Kupno biletu na autobus czy tramwaj to jeden z tych problemów, na który pasażerowie miejskiej komunikacji najczęściej narzekają. Sytuacja taka trwa od lat i mimo że - według zapewnień ZDiTM - firma ma podpisanych kilkaset umów na sprzedaż, nie wszyscy przedsiębiorcy mają bilety w swojej ofercie. Sytuacji nie poprawiały też awaryjne automaty, które na nielicznych przystankach stały od kilkunastu lat.
Obecnie jednak problemy z zakupem biletów są mniejsze. Od kilku lat nowy tabor, zarówno tramwajowy, jak i autobusowy, fabrycznie wyposażano w biletomaty. To poprawiło dostępność do biletów. Natomiast w ramach II etapu wdrażania Centralnego Systemu Zarządzania Komunikacją Miejską zakupiono 317 biletomatów, które docelowo mają być w każdym autobusie i tramwaju.
Niestety, pasażer, choć ma pewność, że w pojeździe powinien trafić na biletomat (bo w nie wszystkich jeszcze urządzenia się pojawiły), nie ma pewności, czy bilet kupi. Część urządzeń obsługuje bowiem tylko karty bankowe, część wyłącznie gotówkę. O tym, na jaki automat trafimy dowiadujemy się dopiero wtedy, gdy znajdziemy się wewnątrz pojazdu. Najlepszym rozwiązaniem jest zatem przygotowanie się na obie formy płatności.
Kupując bilet w pojeździe musimy pamiętać o jednej, stosunkowo nowej zasadzie: bilety z automatów w pojazdach od niedawna sprzedawane są już skasowane - z datą i godziną zakupu. Nie róbmy więc zapasów, bo w późniejszym terminie takich biletów i tak już nie możemy wykorzystać.
Lepszym rozwiązaniem są biletomaty stacjonarne, pełniące również funkcję infokiosków. Kupimy w nich dowolną ilość tradycyjnych biletów papierowych i doładujemy elektroniczną sieciówkę. Każdą transakcję opłacimy zarówno gotówką, jak i kartą. Co więcej - uzyskamy w nich także informację na temat funkcjonowania komunikacji - ze szczegółowymi mapami sieci, trasami linii, godzinami odjazdów z konkretnych przystanków. W różnych punktach miasta pojawiło się 35 takich urządzeń. (t)
Na zdjęciu W przystankowym infokiosku uzyskamy szczegółowe informacje na temat kursowania danej linii. Kupimy też tradycyjny bilet papierowy i elektroniczną sieciówkę, a każdej transakcji możemy dokonać zarówno przy użyciu karty, jak i gotówki.
Fot. Ryszard PAKIESER