Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Brak pieniędzy i pociągów

Data publikacji: 17 września 2016 r. 09:01
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:15
Brak pieniędzy i pociągów
Fot. Ryszard Pakieser  

Wielu naszych Czytelników się skarży, że w upalne weekendy nie mają czym dojechać ze Szczecina do nadmorskich kurortów. Po niedawnej zmianie rozkładu jazdy pociągów pozostało w nim tylko połączenie umożliwiające dojazd do Międzyzdrojów koło południa. Jednak na to, by przedłużyć poza wakacje kursowanie np. „Błękitnego”, samorząd województwa nie ma pieniędzy i taboru.

– Choć w upalne weekendy chętnych na wyjazd nad morze nie brak, to nie ma jak tam dojechać, bo od 4 września do Międzyzdrojów jest już tylko pociąg o 10.18, którym jest się w kurorcie prawie przed południem! – żaliła się nam przez telefon szczecinianka.

Wśród zawiedzionych obecnym rozkładem osób, które – jak do nas napisał – nie mają ochoty w pogodne dni spędzać „2 x po ok. 2,5 godziny w samochodzie”, jest Roman Andrzejczak.

– W miniony weekend chcieliśmy pojechać do Świnoujścia, ale przy takim rozkładzie jazdy jest to pozbawione sensu – uważa nasz Czytelnik. – Przed południem w soboty pierwszy pociąg odjeżdża ze stacji Szczecin Zdroje o godzinie 5.46, a kolejny dopiero o godz. 10.28. Dla kogo PKP ustanowiło taki rozkład? W latach poprzednich, zwykle jeszcze we wrześniu i nawet w miesiącach zimowych, można było wyjechać na tej trasie ze Zdrojów ok. godz. 8 (nie pamiętam dokładnie). Z obserwacji wynikało, że na pociąg o tej porze, nawet zimą, zawsze było dosyć dużo chętnych pasażerów. Komu w PKP przeszkadzało to od tego roku? Wygląda na to, że rozkłady jazdy planuje się zupełnie bez sensu i bez próby wysondowania opinii pasażerów, w końcu potencjalnych klientów PKP.
Niestety, rozkład jazdy pociągów nie zależy od pogody – nawet tak upalnej, jaka jest teraz.

– Taki rozkład jazdy utrzymywany jest od kilku lat – przypomina Radosław Soćko z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego w Szczecinie. – Wydłużenie okresu kursowania pociągów turystycznych wymagałoby zwiększenia dofinansowania przewozów przez samorząd województwa lub odwołania innych pociągów.

Przypomnieć bowiem trzeba, że prowadzenie przez spółkę Przewozy Regionalne kolejowego transportu pasażerskiego w województwie zachodniopomorskim od 13 grudnia 2015 r. (wtedy zaczął obowiązywać rozkład jazdy pociągów) do 10 grudnia tego roku kosztuje samorząd województwa 80 759 000 złotych (poprzednia umowa opiewała na 79 mln zł). Wysokość dopłaty do jednego tzw. pociągokilometra w ruchu regionalnym wynosi 14,92 zł.

Poza tym, mimo że Pomorze Zachodnie z 48 nowymi lub zmodernizowanymi pociągami dysponuje jednym z najnowocześniejszych taborów kolejowych w kraju, to do zaspokojenia wszystkich potrzeb jeszcze ich brakuje. Sytuacja się poprawi dzięki podpisanemu niedawno kontraktowi na zakup w Newagu nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Po dostarczeniu przez nowosądecką firmę 17 pociągów, w 2018 r. zakończy się proces modernizacji całego taboru, który obsługuje połączenia w naszym województwie. Te pojazdy pozwolą zaspokoić potrzeby województwa i zostaną przeznaczone m.in. do obsługi trasy Szczecin – Świnoujście.
(mag)

Fot. Ryszard Pakieser

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

szczecinianin
2016-09-29 10:22:22
po co tyle sz.....u-POCIAG PR -R88324 KURSUJACY O 07/30-KURSUJE OD PONIEDZIALKU DO PIATKU-----PRZEDLUZYC KURSOWANIE 1-7 I ABY PRZYMILIC SIE SZCZECINOWI ODJAZD SZCZECIN GI-8/30---9/00/SOBOTA NIEDZIELA/-A POWROT Z SWINOUJSCIA 18/00-18/30---MYSLE ZE SZCZECINIANIE BY BYLI WDZIECZNI PR I PANU MARSZALKOWI*******
Do czytacz:
2016-09-17 21:59:42
licz tych Yanuszy, licz. A od poniedziałku będzie +15 i opady. Yanusze znajdą sobie nowe "Ja chcem" np. otworzyć wcześniej i naśnieżyć Gubałówkę bo, "Ja chcem pojeździć na nartach !" albo dowolną inną zachciewaję np.: w Policach, zbudować rondo przy tamtejszym LIDL-u - bo radna stała na wyjeździe w "korku" 2 minuty i posikała się w majty.
czytacz
2016-09-17 21:12:40
Znów jest zabawnie. Oto nastąpiła próba wmówienia ludziom że wydłużenie kursowania pociągów w tzw. rozkładzie letnim jest niemożliwe bo nie ma odpowiedniej ilości taboru. Brzuch mnie rozbolał od śmiechu. Teraz już wiem że sztuczki Davida Copperfielda to nie fikcja to rzeczywistość. Znikają całe składy wagonów z dnia na dzień. Do PeKaP: Yanuszy trzeba umieć liczyć. Rozumiem, że to trudna sztuka bo "przedsiębiorcy" wykształceni w nowoczesnej Polsce otrzymując świadectwo maturalne bardzo często nie znają tabliczki mnożenia. Natomiast ulubioną odpowiedzią gimnazjalistów gdy nie wiedzą co odpowiedzieć jest "no cóż takie jest życie".
zxc
2016-09-17 20:44:57
sz,nie wiem Do @busiasz,na kolei jest tak ze najpierw trzeba wykupic dostep do toro,oplacic prace maszynisty{ow},kierownika pociagu i konduktora.Dochodzi do tego pogoda,nikt nie jest prorokiem na temat dlugosci ladnej pogody we wrzesniu.Gdyby padal deszcz i bylo zimno taki pociag mialby niewielu pasazerow.
Bosman
2016-09-17 18:23:12
Ty, Obs.rywer: za twoje piwka i wodoloty co godzinę za Gierka, tośmy wszyscy roszyldom długi spłacali ćwierć wieku z okładem. Nie chwal więc podłej komuny bo ipn rachunek ci wystawi!
Obs.ryver
2016-09-17 18:05:57
W czasach E.Gierka wodoloty kursowały co godzinę....do Świnoujścia i z powrotem....z piwkiem na pokładzie... A teraz mówią, że był tylko ocet...
Busiasz
2016-09-17 17:45:34
A wiesz czemu sie oplaca wlasicielowi busow oplaca?
Do: Sedina 2008
2016-09-17 13:06:59
"opłaca się właścicielom busów jeździć do Świnoujścia co godzinę to chyba powinni też to opłacać się przewoźnikowi kolejowemu". Co za porównanie! Może Ty zostań jeszcze w tym gimnazjum a przy okazji powtórz kurs podstawówki.
PeKaP
2016-09-17 13:04:05
Jednemu Yanuszowi zachciało się pojechać nad morze, to od razu trzeba mu pociąg podstawić - może jeszcze skład ORIENT EXPRESS, co? To chciejstwo i postawa roszczeniowa Yanuszy to nasza krajowa zmora! Bo JA chcem!
też turysta
2016-09-17 12:43:14
Po co narzekać, nie pasuje mi korzystam z innych środków lokomocji. Komuna się skończyła, ja od 1991r mam pkp w głębokim poważaniu, i nie napinam się . Chciałbym zaznaczyć nie posiadam samochodu, ale główkuję jak się dostać tam gdzie chcę. także narzekanie na pkp jest bez sensu i tak mają was w nosie!!!
ckm
2016-09-17 12:35:24
oto chodzi zeby mało kto jezdził a wtedy powiedza: 'na tej linii mało ludzi korzysta dlatego likwidujemy to połaczenie' takie sa madre PR.
kaczyński
2016-09-17 12:35:12
ciąg dalszy dobrej zmiany!!!!!!!!!!!!!! milczeć motłochu,jest ok
Sedina2008
2016-09-17 11:17:47
Pan Soćko mówi tak, jakby PR WOZIŁY PASAŻŻERÓ ZA DARMO. przecież im więcej połączeń tym więcej pasażerów i tym więcej pieniędzy. Skoro opłaca się właścicielom busów jeździć do Świnoujścia co godzinę to chyba powinni też to opłacać się przewoźnikowi kolejowemu. A TAK NA MARGINESIE: WIELE WOJEWÓDZTW POŻEGNAŁO SIĘ Z przewozami Regionalnymi i utworzyła własne spółki: Koleje Mazowieckie, Łódzkie, Dolnośląskie, SKM itd. Może pójść tą drogą? Przecież tabor jest w większości własnością Województwa Zachodniopomorskiego i nie ma póki co obowiązku wiązać się na siłę z PR.
Turysta
2016-09-17 10:55:28
Nepotyzm kolesiostwo indolencja i przede wszystkim niekompetencja urzędników odpowiedzialnych za funkcjonowanie kolei w regionie widać co roku w sezonie letnim.Zganianie na brak pieniędzy świadczy tylko o tym że nikt nie wyciąga wniosków z poprzednich sezonów.Chcą aby przybywało turystów w naszym regionie a nie robi się nic aby im pomóc dojechać do tych kurortów.Tym bardziej że było wiadomo że ze względu na zagrożenie terrorystyczne wielu Polaków będzie wypoczywać nad morzem i będą musieli sie przemieszczać.Wniosek się jeden nasuwa tą grupę nieudaczników należy wymienić
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA