Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Deptak w alei i parking wśród drzew? [GALERIA]

Data publikacji: 20 kwietnia 2017 r. 22:28
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:39
Deptak w alei i parking wśród drzew?
 

Takie założenia mają być priorytetami w przygotowywanym przez szczeciński magistrat ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich, a zapowiadanym od miesięcy, konkursie na koncepcję zagospodarowania śródmiejskiego odcinka al. Wojska Polskiego od pl. Szarych Szeregów do pl. Zwycięstwa. Ma być ogłoszony na przełomie kwietnia i maja. Nadal jednak nie wiadomo, jaki efekt zakładana i dyskutowana od lat przebudowa miałaby przynieść. 

– Konkurs będzie dotyczył opracowania ostatecznego kształtu alei Wojska Polskiego i zagospodarowania przestrzeni publicznych w jej rejonie Następnie będziemy chcieli podpisać umowę na wykonanie dokumentacji projektowej – mówi Jarosław Bondar, architekt miasta, zastępca dyrektora wydziału urbanistyki i administracji budowlanej UM.

Urzędnicy szczecińskiego magistratu forsują wariant, który zakłada przebudowę tego niegdyś tętniącego życiem, a dziś zapyziałego, pełnego pustostanów, odcinka alei w układzie dwóch jezdni jednokierunkowych o pasach ruchu po 4,50 m, z rowerami poruszającymi się po jezdni, bez torowiska dla tramwajów, ze strefą ruchu uspokojonego 30 km/h, niskoemisyjną komunikacją publiczną (autobusy z napędem hybrydowym) oraz miejscami do parkowania na skos pośrodku dla ok. 200 aut. To miałby być w istocie deptak i parking w jednym, z tą różnicą, że przez niemal cały modernizowany odcinek centralnie usytuowane w nim postojowisko byłoby obsadzone szpalerem ponad stu drzew. Powstać miałyby ronda: nowe u zbiegu z ul. Jagiellońską i drugie po zamknięciu przejazdu na wprost - jak jest teraz - na pl. Zgody. Modyfikacja wariantu w pierwotnych kształcie polegałaby na zapewnieniu komunikacji miejskiej autobusami z napędem elektrycznym.

Urzędnicy wskazali już wariant wstępnej koncepcji, a jednocześnie tuż przed świętami w tym miesiącu ogłosili, że szukają organizacji pozarządowej do obsługi punktu konsultacyjnego dotyczącego rewitalizacji tegoż odcinka alei. W sytuacji, kiedy już zdecydowali, co ma i tak trafić ponownie na deski architektów, którzy staną do konkursu na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej rewitalizacji alei. Czy będą to zatem kolejne pozorowane konsultacje? Tak jak te zakończone w marcu wśród 37 rad osiedli? Opinie tych ostatnich miały być głosem uzupełniającym wcześniej zlecane już badania socjologiczne. Ich wynik to ledwie 9 zaprezentowanych stanowisk przez rady osiedl: Arkońskie-Niemierzyn, Dąbie, Drzetowo–Grabowo, Płonia Śmierdnica Jezierzyce, Pogodno, Pomorzany, Skolwin, Śródmieście-Północ i Warszewo. Jak łatwo dostrzec i co znamienne wśród wymienionych brak stanowisk najbardziej zainteresowanych rad osiedli: Centrum i Śródmieście Zachód.

Padła też zapowiedź, że magistrat zleci opracowanie modelu ruchu dla śródmieścia (ulice: Piłsudskiego, Krzywoustego aleje Piastów, Niepodległości, Jana Pawła II i pl Zwycięstwa) uwzględniający planowane zmiany w samej al. Wojska Polskiego, analizy parkowania, koncepcji uspokojenia ruchu i zwiększenia dostępności komunikacji publicznej. Badanie ma określić rozwiązania komunikacyjne, w tym choćby ocenę możliwości i zasadności budowy dodatkowego przystanku przy skrzyżowaniu ulic Krzywoustego i Bogusława. ©℗

Tekst i fot. Mirosław Winconek

Wizualizacje (UM Szczecin): Tak – w wersji preferowanej przez urzędników szczecińskiego magistratu – miałaby wyglądać rewitalizacja śródmiejskiego odcinka  al. Wojska Polskiego. I dzisiejsze realia w alei.

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Antoni
2017-05-14 21:08:23
Zastanawiam się skąd się biorą osły/malkontenci, którzy ciągle coś z definicji krytykują. Jest szansa, żeby miasto znacznie wypiękniało, to zaraz ryja drą obrońcy śmierdzących rur wydechowych, ryczących silników i stada gruchotów blokujących trotuary. Żaden nie potrafi dostrzec piękna tych projektów. Idea wywalenia z centrum tych parszywych samochodów jest słuszna. Jest to tendencja znana ze wszystkich cywilizowanych krajów. Wiem co mówię, bo odwiedziłem już 47 państw. A u nas nadal PRL-owskie ciągoty do szarzyzny, tandety, obornika, gumofilców i salcesonu. Niech władze miasta nie przejmują się głosami tłuszczy i twardo realizują ten wspaniały projekt.
sz
2017-04-23 17:14:48
Kto poniesie odpowiedzialność karną za działania tego typu?
@ktoś i jemu podobni
2017-04-21 17:04:23
cytat: 'Większość dużych europejskich miast w centrach ma strefy uspokojonego ruchu lub nawet całkowicie zamknęła je dla ruchu pojazdów". Większość tych miast ma OBWODNICE, czasem nawet kilka pierścieni, jak Wiedeń. Większość tych miast ma także METRO. Uświadomcie sobie wreszcie, że Szczecin nie jest duzym europejskim miastem. Niestety jest tylko rozległy a komunikacja publiczna jest do bani. Pierwszy warunek poprawy: likwidacja zamkniętego parkingu dla magistrackich urzędników. A potem - obwodnice. deptaki mogą poczekać.
mieszkanka
2017-04-21 14:20:46
Panie architekcie zadbaj o wygląd chodników ul,ul Parkowa ,Dubois,Cyryla i Metodego,Strzanieckiej , przystanki autobusowe na pl.Rodła i chodniki tu jest duży ruch pieszych, nie wspomnę o wycieczkach zagranicznych zwiedzających nasze miasto.
niestety
2017-04-21 13:29:53
mamy od wielu lat fatalny zarząd miasta ... a efekty widać na każdym kroku. Szczecin po prostu został daleko w tyle .... żal patrzeć ! nie mamy się co równać do Poznania czy Wrocławia, nawet mniejsze miasta nas wyprzedziły !
żałosne
2017-04-21 13:24:54
Niemcy przebudowując centrum miasta Stettin bardzo mądrze zaplanowali osie komunikacyjne, w tym np. obecną Al.Piastów czy też Wojska Polskiego. ( nie mówię o trasach poza centrum ! ). A obecne władze ciągle usiłują "odwrócić kota ogonem" i na siłę wprowadzić bałagan w mieście. Jako dobry przykład może posłużyć rozwiązanie komunikacji przy GH Kaskada .... totalny idiotyzm ... a w efekcie ciągle zakorkowane skrzyżowanie.
radny który gapił sie na zebre biało czerwoną
2017-04-21 12:26:24
Czego się w urzędzie dotkną -to spieprzą. Potem wesoły Piotruś z uśmiechem przypnie order i da nagrodę jakiemuś miśkowi-prezesowi.
Jarun
2017-04-21 12:09:14
Pan Bodnar nie nadaje się na miejskiego architekta, co widać po dotychczasowej działalności, polegającej na oszpecaniu miasta. Zgoda na stawianie koszmarnych budowli to upodobanie trupisty. Po owocach ich poznacie. Kto wydał zgodę na zalanie betonem zielonego skweru na Placu Solidarności?
MM
2017-04-21 11:10:45
Ktoś chyba na głowę upadł z tym uspokajaniem ruchu na głównych arteriach komunikacyjnych w mieście. Poza tym plajta sklepów w śródmieściu jest wynikiem tego, że wszyscy robią zakupy w galeriach handlowych gdzie wszystkie sklepy są w jednym miejscu i żadna modernizacja alei nie jest w stanie tego zmienić.
Jarun
2017-04-21 10:23:59
Panu Bodnarowi nie powierzyłbym zagospodarowanie mego ogródka. Ten miejski architekt z bożej łaski, oprócz wyuczonego sloganu: "zagospodarowania przestrzeni publicznych" swoja działalnością oszpeca miasto co udowodnił. Pozwolił zniszczyć piękny zielony skwer i pozwolił zalać go betonem. Po owocach ich poznacie. Wywalić go i zatrudnić architekta z poczuciem piękna - a nie trupistę.
mini
2017-04-21 09:42:00
Caly ten Krzystek zachowuje sie jak urzedas przyrosniety do stolka bez wizji, ktoremu chyba juz nic sie nie chce. I nie chodzi tutaj tylko o ta ulice. Mam nadzieje, ze nie bedzie mogl juz kandywac w przyszlej kadencji. Tak czy siak jego czas juz minal.
ooo?
2017-04-21 09:34:17
To nie będzie tam Szybkiego Tramwaju? Szkoda.
tak tylko
2017-04-21 08:29:38
To co napisał jonatan to 100% prawdy. Uzupełnieniem do tego, to to, że nie ma alternatywy dla zaplanowanego zamknięcia / blokowania obecnego ruchu na wspomnianym odcinku WP. Krzywoustego, Piastów, Piłsudskiego, Wyzwolenia (o Obr. Stalingradu już nie wspominając) w szczycie przejazd jest już baaardzo utrudniony. Przywrócenie ruchu tramwajowego – jestem zwolennikiem tego środka komunikacji – nie wiem czy to pomoże tej ulicy w jej ożywieniu. I jeszcze jedno dla tych inteligentnych inaczej zza biurka. Przyrównywanie efektu końcowego jaki chcą osiągnąć do podobnych miejsc w Berlinie (a takie też już były) to przykład ich robienia czegoś od d… strony. W Berlinie są dziesiątki, żeby nie setki kilometrów autostrad, w Szczecinie ani 1mb.
ktoś
2017-04-21 08:08:02
ale taki kierunek rozwoju jest jak najbardziej naturalny . Większość dużych europejskich miast w centrach ma strefy uspokojonego ruchu lub nawet całkowicie zamknęła je dla ruchu pojazdów.
jonatan
2017-04-20 23:57:15
Mieszkańcy tej ulicy protestując przeciwko przywróceniu linii tramwajowej chyba zapomnieli, że mieszkają w centrum 400tys. miasta. Są dostępne mieszkania na przedmieściu i tam powinni szukać spokoju, a nie w centrum, bo to nieporozumienie. A prezydent Krzystek ustępując im, dał dowód na to, że nie nadaje się na zarządcę 400tys. miasta. Przywrócenie linii tramwajowej na tej ulicy i tak kiedyś nastąpi, bo to konieczność. Szkoda tylko, że przez kilka lat wyłączy się kolejną arterię miejską i zakorkuje Szczecin na amen. A na dodatek wyrzuci się kolejne miliny złotych w błoto. Szczecin, miasto o ogromnych możliwościach rozwoju nie może doczekać się prezydenta i rady miasta dorównująco ambicjom jego mieszkańców i potencjałowi jaki posiada. Szkoda :(.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA