Radni z komisji budżetu i finansów wysłuchali najnowszej informacji przedstawicieli ZDiTM o sprzedaży biletów komunikacji miejskiej w Szczecinie. Przychody z niej od 2014 r. systematycznie spadają. Tylko w ośmiu miesiącach tego roku wpływy były niższe o 3,3 mln zł niż zakładał plan tej jednostki budżetowej miasta, która odpowiada za organizację pasażerskiego transportu zbiorowego na terenie miasta i gmin ościennych.
- Spadki sprzedaży biletów są w tym roku jeszcze bardziej dynamiczne niż w minionym roku. W całym roku 2015 wpływy były o 2 mln 419 tys. zł niższe niż zakładany plan – zakomunikowała radnym Gabriela Krefta-Marczak, z-ca dyrektora ds. ekonomiczno-finansowych, główna księgowa ZDiTM. – W 8 miesiącach 2016 r. zanotowaliśmy spadek o 3 mln 300 tys. zł. Jedynym miesiącem, odbiegającym od tej tendencji, czyli na plusie, był sierpień.
Aktualnie w Szczecinie do bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji miejskiej uprawnione są 23 grupy osób. Natomiast z ulg może korzystać obecnie 12 kategorii pasażerów.
- Największy ubytek w poziomie sprzedaży wynika z tytułu ulg wprowadzonych Szczecińską Kartą Rodzinną, a będących efektem realizacji programu Szczecin Przyjazny Rodzinie – wyjaśniała Gabriela Krefta-Marczak, główna księgowa ZDiTM. – Od 1 września 2015 r. zmiana w ulgach dla dzieci uczących się w szkołach podstawowych, czyli wprowadzono dla nich bilet za złotówkę przy zakupie biletów okresowych 1- i 3-miesięcznych. W tym roku mamy do czynienia z eskalacją tego spadku i na podstawie zebranych dotąd danych obliczyliśmy, że ubytek z tego tytułu wyniósł 2,1 mln zł.
Jak zaznaczyła Gabriela Krefta-Marczak, konsekwencją wprowadzenia programu Szczecin Przyjazny Rodzinie jest także inna z dodatkowych ulg w zakupie sieciówek miesięcznych i trzymiesięcznych dla uczniów szkół ponadpodstawowych i ich rodziców dla rodzin wielodzietnych, a dokładnie dla rodzin z minimum dwójką dzieci, które uczęszczają do szkół ponadpodstawowych. Wraz z pojawieniem się tej pozycji w bilansie od początku stycznia do końca lipca br. ZDiTM „utracił” kolejne 600 tys. zł.
Analiza demograficzna ostatnich kilku lat nie pozostawia złudzeń, że systematycznie maleje liczba potencjalnych pasażerów w wieku produkcyjnym, czyli aktywnych zawodowo, którzy mogliby być dostarczycielami wpływów ze sprzedaży biletów, gdyby z komunikacji zbiorowej w mieście decydowali się korzystać. Największy odpływ z miasta dotyczy osób w przedziale wiekowym 27-66 lat. Widać ucieczkę „za pracą” osób z tych grup wiekowych i pokoleniowych poza miasto, poza region bądź poza granice kraju. Jednocześnie przybywa osób w grupach wiekowych 67-69 lat, czyli również z ulgami, podobnie zresztą, jak kolejnej grupy osób w wieku 70 lat i więcej, uprawnionych do nieodpłatnych przejazdów miejskim transportem publicznym.
Do tej pory nie ma natomiast choćby szacunkowych danych, na ile do spadku wpływów ze sprzedaży biletów przyczynia się uruchomienie systemu roweru miejskiego. Nadto przedstawicielki ZDiTM oznajmiły, że na poziomie wpływów ze sprzedaży biletów odbijają się tez nieoszacowane, bo subiektywne czynniki, takie jak m.in. stopień zmotoryzowania, czyli preferowanie w poruszaniu się po mieście własnych aut, liczba remontów drogowych czy niechęć do przesiadki z auta własnego w przestarzały tabor.
Anna Małolepsza, kierownik działu taryfowo-biletowego ZDiTM, przekonywała, że jednostka wdraża strategię poszerzania kanałów dystrybucji biletów i poprawy warunków zakupu ich przez pasażerów.
Więcej na ten temat w „Kurierze Szczecińskim" i w e-wydaniu
Na zdjęciu: Gabriela Krefta-Marczak, z-ca dyrektora ds. ekonomiczno-finansowych, główna księgowa ZDiTM, podczas poniedziałkowych obrad radnych komisji budżetu i finansów szczecińskiej rady miasta.
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
Jan
2016-09-20 12:50:23
No cóż, skoro firma nie przynosi zysku...
A
2016-09-20 12:29:00
Niech wprowadzą jeszcze więcej automatów do kupna biletów na kartę płatniczą i zabraniają sprzedaży biletów w takiej sytuacji kierowcom, to dochody jeszcze im spadną. Ja jako pasażerka NIGDY nie jeździłam na gapę, a ostatnio już dwukrotnie musiałam to zrobić, bo mając monety na bilety, a na karcie brak środków, kierowca nie chciał mnie obsłużyć...
Ex-pasażer
2016-09-20 12:14:44
Przez 4 lata używałem komunikacji miejskiej, aż w końcu się poddałem i kupiłem auto. Dlaczego?
1. Nie było tygodnia, żeby w tramwaju nie spotkać PATOLOGII! Brudni pasażerowie (mam na myśli wręcz cuchnące jednostki), pijani gapowicze, młodzi-gniewni rycerze ortalionu zaczepiający pasażerów. Kierowcy/motorniczowie powinni w takich sytuacjach reagować i wywalać swołocz. Inni pasażerowie też są temu winni - kilka razy zwracałem uwagę takim osobom to jeszcze okazało się, że jestem tym złym po stronie ZDiTM i kanarów.
2. Gruba kasa została utopiona w automaty i czujniki w tramwajach, które służą tylko do wyświetlania napisów "AUTOMAT NIECZYNNY". Wiele razy musiałem prosić o odsprzedaż biletu innych pasażerów, albo co wyrozumialszych kierujących prosić o sprzedaż (gorzej jak miałem kartę zamiast gotówki).
3. W godzinach szczytu po ścisłym centrum latem najlepiej poruszać się pieszo i rowerem. Co innego na jesień i zimą. Tym mądralą, którzy wykrzykują, żeby "dowalić kierowcom" proponuje wybrać się na przejazd przy -20*C upchanym autobusem obsranym przez pijaka. Może wtedy zmieni swoje zdanie.
marnowanie pieniędzy podatnika
2016-09-20 11:49:37
Kupcie za grube miliony kolejne nowe tramwaje i autobusy. Będą wozić powietrze a kredyty do spłaty zostaną. Lud ma swoją mądrość, zdecydował że nie chce jeździć komunikacją miejską i trzeba to uszanować. A ci którzy chcą wygonić samochody z centrum niech sami się z niego wyprowadzą i jeżdżą godzinami do pracy swoją ulubioną smrodliwą komunikacją miejską
Brawo Krzystek i kompanija !!!!
2016-09-20 11:37:43
G...... już zaczyna się objawiac na zewnątrz. Rozdaj po kolejne 40000. Zbuduj tramwaj do Stargardu. Zadłuż po raz kolejny i tak już najbardziej zadłużone miasto w Polsce. Wprowadź podatek od oddychania i emisji metanu przez mieszkańców , wyznacz opłate klimatyczną.
Rady nadzorcze i biura rachunkowe
2016-09-20 10:54:20
Tumielewicz i jego ekipa pilnują własnych biznesów a nie im w głowie problemy ZDiTM.
terens
2016-09-20 10:01:03
Rozwiązaniem jest ograniczenie ruchu samochodów w centrum, które spowoduje same korzyści.
Wzrośnie liczba wolnych miejsc parkingowych, wzrosną wpływy z biletów, a zmniejszy się zanieczyszczenie powietrza.
2016-09-19 17:43:20
2016-09-20 09:26:02
Ty pasażer aby skasować bilet musisz mieć nad sobą i przy sobie "kanara" a gdzie poszanowanie ustalonej formy wchodzę do tramwaju lub autobusu kasuję bilet .Pytanie następne wychodzisz z własnego domu to gdzie są twoi rodzice ?
SPP - Strefa Płatnego Parkowania
2016-09-20 09:24:19
zostanie rozszerzona i to załatwi wszystkie problemy :-) Rowerem nie będzie można już dojechać z obrzeża strefy do centrum. Wtedy wzrosną wpływy ze strefy i biletów.
Pasażer
2016-09-20 09:10:08
Czas pożegnać Tumielewicza i jego ekipę, to najgorsza władza w ZDiTM od jego powstania, Panie Prezydencie.
Do "aaa..." i "trzeba zamknać..."
2016-09-20 08:46:32
Albo potraktuje to jako żart, albo was poj....o.
trzeba zamknąć Śródmieście dla samochodów nie spełniających normy spalin Euro-4
2016-09-20 08:04:13
Czyli starszych niż 10 lat. Wtedy ich właściciele będą musieli przesiąść się do komunikacji miejskiej.
Rower konkurencją
2016-09-20 08:01:12
Tak to jest, zrobiło się rower miejski to za darmochę każdy chce jeździć.
renoikubicafan
2016-09-19 22:48:32
"Stopień zmotoryzowania" to funkcja odwrotnie proporcjonalna do sprawności komunikacji miejskiej.
lil
2016-09-19 21:49:08
dlaczego wobec tego pozamykano kasy biletowe na prawobrzeżu Bukowe, w Kijewie nie ma możliwości kupić bilet, biletomaty są albo nieczynne albo na kartę, starsi ludzie nie potrafią z nich korzystać...dramat jakiś...na Bukowym bilety można kupić w kiosku przy pętli ale tylko podstawowe o większych nominałach można pomarzyć...ludzie jeżdżą na gapę bo zwyczajnie nie ma gdzie kupić biletów...
gosc
2016-09-19 20:38:31
@Czy to? jesli umiesz czytać to nie
Skane
2016-09-19 20:37:53
A w linii 75 cały czas jest tłok pasażerów. Może więcej autobusów tej linii potrzeba?
aaaaaaaaaaaa
2016-09-19 20:12:11
trzeba podniesc oplaty drogowe i parkingowe - tak aby wiekszosci ludzi nie oplacalo sie jezdzic autami a zarazem zwiekszyc ilosc pojazdow komunikacji miejskiej i zmniejszyc ceny biletow (i zwiekszyc kary za jazde bez biletu) - tak aby kazdy kupowal bilet - nawet niech to bedzie 2zl za przejazd ale zeby nie oplacalo sie jezdzic na gape!
ale przede wszystkim dowalic wlascicielom aut zastawiajacych centrum miasta!
miki
2016-09-19 20:01:18
Ale na nagrody dla kadry kierowniczej starczy
Czy to?
2016-09-19 18:51:10
Czy ta pani to Halinka Kiepska?
czy dobrze widzię
2016-09-19 18:50:39
Ta Pani to Halinka Kiepska?
chyba się przewidziałem
2016-09-19 18:49:56
czy Halinka Kiepska przeniosła się do Szczecina??
:)
2016-09-19 18:06:43
Ale na stadion dla kibolstwa prywatnego klubu w ktorym miasto nie ma zadnych udzialow sie suma 200mln z kasy miejskiej oczywiscie jest bo banda amatorow z urzedu nie odroznia modernizacji od budowy od podstaw i stracila przez to dofinansowanie z ministerstwa.
gosc
2016-09-19 18:02:50
Jak sie dopuscilo do uzytku nie dzialajace biletomaty gmv to nic dziwnego ze wplywow nie ma, o archaicznej papierowej sieciowce nie wspominajac- w Koszalinie mozna sobie sieciowke oplacic przelewem a potem wydrukowac w formie papierowej i miec w razie kontroli, no i od paru lat widzialem moze 2-3 razy kanarow a jezdze codziennie ,kanarow jest zdecydowanie za malo, kolejna sprawa zditm to spolka miejska a skad kasa ucieka-chociazby smierdziele tytoniowe na przystankach, za zalmanie zakazu palenia jest do 500zl, oczywiscie policja,sm itd. nie daja za to zadnych mandatow, jada sobie obok samochodem mimo ze ktos łamie prawo i przepisy -zero interwencji no ale jak juz zobacza kogos z butelka piwa to afera na 10 fajerkow i od razu podjazd, banda amatorow a zditm niech dalej daje premie dla prezesa za spartolone tory na gdanskiej, a idzie zima i znow to bedzie pekac, to jest pewne
OK.2016
2016-09-19 17:59:10
Proszę przypomnieć ile to mln wydał ZDiTM dla firmy chyba z Wrocławia, która miała określić stan zapełnienia środków komunikacji miejskiej.
Jakie wnioski z tych badań, a mianowicie takie, że autobusy na niektórych liniach przewożą powietrze, a na niektóry trudno dostać się do środka.
Co robi NADZÓR RUCHU którego pojazdy przemierzają ulice Szczecina, pytanie czego szukają i kto to finansuje na pewno my.
Do pani Dyrektor wolę na własnych nogach wrócić do domu niż liczyć na to, że się pojawi jakiś środek komunikacji miejskiej ta sytuacja ma miejsce często po godz.15
Pasazer
2016-09-19 17:43:20
Trudno sie dziwic... w ciagu 1,5 roku nie widzialem zadnego "kanara" w tramwaju czy autobusie wiec....
Sprawa
2016-09-19 17:22:39
Sprawa jest prosta szczecin się wyludnia przez brak pracy ( zakłady pracy , fabryki itd ) i braku perspektyw do życia !
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.