Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Darmowa jazda i więcej za gapowe

Data publikacji: 30 stycznia 2018 r. 19:01
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:02
Darmowa jazda i więcej za gapowe
 

Wszyscy radni Szczecina, przy jednym głosie wstrzymującym się, zgodzili się, by każdy młody szczecinianin – od urodzenia do ukończenia ustawowo obowiązkowego poziomu edukacji szkolnej – korzystał nieodpłatnie z przejazdów komunikacją miejską. Tak ma być od najbliższych wakacji, a dokładnie od 1 lipca. Niebawem - tak zdecydowali - wzrosną za to stawki opłat dodatkowych, w tym te za jazdę na gapę tramwajami i autobusami. Te zaczną obowiązywać po upływie 14 dni od daty ogłoszenia uchwały w dzienniku urzędowym województwa zachodniopomorskiego. 

Z inicjatywy radnych Klubu Prawa i Sprawiedliwości, tyle że w wersji z autopoprawkami po dyskusji z urzędnikami magistratu oraz Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego, w porządku obrad wtorkowej sesji Rady Miasta, znalazł się projekt uchwały wprowadzający stosowne zmiany do uchwały o opłatach przewozowych, zasadach taryfowych z wykazem osób uprawnionych do przejazdów bezpłatnych. Głosów przeciwnych nie było.  

Radni uchwalili, że darmową komunikacją miejską objęte zostaną wszystkie dzieci do ukończenia przez nie nauki w szkole podstawowej. Dotyczy to dzieci będących mieszkańcami Szczecina i uczęszczających do szkół w Szczecinie oraz z pozostałych gmin ościennych na podstawie umów międzygminnych, o ile te będą uwzględniały warunki co do ich udziału w refundacji takich darmowych przejazdów dla dzieci i uczniów z terenu ich gmin

Przegłosowany we wtorek podczas sesji został też projekt uchwały o zmianie uchwały nr VII/112/15 Rady Miasta Szczecin z dnia 21 kwietnia 2015 r. w sprawie sposobu ustalenia w lokalnym transporcie zbiorowym wysokości opłat dodatkowych z tytułu przewozu osób, za naruszenie przepisów o przewozie rzeczy i zwierząt oraz wysokości opłaty manipulacyjnej. Znosi on generalną zasadę dotąd stosowaną, że przy wysokości opłat dodatkowych stosowane jest odstępstwo polegające na tym, że w przypadku uiszczenia ich kontrolerowi lub najdalej w terminie 7 dni od daty przejazdu ich wysokość jest zmniejszona o 30 procent. To ma się skończyć, a zastąpi ją zapis, że w przypadku nieuiszczenia opłaty dodatkowej kontrolerowi lub w terminie do 7 dni kwoty do zapłaty będzie w każdym przypadku dwukrotnie wyższa. 

Teraz za przejazd bez odpowiedniego dokumentu przewozowego, czyli bez biletu, tzw. opłata dodatkowa, w istocie kara za jazdę na gapę, kosztuje 260 zł. Przyłapany może jednak liczyć na „bonus”, czyli 30-procentową zniżkę, kiedy uiści ją u kontrolera biletowego lub rachunek ureguluje w terminie do 7 dni. Wtedy zapłaci 182 zł. W nowej przyjętej wersji podstawowa opłata dodatkowa wynosić będzie 200 zł, czyli 100-krotność ceny aktualnie najtańszego biletu jednorazowego normalnego. W przypadku nieuiszczenia jej u kontrolera lub najpóźniej w ciągu 7 dni od daty przejazdu, kwota wzrośnie o 100 procent, tj. do 400 zł. Gdy nie będziemy mieli przy sobie ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienia do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu zapłacimy po nowemu 90-krotność najtańszego biletu normalnego na linie zwykłe, tj. 180 zł, a jeśli ktoś opłaty nie wniesie natychmiast lub do 7 dni, to zapłaci 360 zł (teraz jest odpowiednio 220 zł lub przy terminie do 7 dni 154 zł).

Identyczna korekta zapisów bez taryfy ulgowej dotyczyłaby opłaty za naruszenie przepisów dotyczących przewozu rzeczy wyłączonych z przewozu: zamiast odpowiednio – jak obecnie – 100 zł lub 70 zł, obowiązywałaby jednolita opłata równa 80-krotności ceny najtańszego biletu, tj. 160 zł. Taka sama, ale jeszcze wyższa i jedna stawka karnej opłaty ustalona została za spowodowanie zatrzymania lub zmianę trasy tramwaju lub autobusu bez uzasadnionej przyczyny. Teraz to odpowiednio 336 lub 480 zł. W nowej wersji wyniesie 250-krotność najtańszego teraz biletu jednorazowego, czyli 500 zł. Przy zwłoce w zapłacie ZDiTM w takich zaś przypadkach miałby możliwość wystawiać rachunki na kwoty odpowiednio: 320 zł (za niedozwolony bagaż) i 1000 zł (za nieuzasadnione zatrzymanie pojazdu, ewentualnie zmianę trasy jego przejazdu).

Na dotychczasowym poziomie utrzymana zostanie na razie tylko stawka opłaty manipulacyjnej w przypadku zwrotu lub anulowania kary, tj. 3-krotności najtańszego biletu (aktualnie to 6 zł). ©℗

(MIR)

Fot. Mirosław WINCONEK

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

gg
2018-02-01 11:34:06
@pieszy ,poczytaj w wikipedii albo jak wolisz bardziej szczegółowo na forum polskich wieżowców, google ci pomorze.
pieszy
2018-02-01 08:30:24
do gg: co się takiego "epokowego" zmieniło w zakresie komunikacji miejskiej od kiedy panuje obecny- za wikipedią - P.T.Krzystek (ur. .....) – polski prawnik, polityk i samorządowiec, od 2006 prezydent Szczecina. A wcześniej (2002-2004) był zastępcą tego co wymieniłeś.
Labinos
2018-01-31 21:43:48
Zarżnęliście przepiękny węzeł na Basenie Górniczym. Wstawiliście w to miejsce tandetę Turkusową. Gratulacje!
Gimnazjaliści
2018-01-31 16:57:56
Czy radni pamiętali o ostatnim roczniku gimnazjum?
pasażer
2018-01-31 16:25:54
@Krzysiek :500zł miesięcznie od każdego podatnika w mieście lub więcej.
pasażer
2018-01-31 16:25:13
@uczniowie gimnazjum : na szczęscie nie .
gg
2018-01-31 16:24:35
@pieszy :zapytaj wyborców poprzedniego prezydenta który to doprowadził miasto do 7 letniej zapasci gospodarczo inwestycyjnej także w komunikacji miejskiej.Pijani i spiący nic nie zapłacą ale jak takich widzisz zgłaszasz problem i prowadzący pojazd powinien zareagować, pozatym w każdym pojeździe km jest naklejka z informację że pojazd ochrania ochrona firma Solid, co ciekawe jeszcze nigdy ich nie widziałem jak kogos wyprowadzają lub przyjezdzaja na interwencję a tak powinno byc, jedzie menel,pijak ,bezdomny ,telefon do ochrony , ten i ten tramwaj ,pojawiaja sie w ciagu kilku minut na nastepnym przystanku i go wynosza a potem na izbe i mandat a jak nie placi to do pierdla lub na odwyk i problem na jakis czas rozwiazany, temat do zajecia sie w koncu dla kogos.
;-)
2018-01-31 16:21:35
@tylko :Wtedy kraj był na dorobku ,teraz się zadłuża i jest bezmyślne rozdawnictwo -do czasu kryzysu który nadejdzie na 100% a te dzieci które mają darmową komunikację miejską będa miały najczaraniejszą przyszłość bez emerytur lub z widmem bardzo niskich przy milionach nowych bezrobotnych, z niewiadomym dochodem gwarantowanym i zostaną zastapieni przez automaty i sztuczną inteligencję ,tak będzie .
:-)
2018-01-31 16:19:12
@Kamila :80-letnia babcia bez karty płatniczej ale z dostępem do internetu ma problem z kupnem biletu,szok,jak żyć, koniec świata, trudne sprawy zakończył nadawanie bo prawdziwe życie jest jeszcze głupsze niż to co nadawali.Twoim obowiązkiem jest czytanie regulaminu przewozów i mapa miejsc gdzie można kupić bilety ,ciekawe czy smartfona babcia posiada i facebooku ? a nie bo tam biletów zupełnie nie ma, komuna.
123
2018-01-31 16:14:21
@lepiej tak :W Korei Północnej byłeś ?
uczniowie gimnazjum
2018-01-31 13:34:32
Rozumiem ,że radni wzięli również pod uwage młodzież uczęszczającą do gimnazjum. Nie tylko dzieci do ukończenia przez nie nauki w szkole podstawowej.
Krzysiek
2018-01-31 11:46:42
Czyli gapowicze zapłacą więcej przez to, że inni będą jeździć za darmo? Nawet ma to sens, pytanie tylko jaka jest wykrywalność przejazdów bez biletów i ile będzie trzeba dorzucić do pomysłu darmowych przejazdów z naszych podatków.
filu
2018-01-31 09:46:55
A paragraf 1 ust. 2 po zmianie uchwały o opłatach dodatkowych niezgodny z ustawą prawo przewozowe.
pieszy
2018-01-31 08:56:25
A ile zapłacą pijani, śpiący bezdomni, "zanieczyszczający" siedzenia i powietrze w komunikacji miejskiej, nietykalni przez przewoźników. Ile powinni zapłacić przewoźnicy, do budżetu miasta, za brudne nieodkurzone od ponad roku siedzenia w Swingach. Kurz roluje się zwłaszcza na siedzeniach tuż za motorniczym. Ile powinni też zapłacić za brudnie z zewnątrz autobusy i tramwaje oraz stare, brudne, przetarte siedzenia w Tarach i owinięte taśmą izolacyjną wystające kable wzdłuż poręczy do trzymania w tramwajach i autobusach. Wyglądają jakby jechały z poligonu albo ze strefy wojny, czarne i umorusane.
@Mar
2018-01-31 08:41:47
od tego jesteś dorosły, żeby nie zapominać brać ważnych dokumentów zanim wyjdziesz z domu i wsiądziesz do autobusu. Tak samo od tego są rodzice, żeby zadbać, by dziecko miało ze sobą legitymację i nauczyć je odpowiedzialności. Swoją drogą redaktor MIR zawsze musi pisać jak urzędnik?
tylko
2018-01-31 08:38:19
czemu dopiero teraz ? a np 20 lat temu to inne dzieci byly?
Pol-krab
2018-01-31 08:20:29
Zditm to dno. W następnym budżecie obywatelskim przedkładam projekt przekopania kanału wzdłuż torów i ustanowienia komunikacji wodnej.
arbuzowy
2018-01-31 08:12:57
Hm.. 71 zajeżdża na Turkusową o 5:18. O 5:18 odjeżdża Tramwaj. CO TO K***A MA BYĆ? @mpl Młodzież uczona jest, że musi nosić ze sobą dokument uprawniający do przejazdu, będący jednocześnie dokumentem tożsamości z danymi osobowymi i zdjęciem. Szach-mat.
lepiej tak
2018-01-30 23:21:54
zlikwidować sto różnych taryf i ustanowić jeden bilet dla wszystkich za 1,- zł za cały przejazd.
Kamila
2018-01-30 23:20:28
Oburza mnie sytuacja, gdy nie mam karty płatniczej, automat nie przyjmuje gotówki, a kierowca nie chce sprzedać mi biletu. Czy moim obowiązkiem jest posiadanie karty płatniczej?
mpl
2018-01-30 22:48:15
A ja uważam że dziwny pomysł. Uczyć od małego jeżdżenia bez biletów a później spodziewać się że uczniowe szkół średnich i wyżej będa kupować bilety? To tak nie działa, czego się nauczy za młodu tak później zostaje. Powinny być bilety z symboliczną opłatą dla dzieci ale jednak niech będą. Myślę że to pomysł pod publiczkę (wiadomo źródło PIS) bez większego zastanowienia się nad kosztami i długotrwałym efektem.
Mar
2018-01-30 21:15:36
"Gdy nie będziemy mieli przy sobie ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienia do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu zapłacimy po nowemu 90-krotność najtańszego biletu normalnego na linie zwykłe, tj. 180 zł" Czyli dziecko ma wykupioną sieciówkę (za 50zł), ale zapomniało legitymacji - to ma zapłacić 180zł kary? Albo lepiej - mam uprawnienia do bezpłatnych przejazdów, ale zapomniałem dokumentu - i mam też zapłacić 180zł? Którzy radni głosowali za taką głupotą?
kamil
2018-01-30 21:15:22
oczywiście biletomaty będą działać zawsze, kierowcy zawsze uprzejmie wydadzą bilet, a kontrolerzy nie będą blokować możliwości zakupu biletów?
ludwik
2018-01-30 20:48:50
smrodliwi bezdomni traktujący miejską komunikację jak sypialnię też zapłacą? ;)
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA