Bezpieczeństwo a turystyka. Mieszkańcy Świnoujścia nie składają broni
Bezpieczeństwo a turystyka. Mieszkańcy Świnoujścia nie składają broni
[FILM]
(akt. 1)
Data publikacji: 06 kwietnia 2023 r. 21:22
Ostatnia aktualizacja: 08 kwietnia 2023 r. 15:49
Barbara Michalska, zastępca prezydenta Świnoujścia i Piotr Piwowarczyk, prezes Świnoujskiej Organizacji Turystycznej
Czy droga do świnoujskich zabytków i plaży zostanie zamknięta? Tutejszy samorząd liczy nadal na zdrowy rozsądek wojewody zachodniopomorskiego, a strona społeczna zwróci się o pomoc do parlamentarzystów wszystkich partii. Na konferencji prasowej w Urzędzie Miejskim w Świnoujściu padły słowa, że wprowadzenie strefy to mordowanie turystyki.
Przypomnijmy, że wojewoda Zbigniew Bogucki - powołując się na rozmowy z przedstawicielami różnych służb - zapowiedział stworzenie strefy bezpieczeństwa wokół terminala LNG. Oznacza to odcięcie dróg dojazdowych do świnoujskich zabytków, jednych z największych atrakcji turystycznych Pomorza Zachodniego - latarni morskiej i uznanego przez National Geographic za siódmy turystyczny cud Polski Fortu Gerharda oraz warszowskiej plaży, drugiego największego kąpieliska w Świnoujściu. I pomimo tego, że droga jest publiczna i należy do miasta, to takie działanie umożliwia wojewodzie nowa ustawa dotycząca bezpieczeństwa. Odcięcie zabytków i plaży, które – warto zaznaczyć – są poza strefą, oznacza nie tylko utratę pracy i dramat ludzi tam zatrudnionych, ale godzi w interes lokalnego biznesu oraz utrudnia życie tysiącom mieszkańców. Kiedy strefa bezpieczeństwa zacznie obowiązywać? Może się to stać w każdej chwili. Niewykluczone, że już na święta mieszkańcy, którzy będą chcieli pospacerować po plaży - dostaną zakaz poruszania się ul. Ku Morzu…
Jak poinformowała podczas konferencji prasowej Barbara Michalska, zastępca prezydenta Świnoujścia - wojewoda każdą propozycję ze strony miasta i strony społecznej rozwiązania problemu odrzucał; również tę, w której by zatrzymano możliwość poruszania się po ul. Ku Morzu autami, jednośladami oraz pieszo, a mieszkańcy i turyści dowożeni byliby do zabytków i plaży miejskimi autobusami. Powód podawał taki sam jak podczas swojej niedawnej konferencji: „bezpieczeństwo jest najważniejsze”. Z kolei Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście nie chce się zgodzić na dojazd do atrakcji turystycznych drogą Nowoartyleryjską, położoną nieco dalej od terminala LNG niż ul. Ku Morzu.
Piotr Piwowarczyk, prezes Świnoujskiej Organizacji Turystycznej przypomniał, że na etapie wydawania pozwoleń, budowy, a później eksploatacji samorząd oraz mieszkańcy byli wielokrotnie zapewniani, że terminal LNG jest bezpieczny. Zwrócił też uwagę, że wszelkie uzgodnienia zawierane były z Państwem Polskim, a w przypadku odcięcia drogi do latarni - wszystkie te ustalenia zostaną złamane.
- Przez 10 ostatnich lat zapewniano mieszkańców Świnoujścia, turystów, którzy odwiedzali plażę Warszów oraz samorządowców, pana prezydenta i naszych radnych, że terminal LNG jest wybudowany w takiej technologii, że nikomu nie będzie w żaden sposób zagrażał - przypominał słowa przedstawicieli władz portu, gazowych spółek i przedstawicieli resortów P. Piwowarczyk. - Uważamy, że te miliony wydane na systemy zabezpieczeń są skuteczne. Oczywiście rozumiemy, że ta szczególna troska wynika z wydarzeń i w rok od wybuchu wojny, istnieje potrzeba zwiększenia bezpieczeństwa. Ale wierzymy też, że można znaleźć kompromis i zabezpieczyć interes oraz potrzeby lokalnej społeczności. Las, plaża, kąpielisko to jedna z niewielu możliwości spędzania wolnego czasu i rekreacji dla tysięcy naszych mieszkańców.
P. Piwowarczyk przedstawił podczas spotkań z wojewodą jak wiele interesów zostanie naruszonych; lokalnego biznesu (m.in. wynajem pokoi, agroturystyka, taksówkarze), oraz zwykłych potrzeb mieszkańców i turystów. W dalszej perspektywie odcięcie dojazdu do atrakcji turystycznych, miejsc spacerowych i plaży oznaczać będzie spadek wartości nieruchomości. Ustawa, którą poparli posłowie wszystkich partii, nie zabezpiecza w żaden sposób interesu lokalnej społeczności.
Podczas dyskusji na konferencji dziennikarze zwrócili uwagę na absurdy wprowadzonych obostrzeń. Jedną z nich jest brak wykluczenia ruchu przy ul. Barlickiego (vis-a-vis terminala, droga pod wiaduktem) oraz na torach kolejowych (w zasięgu 200 metrów od terenu terminala LNG). Wyłączenie tej pierwszej drogi oznaczałoby odcięcie jednej z dwóch dróg dojazdowych do osiedla Warszów, a także w stronę przepraw promowych i konieczność jazdy autem naokoło - i tak już zapchaną, przebudowywaną S3. Z kolei wprowadzenie w strefę bezpieczeństwa torów skutkowałoby całkowitym odcięciem możliwości przejazdów pociągów osobowych do Świnoujścia. Wojewodę - sugerującego się opinią doradców ds. bezpieczeństwa - niepokoi los ludzi jadących do latarni i fortu lub na plażę, a w stronę samego osiedla, przepraw promowych i przemieszczających się pociągami - już nie. Oczywiście, wprowadzając strefę konsekwentnie - ruch do miasta zostałby sparaliżowany, więc w tym przypadku po prostu okazało się, że możliwy jest kompromis i zdrowy rozsądek zwyciężył. Aczkolwiek – jak przyznała B. Michalska – o torach na spotkaniu z wojewodą mowy nie było. O to dlaczego odcina się więc ul. Ku Morzu, a np. ruch pociągów już nie, „Kurier” pytał niedawno rzecznika prasowego wojewody, czekamy na odpowiedź.
A skąd tu tylu idiotów, którym się wydaje że wszystkie rozumy pozjadali a w rzeczywistości niczego nie rozumieją?
Skąd tu tyle kacapów
2023-04-08 15:13:36
? Człowiek się nadziwić nie może skąd tyle kacapów, pewnie potomkowie czerwonoarmiejców "wyzwolicieli". Pełno takich Mongołów w dawnym NRD ale i po naszej stronie jak widać też liczne towarzystwo.
Zwykły s..synizm
2023-04-08 10:04:11
To zwykły atak na zabytki i plażę. Jakiemuś tam prezesowi przeszkadza, że sobie ludzie idą poplażować i autokary jadą do latarni więc postanowił kolejny chory pisowski umysł im to odebrać. Jego to wali, bo ma posadkę, a na wakacje lata sobie na Majorkę. Może jak na jesień władza się zmieni, to wróci normalność. A wojewoda, któremu zdaje się, że walczy o bezpieczeństwo został przez kilku starych, leśnych dziadków wprowadzony na minę. Tyle ode mnie. NIE dla zamykania drogi na NAJLEPSZĄ plażę!
Gość
2023-04-07 23:46:36
Jak można za wszelką cenę zamknąć drogę prowadzącą do tak pięknej plaży? W głowie mi się to nie mieści. Zostawcie tą plaże w spokoju i dajcie nam mieszkańcom z niej korzystać
SWINOUJSCIANIN W
2023-04-07 22:55:29
Covid ograniczenia z nim związane różne restrykcje oboszczenia Latarnia Morska i Forty Gerharda poradziły sobie z tym . Ludzie ograniczeni zakazami po ich ściągnięciu oblegali z tak wielka chęcią zwiedzenia tych pięknych zabytków. A teraz zmiana stanowisk kadrowych Gaz Systemu dac palec wezmą całą rękę i jeden wielki zakaz 200m i zabicie stworzonego pięknego wizerunku dwóch wielkich miejsc turystycznych . trzymam kciuki za te dwa wyjątkowe miejsca gdzie zostało włożone wielkie serce
Gość
2023-04-07 22:13:46
Dostęp do plaży musi być!!!!
Gość
2023-04-07 21:04:40
Jak czyta się komentarze to widać że internetowi najemnicy i inne trole mają tutaj najwięcej do powiedzenia. Budujcie już sobie transzeje pod domem bo wojna idzie.. klękajcie narody! Turystyka to też ważna część gospodarki. Zamknięcie dostępu do plaży i zabytków (czego coraz niestety mniej w Świnoujściu) to zabieranie wolności zwykłym mieszkańcom i turystom. To wspólne dobro i wizytówka Świnoujścia. Tak być nie może? Takie rozporządzenia tylko uprzykrzają życie ludziom.
K
2023-04-07 20:57:32
Ale wszystko jesteśmy przecież w stanie pogodzić! Zarówno sprawa bezpieczeństwa gazoportu jak i dostęp do atrakcji turystycznych jest ważny, czemu jie można znaleźć pasującego rozwiązania? Tylko twardo stoicie przy tym tępym zamknięciu drogi? Już pomijając to ze turyści nie będą mogli przyjechać ale co z osobami pracującymi na forcie gerharda? Kto im wypłaci im rekompensaty w ramach odcięcia miejsca pracy?
Michał laskowski
2023-04-07 20:49:16
Ja rozumiem potrzebę bezpieczeństwa ale swobody obywatelskie są równie ważne. Nie można zabraniać ludziom dostępu do zabytków czy plaży w imię bezpieczeństwa. Wszystko da się pogodzić trzeba tylko chcieć. Można teraz zwiększyć kontrolę policji do momentu kiedy będzie zrobiona alternatywna droga. Rozwiązań problemu jest dużo trzeba tylko chcieć
Jan Długopis
2023-04-07 20:47:03
Od lat nie było aż takich problemów na linii Fort i Latarnia a zarząd Terminala LNG. Z czego wynikają obecne wydarzenia? Od ponad roku trwa wojna za naszą wschodnią granicą i przez ten rok terminal był bezpieczny, skąd te nagłe zmiany? czyżby doszło do jakiś zmian kadrowych? Mam nadzieję że uda się dojść do consensusu który pozwoli pogodzić bezpieczeństwo gazoportu z dostępem do plaży i atrakcji turystycznych miasta
Janek
2023-04-07 20:46:41
Wszystko da się pogodzić, zawsze znajdzie się jakieś rozwiązanie.
Mirka
2023-04-07 20:44:54
turystyka to taka sama gospodarka jak przemysł
Karmen
2023-04-07 20:44:24
Wszystko można ze sobą pogodzić… SKANDAL
Bogucki to Ochucki
2023-04-07 20:43:24
Prezes Chudziński- to obecny szef Gaz-u jak widać nie służy spółeczce. Za poprzedniej ekipy nie było mowy o takim błaganie i wizerunkowej wpadce. Przecież widać nawet po pobieżnej analizie, że ktoś ich wciągnął na minę i te tłumaczenie o niby "bezpieczeństwie" ponad rok od wybuchu wojny to brednie. ps. "emeryt" od wojewody + jakiś cfaniak z terminala co musi się zasłużyć równa się katastrofa.
Sebastiansz
2023-04-07 20:43:22
Nigdy nie było problemu a teraz jest, przecież aktualnie jest wszystko tak rozwinięte, że te 200m nie zeobi kompletnie różnicy, a dostęp do plaży musi być.
Tomasz K
2023-04-07 20:43:17
Wojewodo przestań mi Fort Gerharda prześladować !!!!
Janusz Ż
2023-04-07 20:40:02
Pogodzić można wszystko zwłaszcza dostęp do dwóch najważniejszych atrakcji miasta Turystyka w naszym regionie jest ważną gałęzią gospodarki. Wojewodo rusz głową .
@Karsibór
2023-04-07 15:30:54
A w dupie mam wasze bezpieczeństwo. Tylko niewolnicy stawiają bezpieczeństwo ponad wolnością. Najważniejsza w życiu jest wolność!
@Karsibór
2023-04-07 14:40:00
Oczywiście masz rację. W całej Polsce śmieją się z tych obrońców turystyki. Dlaczego mieszkańcy Pomorza Zachodniego tak odstają pod względem wykształcenia i zwykłego rozsądku? Czekają, aż zabraknie im gazu, bo ktoś chciał sobie pozwiedzać? To koszmarna niefrasobliwość.
pajo
2023-04-07 14:02:59
Wybuch saletry amonowej w Bejrucie zobaczcie??? A co jak jakiś "czubek" ruszy na terminal to co - fort wyląduje po stronie niemieckiej a latarnia poleci w kosmos, pozostali przykryją się prześcieradłami i schowają za krawężnik jak dawniej uczono. Strzeżonego... Gdzie rozsądek?
fin
2023-04-07 13:55:53
a jakie to niebezpieczeństwo czyha ....jak na do Kaczyńskiego ?
Pat
2023-04-07 13:01:43
I tego uczą szkoły wyższe, jak zostać osłem do potęgi. Nie ma znaczenia która partia kraść i mieć w dupie człowieka.
Jarl Bischek
2023-04-07 12:12:44
Ja, ja ....Polska potrafić! Bezpieczeństwo potrafić jak w samolot do Smolensk. Gute, gute Leute und wir kluge! Wie aus PiSotechnika Morska. Kraść dobrze Polak. Sehr gut!
Ck
2023-04-07 11:55:27
Tunel pod świną też powinien być niedostępny z odległości 200 metrów bo przecież terroryści mogą wysadzić. Zaraz po otwarciu i obowiązkowym pokropieniu należy postawić zasieki i zamknąć przejazd przez tunel. Dla bezpieczeństwa podróżnych.
Kacper
2023-04-07 11:48:00
Decyzja o zamknięciu Fortu Gerharda i Latarni Morskiej z powodów bezpieczeństwa będzie miała negatywne konsekwencje nie tylko dla turystów, ale także dla mieszkańców. Zamknięcie dostępu do tych miejsc uniemożliwi także dojazd do plaży i falochronu, miejsc tak uwielbianych przez mieszkańców i turystów. Istnieją lepsze sposoby na poprawę bezpieczeństwa, a zamknięcie tych atrakcji turystycznych wydaje się być nieracjonalne i szkodliwe dla lokalnej społeczności i turystyki.
Kto na to wpadł?
2023-04-07 11:23:48
Wojewoda sygnuje? Ale kto wysunął ten pomysł dobijania gospodarki Świnoujścia? Kto z doradców i ze służb? Nazwiska proszę! Niech wszyscy wiedzą!
Tak tylko...
2023-04-07 10:41:46
Świetna gra wojewody ! Jemu chodzi o tunel, o jego otwarcie i przypisanie sobie wszelkich zasług w jego powstaniu. Straszy więc bezpieczeństwem terminala żeby wymóc uległość władz Świnoujścia. A bezpieczeństwo to on ma ... w głębokim poważaniu. Panie Prezydencie Żmurkiewicz ! My wiemy czyją tunel jest zasługą i nie zapomnimy, nawet jak będą robić z Pana zomowca a nie tylko ormowca.
Paweł
2023-04-07 09:56:15
Co dzisiaj można zrobić z 200m, czego nie moż na 300,400,500...1000? Może całą wyspę zammknąć, otoczyć zasiekami? Naprawdę, typek rozminął się z inteligencją i to na te min. 200 metrów. Rozwijając: 200metr{w to sekundy dla zorganizowanej grupy napastników, 500 metrów również. Dron, granatnik, moździeż, karabin wyborowy? To żadne dystanse dla nich. To nie średniowiecze, żeby kopać fosy, stawiać mury i forty.
Gość
2023-04-07 09:30:45
Bogucki sie znowu zesr..oojoj pompowanie odry już nie wystarcza...niech tak robi dalej ludzie sami ich wypier..
Karsibór
2023-04-07 08:35:41
To są normalne procedury bezpieczeństwa stosowane w całym cywilizowanym świecie. Tylko tutaj malkontentów nie brakuje. Ale jak nie daj Boże coś się stanie to będzie rejwach kto na to pozwolił kto do tego dopuścił i dlaczego nie było bezpieczeństwa
Świnoujścianka
2023-04-07 07:00:08
Najwyższa kamienna latarnia na świecie! Od tak chcą pozbawić jej turystów? SKANDAL !
Świnoujścianka
2023-04-07 06:52:36
Jak to zamknąć drogę…? I nie wskazać żadnej alternatywy…? Czy Pan Wojewoda ma na uwadze kogokolwiek poza sobą…? Ludzie mają stracić pracę od tak…?
M
2023-04-07 03:50:20
Łapy precz od plaży, łapy precz od turystyki. Wiedziałem, że gazsystemowi nie wolno ufać!!!
Jacek
2023-04-07 01:59:27
Jak można być tak infantylnym?! Zwiedzanie zabytków ważniejsze od bezpieczeństwa?
Do wojewody
2023-04-06 23:44:21
Bogucki - ogarnij się chłopie. Ja wiem, że przynależność do pisu zobowiązuje i trzeba coś odwalić na złość ludziom, ale to już przesada. Co wam ta latarnia i zabytki przeszkadzają?
Jan Długopis
2023-04-06 23:36:51
Samorząd powinien walczyć w tej sprawie. Ludziom należy się dostęp do tej wspaniałej plaży oraz zabytków tego wspaniałego miasta.
Maks
2023-04-06 23:36:45
To jest dramat, ten cały wielki wojewoda też dramat. Jak można tak mordować zabytki!!! Wstyd i hańba!!! Forcie i Latarnio nie poddawajcie się!!!!
Użytkownik
2023-04-06 23:33:22
Ręce opadają... Zero poszanowania dla bogactw prawobrzeża Świnoujścia i dla opiekunów tych zabytków, którzy uczynili tam cuda! Plaża tak samo, najlepiej zabetonować i okopy postawić...
Gerni
2023-04-06 23:25:32
Zamiast absurdalnych zakazów, zabierania ludziom zabytków i plaży, zwiększyć liczbę patroli ochrony, które odstraszą bardziej, niż niekonsekwentnie położona strefa.
Pozdrowienia z Poznania, nie dajcie się!
Tomasz
2023-04-06 23:23:02
Masakra co się tam dzieje wielkie wsparcie dla tych ludzi co pracują nad tymi właśnie rzeczami, i ta przepiękna plaża.
Grazia
2023-04-06 23:19:47
fort, latarnia, plaża... to co najlepsze chcą zamknąć. Tragedia
TURYSTA
2023-04-06 23:16:03
Fort Gerharda KOCHAMY WAS i TRZYMAMY KCIUKI !!
tragedia dla Swin
2023-04-06 22:55:37
tragedia dla Świnoujścia, trzymam kciuki piękna plaża.....
Warszawiak
2023-04-06 22:20:55
Jakich doradców ma wojewoda? Kto - z imienia i nazwiska - podsunął mu ten kretyński pomysł? To jest właśnie cały PiS.
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.