Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Bliżej obwodnicy Gryfina i Radziszewa

Data publikacji: 18 lutego 2019 r. 23:19
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:33
Bliżej obwodnicy Gryfina i Radziszewa
Fot. GDDKiA  

W poniedziałek (18 lutego) zawarte zostały umowy na opracowanie dokumentacji dla dwóch ważnych inwestycji na drodze krajowej nr 31. Dla obwodnicy Gryfina wykona wykona ją Pracownia Projektowa Dróg i Mostów Ryszard Kowalski ze Szczecina, a dla odcinka DK31 Radziszewo-Gryfino katowicka spółka Trakt.

Umowy na opracowanie dokumentacji zostały zawarte w Gryfinie.

– Rozpoczęcie procesu inwestycyjnego dla tych projektów było możliwe dzięki decyzjom uzgadniającym programy inwestycji, które podjął we wrześniu ubiegłego roku minister infrastruktury – mówi Łukasz Lendner, dyrektor Oddziału  Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie.

W ciągu 15 miesięcy za kwotę 1,141 mln zł ma powstać koncepcja programowa wraz z badaniami geologicznymi dla obwodnicy Gryfina o długości 5,6 km. Projekt wykona Pracownia Projektowa Dróg i Mostów Ryszard Kowalski ze Szczecina. Dla odcinka Radziszewo-Gryfino o długości 9,6 km komplet dokumentacji studialnej i koncepcyjnej również z badaniami podłoża za kwotę 2,284 mln zł zrobi firma Trakt z Katowic.

– Te dokumentacje pozwolą nam na rozpoczęcie w latach 2020-2021 realizacji tych inwestycji w formule projektuj i buduj – dodaje Łukasz Lendner.

Zrealizowanie tych inwestycji znacznie usprawni komunikację na odcinku DK31 w obrębie aglomeracji szczecińskiej, przełoży się na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i znacząco zmniejszy jego oddziaływanie na miejscowości położone przy obecnej drodze krajowej.

 Przez Gryfino przebiega DK31, trasa prowadząca od Szczecina na południe wzdłuż granicy polsko-niemieckiej do Kostrzyna nad Odrą i Słubic. Miasto położone jest w zasadzie wzdłuż drogi, co przekłada się na stosunkowo długi odcinek prowadzący przez teren zabudowany, przez co występuje bardzo wiele skrzyżowań i przejść dla pieszych. Wyjazdowy odcinek z Gryfina w stronę Chojny jest jedyną drogą w tej części miasta, co powoduje powstawanie zatorów, szczególnie w godzinach szczytów komunikacyjnych (dojazd pracowników do elektrowni Dolna Odra), oraz licznych awarii sieci uzbrojenia podziemnego. Ponadto pod wiaduktem kolejowym na wjeździe od strony Szczecina nie mieszczą się pojazdy wyższe niż 2,7 m, przez co samochody ciężarowe i autobusy jadące DK31 muszą go omijać drogą powiatową. Rozwiązaniem tych problemów komunikacyjnych jest budowa obwodnicy Gryfina. Ominie ona miasto od wschodu, będzie miała długość 5,6 km. Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego).

 Odcinek Radziszewo-Gryfino DK31 przebiega w 80 proc. przez teren zabudowany - miejscowości Radziszewo, Daleszewo, Nowe Brynki i Czepino. Budynki stoją tam bardzo blisko jezdni, a droga jest kręta. W sytuacji wzrastającego ruchu, który w 2015 r. wynosił 7,5 tys. pojazdów na dobę, powoduje to zarówno znaczące wydłużanie czasu przejazdu tym odcinkiem DK31, jak i również negatywne oddziaływania na mieszkańców związane z hałasem, obniżonym poziomem bezpieczeństwa, czy drganiami.

Dodatkowym elementem wymagającym również przebudowy jest węzeł drogowy Radziszewo, łączący DK31 z autostradą A6, który powstał jeszcze w latach 30. XX w. Węzeł ten nie ma pasów włączeń i wyłączeń, a parametry łącznic nie odpowiadają obecnym przepisom, przez co prędkość na autostradzie w jego rejonie jest ograniczona do 90 km/h.

Uwarunkowania związane z obecną Dk31 sprawiają, iż jedynym rozwiązaniem tych problemów jest budowa nowego przebiegu drogi na tym odcinku, omijającego miejscowości przy obecnej. Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP o przekroju 1x2. Odcinek będzie się rozpoczynał od węzła Radziszewo, a kończył na włączeniu w obwodnicę Gryfina. W ramach inwestycji przewidziana jest również przebudowa węzła drogowego Radziszewo tak, aby spełniał współczesne wymagania.

(g)

Fot. GDDKiA

Na zdjęciu: Podpisano umowy na opracowanie dokumentacji dla obwodnicy Gryfina.

 

 

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Good
2019-06-30 12:23:40
Radziszewo-Gryfino: nie powtarzajmy tego samego błędu jak obecny przebieg dk31 tj. przy domach. Nowa trasa nie moze przebiegać przez nowo powstające osiedle mieszkaniowe w Radziszewie!!
Józiek
2019-02-19 09:50:02
Szalejącym z radości z tego powodu pisiorom przypomnę że inwestycja ta zostanie sfinansowana w większości przez UE.
kkk
2019-02-19 09:19:17
Szałabawka jedyne co robi, to pokazuje się w mediach.
W końcu
2019-02-19 08:19:05
Jazda do Gryfina, przez Daleszewo i Radziszewo, to jest mordęga. Oczywiście można przez Niemcy lub przez S3, ale to nadrabianie.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA