Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Co dalej z mostem w Podjuchach?

Data publikacji: 10 listopada 2016 r. 08:35
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:20
Co dalej z mostem w Podjuchach?
 

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej chce przebudowy zwodzonego mostu kolejowego na Regalicy w szczecińskich Podjuchach. To wąskie gardło dla żeglugi. Według kolei oraz Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, inwestycja jest niepotrzebna i zbyt kosztowna. Ujęto ją jednak w planach rozwoju śródlądowych dróg wodnych, które przyjął rząd.

We wrześniu o most w Podjuchach upomniało się stowarzyszenie „Odrą w Świat”, zauważając, że Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. nie uwzględnia przebudowy. Interpelację w tej sprawie do dwóch resortów skierował zachodniopomorski poseł Nowoczesnej Piotr Misiło. W odpowiedzi wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel powtórzył znane argumenty kolejarzy: przebudowa mostu (na wysokowodny) nie jest konieczna z uwagi na jego wystarczającą przepustowość i wiązałaby się z dużymi kosztami, niewspółmiernymi do osiągniętych korzyści.

Wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzy Materna, odpowiadając na interpelację dotyczącą mostu, poinformował, że „MGMiŻŚ podjęło intensywne prace na rzecz jego przebudowy”.

– Wskutek niespełniania podstawowych parametrów, most w Podjuchach jest tzw. wąskim gardłem na Odrzańskiej Drodze Wodnej, ograniczając, a w przypadku awarii przęsła mostu wręcz uniemożliwiając przepływanie pod nim większości statków towarowych i pasażerskich do portów ujścia Odry oraz prowadzenie skutecznej polsko-niemieckiej akcji lodołamania na Odrze i Warcie – zaznaczył J. Materna.

W latach 2012-16 wystąpiło co najmniej 35 awarii zwodzonego przęsła, trwających od kilku godzin do kilkudziesięciu dni. Według MGMiŻŚ, przebudowa mostu jest rozwiązaniem najkorzystniejszym ekonomicznie.

– Jednak rozmowy w tej kwestii z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa są skomplikowane – przyznał J. Materna.

Ich celem jest znalezienie sposobu rozwiązania problemu, uwzględniającego stanowiska obydwu ministerstw.

Przebudowa mostu jest też na liście strategicznych inwestycji technicznych planowanych do realizacji w latach 2016-2020. To zadanie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie, w ramach umowy z Bankiem Światowym. Zakłada ona pożyczkę 65 mln zł. (ek)

Fot. Cezary SKÓRKA

Więcej w „Kurierze Szczecińskim” oraz e-wydaniu z 10 listopada 2016 r.
 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

rewelacja
2016-11-10 15:16:00
to po Odrze jeszcze pływają jakieś barki ? statki towarowe na Odrze ? a kto je widział ?
Most
2016-11-10 12:06:04
Most jest perełką architektury, co nie zmienia faktu, że jest również barierą dla ruchu śródlądowego.
kibic
2016-11-10 11:15:57
Świetny pomysł, że nikt decyzyjny o tym nie pomyślał. W Niemczech, USA i Mongolii od dawna zamiast przebudowywać mosty obniżają rzeki w miejscach pod nimi.Brawo HogoFogo
HogoFogo
2016-11-10 09:08:01
Skoro nie można w tani sposób podnieść mostu, to może chociaż obniżą poziom rzeki w tym miejscu. Jakiś wykop na dnie lub coś podobnego?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA