Trwa przebudowa szczecińskiego Dworca Głównego. Rozpoczęte kilka lat temu prace powoli dobiegają końca. W tym roku obiekt wraz z przyległą infrastrukturą ma być gotowy w docelowym kształcie.
To kolejny etap prac. W pierwszym przez lata zaniedbany i zapuszczony dworzec zyskał nowy budynek. Od podstaw wybudowano też i zadaszono perony 1. oraz 4., a wyjście z budynku umożliwia nowoczesna przeszklona kładka, która ułatwia przemieszczanie się od ul. Kolumba do Owocowej.
W efekcie bryła dworca zmieniła się nie tylko wizualnie. Stopniowo znikały bariery architektoniczne. W całym obiekcie zaczęły się pojawiać ułatwienia zarówno dla osób niewidomych czy słabowidzących, jak i dla tych pasażerów, którzy mają ograniczone możliwości ruchowe.
Kolejny etap prac zakładał przebudowę 2. i 3. peronu. Peron 2. już został oddany do użytku – w sierpniu ub. roku. Zyskał antypoślizgową nawierzchnię z elementami ułatwiającymi poruszanie się osobom niewidomym lub słabowidzącym.
Docelowo zmodernizowana zostanie także stara kładka, która przy okazji zostanie też zadaszona. Pasażerowie zyskają w sumie 6 nowych wind, w których będzie można swobodnie przewieźć rowery.
Projekt modernizacji zakłada także wyposażenie dworca Szczecin Główny w nowoczesny, dynamiczny system informacji pasażerskiej. Zadaszenia obejmą całą długość peronów, tak jak można to zauważyć na peronie 4. Będą nowe ławki, zegary i tablice informacyjne.
Na oddanym do użytku pod koniec sierpnia peronie 2. wykonano już również fundamenty pod windę, którą będzie można dojechać ze starej kładki. Podobnie jak nowa, będzie ona w pełni zadaszona, zapewni pasażerom komfort i swobodę poruszania się. Z przebudowanej starej kładki, podobnie jak z nowej, pasażerowie – także ci, którzy mają problemy z poruszaniem się – będą się mogli bez problemów dostać windą na każdy peron.
Obecnie z ruchu wyłączony jest peron 3. Prace powinny się zakończyć w grudniu 2019 r. Przewidziano dla niego podobny zakres przebudowy jak na peronie 2. Z tą różnicą, że nad peronem 3. powstanie dodatkowy łącznik umożliwiający poruszanie się pomiędzy starą i nową kładką bez konieczności korzystania ze schodów czy wind.
Całkowity koszt prowadzonych obecnie prac wynosi ok. 15,5 mln zł. Koszt pierwszego etapu, który rozpoczął się w 2014 r., objął remont peronów 1. i 4. – to koszt ok. 60 mln zł. W tej kwocie aż 51 mln to dofinansowanie z UE.
Inwestycja odbywa się w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Do 2023 r. PKP PLK zamierzają wydać 67 mld zł. ©℗
ToT
Fot. Dariusz Gorajski