Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Droga ekspresowa S6 z pieniędzmi i własną nazwą

Data publikacji: 10 kwietnia 2018 r. 12:17
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:08
Droga ekspresowa S6 z pieniędzmi i własną nazwą
 

Zarząd Stowarzyszenia Samorządowego S6 podjął dwie uchwały, z którymi wystąpi do Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury. Budowa drogi ekspresowej S6 ze Szczecina do Gdańska ma zyskać pieniądze i czas realizacji oraz posiadać symboliczną nazwę.

Stowarzyszenie działa od 2013 roku, a swoją siedzibę ma w Koszalinie, którego prezydent Piotr Jedliński już drugą kadencję sprawuje obowiązki prezesa. Organizacja skupia 27 gmin i powiatów z województw zachodniopomorskiego i pomorskiego, które leżą na terenie trasy S6.

Celem stowarzyszenia jest współdziałanie na rzecz budowy drogi ekspresowej S6 w najszybszym terminie. Stąd wzięły się dwie uchwały. Pierwsza to wniosek do szefa resortu o wykorzystanie 2 mln zł oszczędności, zgromadzonych w ub. roku w Krajowym Funduszu Drogowym z rozstrzygnięcia postępowań przetargowych na zadania związane z budową krajowej sieci autostrad i dróg ekspresowych, oraz ponad 1 mld zł ze zwrotu zawyżonej rekompensaty pobranej od Skarbu Państwa za zarządzanie autostradą A2 niezgodnie z unijnymi zasadami pomocy państwowej przez Autostradę Wielkopolską S.A.

Samorządowcy apelują o przesunięcie z listy rezerwowej na listę priorytetową Programu Budowy Dróg Krajowych odcinków S6: Koszalin – Słupsk, Słupsk – Lębork, Lębork – DK nr 6 w okolicach Bożegopola Wielkiego i pilne rozpoczęcie realizacji tych inwestycji.

Drugi wniosek dotyczy wyrażenia zgody na nadanie trasie S6 symbolicznej nazwy „Via Pomerania”, która mogłaby funkcjonować zwyczajowo obok oficjalnej numeracji krajowej dla tej arterii komunikacyjnej.

– Dobrą wiadomością jest to, że ekspresowa szóstka pozostaje w programie realizacji do 2023 roku, ale czas najwyższy, aby ją stosownie nazwać – stwierdził prezydent Piotr Jedliński.

Wątpliwości samorządowców dotyczą za to rządowych planów prowadzenia inwestycji drogowych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, bo – jak podkreślał Marek Biernacki, zastępca prezydenta Słupska – nie chcą, żeby przejazd przez odcinki S6 był płatny. ©℗

Tekst i fot. (m)

Na zdjęciu: W ciągu budowanej drogi ekspresowej S6 jest też ponad 20-kilometrowa obwodnica Koszalina i Sianowa. 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Honorat
2018-04-12 00:13:19
@ Alma mater - Mylisz się, nie pozjadałem wszystkich rozumów i nikogo nie wyzywałem od debili. Potrafię przyznać rację racjonalnym poglądom, co możesz zauważyć nawet w komentarzach pod niniejszym artykułem. Jestem skłonny nawet przyznać rację tobie - w tym, że trzeba w DK10 zainwestować, żeby jak najszybciej stała się S10, bo w tej chwili "10" jest w gorszym stanie niż "6" od Sianowa na wschód. Niemniej, najpierw trzeba skończyć to co dla naszego regionu jest ważniejsze, czyli S6. Niedawno jechałem z południa kraju "Trójką" (w większości już S3) i ta droga niedługo będzie gotowa od Szczecina do Legnicy. Są już prowadzone roboty na odcinku od Legnicy do Bolkowa. Potem tylko odcinek do Lubawki (ogłoszono już przetarg), i cała trasa będzie zakończona (poza dojazdem do Świnoujścia). Dobrze by było, żeby choć część potencjału wykonawczego z S3 przerzucić na budowę S10, ale tym powinny zająć odpowiednie władze "zabezpieczając" także odpowiednie środki finansowe.
Alma mater
2018-04-11 22:29:45
Oj Honorat. Zapewne tylko ty wiesz co oznacza Alma mater, bo jak widać wszystkie rozumy pozjadałeś. Po prostu, aż dziwne że nie dali ci Nobla za twój wkład w gospodarkę wolnorynkową. Jak mimo swojej fenomenalnej wiedzy w każdym temacie i przekonaniu, że oprócz ciebie piszą na forum sami debile, będziesz w stanie przyswoić co znaczy podmioty konkurencyjne, to zrozumiesz (może) że nie można sprawić aby były komplementarne. Polecam np. otwarte wykłady na wydziale zarządzania US, tam dowiesz się dlaczego nie można tego zmienić. Ja opinii żadnego profesora nie musiałem zasięgać, bo to podstawy które są nauczane podczas studiów. Masz rację w jednym- każdy nowy kilometr drogi ekspresowej jest istotny dla Polski. Ale przy ograniczoności zasobów w ekonomii decyduje zasada efektywności danej inwestycji. Dlatego też nie ma sensu budować S6 na wschód od Sianowa, a kwoty wycofane z tej inwestycji przenieść na budowę S10 w kierunku Bydgoszczy. Takie są priorytety naszego regionu i o nie musimy zabiegać, bo tu żyjemy i tu chcemy rozwoju gospodarczego. Trójmiasto póki co nie należy do naszego regionu, więc niech martwi się o siebie samo.
Honorat
2018-04-11 20:28:36
@ Alma mater - jeżeli ty nazywasz mnie "staruszkiem" to ja będę cię nazywał dzieciakiem. I nie będę się wysilał, żeby zaimki osobowe pisać dużą literą. Czy ty wiesz, co w ogóle oznacza "alma mater"? To, że studiowałeś, nie świadczy, że wyniosłeś stamtąd dobrą wiedzę. Cyt: "Profesorowie akademii morskiej i katedry transportu morskiego US, gdzie studiowałem nie podzielają twego pozbawionego logiki zdania". To musiałeś zasięgać opinii profesorów? Nie masz własnego zdania? Jeżeli porty Trójmiasta i Szczecina-Świnoujścia są konkurencyjne, to zacznij pracować nad tym żeby, nie były konkurencyjne, żeby pracowały dla Polski a nie dla siebie. W końcu po to studiowałeś, jak powiadasz? Nie zaprosili cię na Herring Meeting albo Wspólną Kaczkę? Tam spotykają się firmy współpracujące i konkurujące.Najbliższy Herring będzie 18.-05.2018 a Kaczka - 12.10,2018. Abstrahuję od twojej wiedzy o podziale na Pomorze, Kaszuby i Prusy. To już dawno minęło. Obecnie jest Pomorze Zachodnie i Wschodnie. Popatrz choćby na prognozę pogody. A twój kontekst użycia określeń "Kaszuby" i "Prusaki" był obraźliwy. Nie znasz powiedzenia, "że wszyscy Polacy to jedna rodzina"? Przeczytaj poprzednie komentarze, co ludzie myślą o takim sposobie myślenia jak twój. "Każdy kawałek dobrej drogi to korzyść dla każdego". I na koniec: w swoim zaperzeniu nawet dokładnie czytać nie potrafisz: proponowana nazwa drogi to "Via Pomerania" a nie "via pomeranica".
Honorat
2018-04-11 19:55:31
@ Robert - Ty nie cytuj mi tu powiedzeń ze "Szpitala na peryferiach", bo jak widzę błądzisz po peryferiach zdrowego rozsądku. Nie lobbuję na rzecz wschodniego wybrzeża, tylko normalności. Już ktoś wcześniej nazwał cię słoikiem z prowincji, a inny napisał, że każdy kawałek drogi to korzyść dla każdego Polaka. I tak trzeba myśleć. W tym kraju nigdy nie będzie dobrze, jeżeli będzie panowało myślenie "moja chata z kraja". Nie dość, że są podziały na I i II sort, to jeszcze trzeba dzielić się na województwa, może jeszcze powiaty i gminy - to prowadzi do mentalności kibolskiej,
Robert
2018-04-11 19:02:20
Do Honorata. Ty jak widać masz patent na mądrość, ale gdyby głupota miała skrzydła fruwałbyś jak gołębica. Tak jak ktoś napisał, poczytaj, poducz się trochę i przestań lobbować na rzecz wybrzeża wschodniego. Oni i tak więcej o wiele dostali niż się należało, korzystając z układów kacyków z tamtego regionu. I nie obrażaj ludzi mądrzejszych od Ciebie! Jak nie ma się argumentów merytorycznych idzie się w takie buractwo jak ty reprezentujesz.
Alma mater
2018-04-11 15:50:58
@Honorat: Staruszku, ktoś w odróżnieniu od twoich mentorów albo twego domorosłego mędrkowania, kto ma pojęcie i o gospodarce morskiej j o handlu międzynarodowym (bo handel zagraniczny jest pojęciem z systemu słusznie minionego). Profesorowie akademii morskiej i katedry transportu morskiego US, gdzie studiowałem nie podzielają twego pozbawionego logiki zdania. Porty trojmiasta i Szczecin-Swionujscie są względem siebie w pełni konkurencyjne i żaden rząd tego nie zmieni. Ale żeby o tym wiedzieć musiałbyś coś wiedzieć o tym jak porty morskie wpływają na swoje zaplecze i przedpole. Nie wiem dlaczego uważasz Kaszubów za słownictwo rynsztokowe? Gdybyś oprócz braków wiedzy w zakresie transportu morskiego zechciał uzupełnić także podstawy z historii regionalnej, to wiedziałbyś że Pomorze konczy się na wschód od Słupska, a dalej mamy historyczne Kaszuby i Prusy. Dlatego też trudno drogę nazwać via pomeranica skoro ani Gdynia ani Gdańsk nigdy do Pomorza nie należały. Nie wiem o co ci chodzi z tym wermachtem i opcją niemiecką, pewnie to demencja starcza... autostrada a4 jest najważniejszą drogą w tym kraju bo łączy najgęściej zaludnione tereny i najbardziej zindustrializowane. Ale o tym pewnie też nie wiesz... generalnie polecam więcej pokory w komentarzach, bo jak widać wiedzą nie błyszczysz, a jeśli już to z gospodarki centralnie sterowanej.
Max
2018-04-11 07:37:26
Budujmy S10 do Bydgoszczy i Warszawy! Wystarczy spojrzeć na natężenie ruchu na tej drodze. Mam gdzieś drogę od Koszalina na wschód. To nie jest rzecz istotna da Szczecina.
cap kościelny
2018-04-10 23:06:45
Ludu mój ludu! O co te swary, kłótnie? Każdy kawałek dobrej drogi to korzyść dla k a ż d e g o Polaka! Wyzywacie się, obrażacie wzajemnie... Parafianie, kto was uczy tej miłości bliżniego? To ja, stary cap antykościelny mam lać wodę na wasze rozpalone łby???
Honorat
2018-04-10 21:34:49
@ Alma mater: Dzieciaku, kto ci takich bzdur napakował do łepetyny? Co ty wiesz o gospodarce morskiej i handlu zagranicznym? Wiesz, ile firm z Trójmiasta ma swoje filie w Szczecinie i Świnoujściu i odwrotnie? Konkurencja to może być z zagranicznymi portami, a między polskimi - o to już propatriotyczny rząd zadba, żeby nie było niezdrowej konkurencji. Co to za słownictwo z rynsztoka politycznego: Kaszuby i Prusaki? Może jeszcze napiszesz, że wnuk dziadka z Wehrmachtu mógłby korzystać z tej drogi? Napisz jeszcze, że nie trzeba inwestować w A4, bo skorzysta na tym ukryta opcja niemiecka.
jerzy
2018-04-10 21:29:09
Też jestem zdania, żeby wybudować S6 na razie tylko do Koszalina. I wystarczy. Dalszy odcinek w kierunku Gdańska budować dopiero po 2030 roku. Dla naszego regionu ważniejsza jest S10, która to trasa, połączy Pomorze Zachodnie ze stolicą i będzie alternatywą dla A2.
Alma mater
2018-04-10 20:33:15
Z waszych wypowiedzi można wysnuć wniosek, że to całe trojmiasto to pępek świata. Prawda jest taka, że to ośrodek konkurencyjny a nie partnerski dla Szczecina i jego gospodarki morskiej. Nikt przy zdrowych zmysłach nie powie o współpracy portów, bo tenor dawna walczą o swoje zaplecza, więc Honorat nie pisz ewidentnych bzdur! S10 dla regionu jest 5 razy ważniejsza gospodarczo niż kontynuacja s6 tylko po to żeby Kaszuby i Prusaki miały szybkie połączenie z Berlinem. Gdańsk zawsze wrogo traktował nas, więc nie ma sensu ich teraz wspierać.
@Honorat
2018-04-10 18:59:30
On nie wie gdzie jest Sławno...Przed Uralem, na biegunie pólnocnym czy już za nim....
Honorat
2018-04-10 18:37:13
Via Pomerania - to dobra nazwa. Podoba mi się.
Honorat
2018-04-10 18:30:47
@ Robert - takie masz dostojne imię, a rozumek jak u dziecka. Ogarnij się i zorientuj, ile firm z naszego regionu współpracuje z firmami z Gdańska i Gdyni. Przecież chodzi o współpracę portów, stoczni, firm spedycyjnych, handlowych, transportowych i innych branż. Ja też się cieszę, że będzie można dojechać do Płotów, ale Polska nie kończy się w Sławnie.
Via Dziesiątka
2018-04-10 17:02:47
S10 i S12 jako alternatywa A2, tak szybko to tak nie będzie, tego zrobić nie mogą!
@Robert
2018-04-10 14:40:53
Twoja mózgownica działa jak u każdego parafianina... Za miedzą, u sąsiada moga kraść, palić i rabować "moja chata z karaja!" . On z innej parafiii..
może zdążą
2018-04-10 14:24:36
S10 "Rząd podjął kluczową decyzję w sprawie włączenia jej budowy w perspektywę lat 2014-2023".
@Robert
2018-04-10 14:12:23
Nie wszyscy sa sloikami ze wsi ze chca dojezdzac tylko z prowincji do stolicy wojewodztwa i z powrotem. Niektorzy ze Szczecina maja tez sprawy biznesowe do zalatwienia i w 3 miescie, tak samo jak tamci u nas.
Robert
2018-04-10 13:41:56
Szkoda kasy na kontynuowanie tej drogi poza nasz region. Cel został osiągnięty: Koszalin i Kołobrzeg będą miały szybkie połączenie drogowe z me stolicą regionu. Po co robić dobrze tym ze wschodniego wybrzeża? Przez ostatnie dziesięć lat i tak dostali znacznie wiecej niż wynikało by to ze zwykłej uczciwości względem innych regionów. Lepiej rozpocząć budowę s10 - drogi najbardziej istotnej dla Pomorza Zachodniego obok S3
S
2018-04-10 12:45:36
A co z S10?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA