2020-02-14 21:35:10
Dzisiaj kolejny raz w TV cała Polska z nas się śmieje.Tym razem za sprawą nie słynnego mostku poniemieckiego a wybudowanych tuż obok stromych schodów ze zjazdem na wózki.Mamy tak "ograniczonych" urzędników ,że Ci na uszach i rzęsach stają by Szczecin nie schodził z czołówek serwisów.Ech...co za pokolenie nam się trafiło.
smutne to
2020-02-14 17:44:41
z taką organizacją inwestycji miejskich to nigdy nic nie będzie wybudowane na czas tylko zawsze poślizg i dodatkowa kasa w błoto tak jak na Szafera#Spacerowa.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA