Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Debiut ósmej hybrydy. „Gwiazda" na torach [GALERIA, FILM]

Data publikacji: 14 czerwca 2022 r. 14:56
Ostatnia aktualizacja: 15 czerwca 2022 r. 15:44
Debiut ósmej hybrydy. „Gwiazda" na torach
Fot. Dariusz GORAJSKI  

Kolejny pociąg z napędem elektryczno-spalinowym wyruszył we wtorek na zachodniopomorskie szlaki. To już ósma hybryda zakupiona przez samorząd województwa. Wygodna, nowoczesna, przyjazna środowisku. I z nietypowym malowaniem nawiązującym do Unii Europejskiej. Właśnie ze względu na unijne gwiazdki na poszyciu jeszcze przed oficjalną prezentacją przylgnął do niej przydomek „Gwiazda". W swój pierwszy kurs wyruszyła ze Szczecina do Kołobrzegu.

Hybrydy kursują po Pomorzu Zachodnim od stycznia 2021 r. Do końca ubiegłego roku samorząd województwa pozyskał w sumie siedem takich nowoczesnych pociągów. Umowa z firmą Newag przewidywała tzw. opcje. Zarząd Województwa zdecydował o zakupie jeszcze pięciu dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Hybrydowa flota do końca tego roku ma liczyć 12 pojazdów.

- Mamy złoty pociąg, mamy pociąg w barwach Pogoni Szczecin i "Moniuszko". Jest hybryda "Bursztynowa", ' Ekologiczna", tym razem zdecydowaliśmy się na nawiązanie do Unii Europejskiej - tłumaczy marszałek Olgierd Geblewicz. - Jesteśmy dumni z tego, że jesteśmy w Unii. Bez Unii nie byłoby wielu zmian na lepsze, nie byłoby dofinansowania na te nowoczesne pociągi.

"Gwiazda" będzie miała wkrótce zamontowany superkondensator, który pozwoli pociągowi wykorzystywać energię zgromadzoną podczas hamowania.

- Będzie ona wykorzystywana do prędkości 60 km na godz. i przyniesie kolejne oszczędności - tłumaczy Zbigniew Konieczek, prezes firmy Newag, producenta taboru. - To będzie jedyny taki pociąg w Europie i chciałbym, aby pan marszałek pozwolił zaprezentować go na najważniejszych branżowych targach, które we wrześniu odbędą się w Berlinie.

Jedna hybryda na torach to rocznie 338 ton dwutlenku węgla mniej. To osiągi przy średnim rocznym przebiegu 150 tys. km, z czego około 40,7 proc. przypada na odcinki zelektryfikowane. Zmniejszenie emisji tlenku azotu szacuje się na 650 kg, a tlenku węgla - ok. 52 kg. Dzięki możliwości zmiany napędu ze spalinowego na elektryczny - do atmosfery nie trafia ok. 130 kilogramów sadzy. Oszczędność paliwa szacuje się na ponad 70 t. Po zamontowaniu superkondensatora te wskaźniki będą jeszcze lepsze.

W hybrydach jest 150 miejsc siedzących (ogółem 302) i przestrzeń do przewozu 10 rowerów. Pojazdy są wyposażone w klimatyzację, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator, rampy ładunkowe dla wózków. Na wyposażeniu 36WEh znajduje się również defibrylator AED – sprzęt ratujący życie w przypadku nagłego zatrzymania krążenia.

Od 2010 roku Województwo Zachodniopomorskie na zakup 69 pojazdów szynowych przeznaczyło 1,2 mld zł. Wartość pięciu pociągów hybrydowych, które mają zostać dostarczone w tym roku to 123 mln zł. Zakupy nowoczesnego taboru są możliwe dzięki Funduszom Europejskim. ©℗

Tekst i film: Tomasz TOKARZEWSKI

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Mks
2022-06-16 17:48:40
Jak tam w środku jest.
Darek
2022-06-15 22:22:39
Geblewicz szaleje w mediach. Zbiera punkty przed wyborami.
adam3
2022-06-15 15:34:03
a co ten Geblewicz wita każdy kupiony pociąg, nie ma innej roboty
No i jak zwykle...
2022-06-15 14:12:31
Pan marszalek przymierza sie do nowego Zawodu... KO-lejarza ?/!
@@esteta
2022-06-15 11:08:24
Głupoty piszesz. Nic nie zakładano. Pomorze Zachodnie jako pierwsze odważnie i nowocześnie pomalowalo swoje nowe składy, przy wielkich protestach kolejarzy, bo miało być szaro buro jak zawsze, wtedy brudu nie widać. Później inne regiony zaczęły kopiować pomysł. Wielkopolska akurat bardzo zachowawczo i nieudolnie.
@Esteta
2022-06-15 09:21:56
Esteta, raczej nie w temacie barw pociągów w poszczególnych województwach ! Od początku zakładano że wszystkie lokalne składy, będą w barwach poszczególnych województw. Np. taki IC nie nawiązuje kolorystycznie do żadnego z województw.
Zajumanych
2022-06-15 09:05:48
Sfinansowane z ochłapów unijnych a w rzeczywistości z pieniędzy zajumanych przez zachodnie firmy...
Esteta
2022-06-15 00:46:59
Pięknie to kiedyś ktoś wymyślił kolorystykę opartą o niebieski. Najładniejsze pociągi w całym kraju. Kiedy np wjeżdża taki nasz pomorski skład na stacje w Poznaniu to na tle tych brzydkich czerwonych z wielkopolski wygląda jak z lepszej rodziny. Brawo autorzy wizualizacji zewnątrz i błękitów wewnątrz szynobusów!
Hybryda sryda
2022-06-14 21:07:15
Jak za Gierka każdą lokomotywę będzie wstęgą otwierał tak jak krzystek autobus elektryka uroczyście odbiera. A w tym samym czasie wielka firma Netto przeniosła się do Warszawy z centralą. A tyle gadają o rewelacyjnym położeniu Szczecina i regionu. Jakoś Duńczyków nie przekonali
do - @ Adama...
2022-06-14 21:05:04
No to jak jestes rzekomo "taki kumaty" to napisz wyraznie ile wplacamy... do UE - a ile otrzymujemy... s-PO-wrotem ?/? No smialo... tylko bez Klamstwa ??
@@Adam
2022-06-14 20:51:31
Tak w tej chwili to płacimy milion euro dziennie i nic nie dostajemy. To jest oczywisty sukces rządu co nie daje się Brukseli. Pieniądze na te pociągi na drogi itp to jeszcze ze starego rozdania 2014-2020.
@ Adam
2022-06-14 19:12:58
Owszem , ale my wpłacamy póki co 1 Euro , a otrzymujemy 4 ! Tego przecież PIS ci nie powie :)) I tak klepiesz te pierdoły wszem i wobec ....
czytam
2022-06-14 17:21:53
Niech sobie będzie "europejska" byle sprawna i czysta .A może chociaż jedna będzie w polskich barwach?
Adam
2022-06-14 15:40:54
Dofinansowwnie z UE, kolejny myśli że pieniądze UE bierze z worka. UE bierze z podatkow wszystkich obywateli UE w tym z Polski.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA