STK, kolejowa spółka z Grupy Kapitałowej OT Logistics, wprowadziła do floty trzy nowe lokomotywy Dragon wyprodukowane przez nowosądecki Newag. Te pierwsze w Europie sześcioosiowe lokomotywy elektryczne posłużą głównie do przewozów ciężkich składów towarowych z ładunkami do i z portów w Świnoujściu oraz Gdyni.
Lokomotywy Dragon, wykorzystywane są przez STK na zasadzie dzierżawy, wraz z utrzymaniem. STK planuje, by w latach 2019 – 2022 flotę spółki wzmocniło jeszcze kilka takich pojazdów, w tym z modułem Dual Power – dodatkowym silnikiem spalinowym.
– Taki napęd znacząco poprawi wykorzystanie naszych zasobów – mówi Grzegorz Hałasiewicz, prezes STK SA. – Obecnie w większości transportów kruszyw czy zboża potrzebna jest dodatkowa lokomotywa spalinowa, która obsługuje pierwszą i ostatnią część transportu na torach niezelektryfikowanych. Dzięki napędowi Dual Power Dragony poradzą sobie bez lokomotyw spalinowych, co obniży koszty transportu oraz poprawi efektywność wykorzystania taboru.
Dragony będą obsługiwać ciężkie składy pociągowe (o masie brutto powyżej 3500 ton), na liniach pomiędzy Śląskiem a portami grupy w Świnoujściu i Gdyni oraz pociągi transgraniczne.
– Umowa dzierżawy obejmuje także pełne 24-godzinne wsparcie techniczne, a punkty serwisowe zlokalizowane są w całej Polsce, dzięki czemu szybko można wykonać przeglądy i usuwać ewentualne usterki – dodaje G. Hałasiewicz. – Dragony są jednak bardzo nowoczesne i niezawodne.
Producent lokomotyw deklaruje, że współczynnik niezawodności technicznej Dragonów sięga 98 proc.
Dragon ma moc 5 MW i maksymalną siłę pociągową 450 kN. Jest typem ciężkiej lokomotywy, która może z powodzeniem prowadzić 40-wagonowy skład węgla o masie brutto 3000 ton z prędkością maksymalną 120 km/h.
Dodajmy, że STK to licencjonowany przewoźnik kolejowy, obecny na polskim rynku przewozów towarowych od 2005 r. Specjalizuje się w transporcie węgla, kruszyw, paliw i produktów chemicznych oraz przesyłek wielkogabarytowych.
Grupa Kapitałowa OT Logistics jest największym operatorem portowym w Polsce i na południowym Bałtyku oraz liderem w transporcie wodnym śródlądowym, od Kaliningradu w Rosji po porty w Niemczech i Holandii. Grupa skupia również podmioty wyspecjalizowane w transporcie drogowym, kolejowym, a także spedycji i logistyce. Siedziba OT Logistics SA znajduje się w Szczecinie.
(ek)
Fot. OT Logistics