Środa, 26 listopada 2025 r. 
REKLAMA

Drugi dwukierunkowy składak na torach

Data publikacji: 16 lutego 2021 r. 09:04
Ostatnia aktualizacja: 17 lutego 2021 r. 16:26
Drugi dwukierunkowy składak na torach
Fot. Mirosław WINCONEK  

Drugi z tramwajów dwukierunkowych złożony z części zakupionych przez spółkę Tramwaje Szczecińskich, wyjechał także na tory. Tak jak jego „bliźniak”, który eksploatowany jest od miesiąca, obsługuje na razie w zależności od dnia wymiennie dwie z trzech linii zapewniających połączenie z prawobrzeżem - trasy "siódemek" lub "ósemek".

REKLAMA

Pojazd ma dwie kabiny motorniczych z pulpitami sterowniczymi oraz po obu stronach pudła po trzy pary drzwi podwójnych i dwie pary pojedynczych. Siedzeń dla pasażerów jest w nim w sumie 46, z czego sześć uchylnych w środkowej części składu z niską podłogą i dwoma stanowiskami dla niepełnosprawnych, do przewozu rowerów lub wózków, a w podłodze też dwie rampy do wjazdu i wyjazdu – po jednej dla danego kierunku jazdy. Po połowie miejsc usytuowanych zostało w zależności od danego kierunku jazdy tyłem lub przodem.

Gwarancja na każdy z tych zmontowanych tramwajów (w tym powłoki lakiernicze) wynosić ma pięć lat, a na konstrukcję 10 lat. Przypomnijmy, że to była jedyna oferta, jaka wpłynęła w przetargu na zakup w tej formule dwóch tramwajów składaków, rozpisanym przez przewoźnika w czerwcu ubiegłego roku. Wydanych zostało na nie 12 588 300 zł. Rozważana jest opcja zakupu jeszcze dwóch takich samych składów u tego producenta, którym jest poznańska spółka Modertrans.  

Składaki dwukierunkowe będą wykorzystane w różnym zakresie. Podczas remontów, na wybrane fragmenty sieci lub do obsługi bieżącego ruchu, zamiennie z jednostkami jednokierunkowymi. Wykorzystanie takich tramwajów umożliwia uruchomienie linii bez konieczności budowy klasycznej pętli tramwajowej.

W innych polskich miastach taki tabor jeździ już od lat, a na przykład w Olsztynie, gdzie transport szynowy został reaktywowany przed kilku laty, kursują wyłącznie składy dwukierunkowe. Takie rozwiązanie – dzięki wcześniej zaprojektowanemu układowi całej tramwajowej infrastruktury – przynosi wymierne oszczędności, bo nie wymaga budowy pętli do zawracania. Wystarczy kawałek dodatkowego toru, tzw. eski, na końcówce trasy, by pojazd mógł być przekierowany. Pozwala też łatwiej planować i wytyczać połączenia w czasie realizowanych inwestycji torowych. W Szczecinie takie pojazdy będą nowością.

Te zmodernizowane modele moderusów beta (cztery takie jeżdżą po szczecińskich torach od kilku lat) są też trzyczłonowe i tylko częściowo niskopodłogowe. Ich długość to 28,25 m przy szerokości pudła 2 m 35 cm. Pojemność pojazdów, czyli liczba pasażerów, których pomieści każdy z nich jednocześnie, obliczona jest w sumie na 196 osób. Wyposażone zostały w system automatycznej klimatyzacji i ogrzewania przedziału pasażerskiego oraz kabin motorniczego. Ponadto zamontowano w nich system informacji pasażerskiej (wizualno-głosowy), monitoring wewnętrzny i zewnętrzny. W każdym z członów składu w przedziale pasażerskim przy drzwiach zamocowane są po cztery gniazdka zasilające typu USB.

(MIR)

 

 

REKLAMA

Komentarze

guciu
2021-02-17 16:00:37
Jeden jeżdzi brakuje prądu nie raz .
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@oj
2021-02-17 12:36:15
czytaj ze zrozumieniem, sam jesteś nieszczęśliwy... stwierdziłem fakty i prawdopodobny proces, że te wszystkie cudeńka nowoczesnej elektroniki będą więcej stać na zajezdni niż jeździć, a szczególnie już po okresie gwarancji. W latach 80-tych ubiegłego wieku bywało, że 2 elektromonterów na nocnej zmianie dawało radę przygotować ponad 40 składów do rannego wyjazdu... I jeszcze jedno, urządzenie czym bardziej rozbudowane technologicznie, tym bardziej podatne na awarie.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Uruchomić nową linię
2021-02-17 11:49:23
Te dwukierunkowe tramwaje pozwalają na uruchomienie nowej linii np. z Gumieniec do dworca PKP, gdzie już jest układ torów pozwalający zawrócić taki tramwaj. Byłoby w końcu bezpośrednie połączenie z Gumieniec na dworzec, którego brakuje od lat. Poza tym pod Sterem nie potrzeba już budować pętli, a wystarczą dwa tory końcowe i dwa rozjazdy, co jest znacznie tańsze niż pętla oraz zajmuje o wiele mniej miejsca.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Kermit
2021-02-17 08:01:31
Dodatkowe miliony na nie wykorzystywaną dwukierunkowość. "MIŚ" Barei trwa.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
dawno temu
2021-02-16 22:42:32
w PRL-owskim Szczecinie też były dwukierunkowe.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tramwajarz
2021-02-16 16:34:10
Wiecej stoją na warztacie co ycznie nowemuchwile jakaś usterka.Składak nigdy nie dorówna fabr
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
oj
2021-02-16 15:20:28
Boże, w internecie to nieszczęśliwi ludzie żyją. Komentarze od rzeczy, sami fachowcy. Elektronika fuj- stary lepszy. Taki przestarzały?- kupujmy lepsze. Po co taki na nasze stare tory- trzeba najpierw wyremontować tory. Zapowiada się remont torów- olaboga korki bedom. Amen.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Bartek
2021-02-16 15:17:25
Do 1975 roku taka pętla "z eską" była na ulicy Lipowej na Gocławiu (pamiętam ją). Do tego właśnie roku na "6" trzeba było przepinać doczepę.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Bratanek
2021-02-16 14:08:38
Do końca lat 60. XX wieku taka "eska" była na ul. Potulickiej na wysokości ówczesnej Operetki. Tam kończyła i rozpoczynała bieg "9" z Głębokiego. Tylko że wtedy był wagon motorowo-pasażerski z dwoma stanowiskami dla motorniczych po końcach wagonu i doczepiany wagon pasażerski. Zmiana kierunku wymagała większych manipulacji niż to jest konieczne przy obecnych składach. W tamtych latach wszystkie wagony miały drzwi otwierane na obie strony. Parę lat temu widziałem w Budapeszcie tramwaje nowoczesne otwierane na dwie strony. Nie wiem, jak tam jest z pętlami, ale na pewno korzystne jest to, że nie na przystankach nie ma dwóch peronów: jest jeden wspólny dla obu kierunków jazdy.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@lata 80
2021-02-16 13:17:16
Ja bym jeszcze cofnął o 10 - 20 lat. Wszyscy zafascynowani nowościami niech przestaną bujać w obłokach i pomyślą zdroworozsadkowo. Komputer nie jeździ po torach i nie musi być w tramwaju. I w ogóle dzisiejsza elektronika jest niepotrzebna aby wozić pasażerów. I dalej. Naprawa tej elektroniki wymaga już elektronika a nie elektryka / elektromontera. I znów dalej. Tego się nie naprawia w ciepłym pomieszczeniu. A za chwilę nie będzie miał kto tych zbytecznych, głupich wodotrysków naprawiac bo nie ma kasy na wiedzę, umiejętności i przede wszystkim warunki. To kosztuje i śmiem powiedzieć ze pewnie będzie więcej kosztować niż stare (historyczne) ale proste w budowie tramwaje.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
do alfa
2021-02-16 12:26:12
Bo moderus alfa to tramwaj wysokopodłogowy który jeżdzi też i u nas, panie znafco
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
lata 80
2021-02-16 12:01:48
tramwaj technologicznie lata 80 oby więcej ich nie było a jak chcą na siłę kupować dwukierunkowe to są nowoczesne to kupienia np. twisty z pesy
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
gh
2021-02-16 11:31:03
Tramwaje dwukierunkowe były standardem w wielu miastach przez II WŚ (w Berlinie chyba nadal jeżdżą) Taniej jest wybudować pojedynczy tor z mijankami niż dwa tory.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
alfa
2021-02-16 11:03:29
A czemu nie model alfa taki jaki jezdzi w Poznaniu ?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Ekspert
2021-02-16 10:59:10
Drugi i oby na tym koniec. Idiotyczny zakup.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Wiesław Paleta
2021-02-16 10:56:31
A to zdjęcie jest świeże czy przedstawia model nowego tramwaju sprzed 15 lat?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
j23
2021-02-16 10:54:00
10 lat,a niemieckie zaliczyły 30 w Berlinie a następne 30 jeszcze zaliczą w Szczecinie.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Waldek
2021-02-16 10:18:00
zmarnowane pieniądze, pełno pętli tramwajowych, a oni tramwaj dwukierunkowy kupili, który może się przyda ewentualnie raz na 10 lat. Co za bzdura.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
jaro
2021-02-16 10:06:12
Informacja spóźniona, ale warta odnotowania.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
morderus
2021-02-16 09:43:02
Gwoli ścisłości to wyjechał już 10 dni temu, w chyba drugi dzień obsługi zaliczył zgona i spychanie na Basen Górniczy:P
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
ale
2021-02-16 09:26:19
żenada, nic nowoczesnego, nic takiego łał, zwykły tramwaj jak te żółtki
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tylko zalogowani użytkownicy mają możliwość komentowania
Zaloguj się Zarejestruj
REKLAMA
REKLAMA