Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Dyskusja o pl. Orła Białego

Data publikacji: 08 marca 2019 r. 08:15
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:34
Dyskusja o pl. Orła Białego
Fot. Mirosław Winconek  

Porzucić konkursową koncepcję zagospodarowania pl. Orła Białego czy przeciwnie - skorzystać z jej „elastyczności"? Zwiększyć budżet inwestycyjny na najważniejszy z placów Starego Miasta, aby zmienić go w prawdziwą szczecińską agorę? Czy może jednak zrealizować wariant minimum: wprowadzić kosmetyczną zmianę nawierzchni bez rzeczywistej rewitalizacji tego miejsca wraz z otoczeniem? Władze miasta deklarują otwartość na sugestie szczecinian i o przyszłości placu jeszcze nie przesądzają. Na początek proponując praktyczny test ze zmiany organizacji ruchu w jego obrębie: na trzy miesiące, od maja, z ograniczeniem miejsc parkingowych ze 129 do 37.

W odpowiedzi na kontrowersje, jakie wzbudziła zwycięska praca konkursu architektonicznego na zagospodarowanie pl. Orła Białego, magistrat zorganizował otwarte spotkanie (6 bm.) z mieszkańcami. Odbyło się w obszernej sali sesyjnej, a mimo to nie dla wszystkich zainteresowanych znalazło się w niej miejsce - tak dużym zainteresowaniem cieszy się temat przyszłości staromiejskiego placu Szczecina.

Dyskusja trwała niemal cztery godziny. Punktem wyjścia dla niej była nagrodzona koncepcja biura „Orłowski, Szymański-Architekci". Jej autorzy przyznawali, że uczynienie z pl. Orła Białego miejscem, w którym szczecinianie i turyści będą „lubili być, bo będzie tam pięknie", wymaga uwolnienia go od samochodów. Dlatego część z utwardzoną nawierzchnią, wokół zabytkowej fontanny, zaprojektowali jako wyłączoną z ruchu, z okazjonalnym dopuszczeniem dojazdu aut dostawczych i służb ratowniczych. Natomiast pomiędzy wielkim trawnikiem, nazwanym przestrzenią parkową, a mającą tam powstać  kolumnadą (symboliczne nawiązanie do przedwojennej nieistniejącej zabudowy), sugerowali możliwość przejazdu dla wyjeżdżających z parkingu przed postpeerelowskim blokiem. Ich koncepcja zachowywała również istniejące parkingi wokół tej strefy, czyli zarówno od ul. Grodzkiej, jak i Pałacu „Pod Globusem", a też częściowo od strony ul. Koński Kierat.

Właśnie ów aspekt, zachowawczego podejścia do kwestii parkowania w obrębie pl. Orła Białego, budził najwięcej negatywnych komentarzy.©℗

Cały artykuł w „Kurierze Szczecińskim”, e-wydaniu i wydaniu cyfrowym z 8 marca 2019 r.

Arleta NALEWAJKO

Mirosław WINCONEK

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

ar01
2019-03-14 11:35:59
Proszę uwzględnić mieszkańców!!! Skoro ma być 35 miejsc to muszą być dla mieszkańców.My nie mamy parkingu a koszty ponosimy!
ar01
2019-03-14 08:27:15
Zgadzam się o opinią Swojak. Mieszkam w tej okolicy,mam bilet na strefę czerwoną,zaparkowanie samochodu w tej okolicy graniczy z cudem.Nieliczni mają podwórka i mogą parkować.Notabene czy te podwórka są własnością tych mieszkańców czy miasta?Miasto musi znaleźć rozwiązania dla mieszkańców.My tu żyjemy i mieszkamy.Może jakich prawnik znający temat określi jakie prawa do parkowania mają mieszkańcy.
Swojak
2019-03-08 17:32:35
Czytając komentarze jak również relację z "okrągłego stołu"jeden wniosek się nasuwa a mianowicie nikt nie wie jaki będzie skutek tych zmian.Wszystkie te pomysły są chybione w czasie.Zaniedbania poprzednich lat dzisiaj w szybkim tempie jak również nie mając pieniędzy na godne inwestycje jest po prostu nie do ogarnięcia.Mieszkańcy mieszkający na tym Placu od lat postulowali o zrobienie porządku ze strefą płatnego parkowania na nim i w okolicy.Niestety brakowało odważnych decyzji.Dziś to widać jakie absurdy funkcjonują w tej strefie i nikt nic nie robi.Zamknięcie eksperymentalnie w maju częściowo ruch na Placu i w obrębie jego przyniesie więcej szkody niż pożytku.Wielu mieszkańców z Mariackiej czy z Końskiego Kieratu nie mogąc wyjechać przez Plac Orła Białego w kierunku Bramy Portowej czy Placu Żołnierza nie podarują pomysłodawcom takich eksperymentów i przestaną płacić za parkowanie mieszkając w strefie w której nie mogą parkować
@ To kmpleksy
2019-03-08 17:18:15
Powiedz to głośno swoim kolegom z pracy i nie zapomnij o szefie. To na pewno bardzo nowoczesny facet: nie ma samochodu, lodówki i telewizora, wszędzie jeżdzi tramwajem, a po imprezie w knajpie czeka na autobus nocny.
zuzu
2019-03-08 17:02:25
położyć nowe chodniki, krawężniki i zacząć wreszcie sprzątać ten cały syf w mieście a nie bawić się w konkursy i zamawianie projektów z których prezio może skorzysta /albo nie/ za 10 lat.
wiwi
2019-03-08 12:52:57
zostawcie ten plac w spokoju. pieniądze lepiej wydać na zrobienie porządku na Łasztowni lub załatanie dziurawych jezdni. podniesiony problem tego placu to temat zastępczy, który ma przykryć bałagan w mieście
To kompleksy.
2019-03-08 12:43:26
Na plac Orła Białego można bez problemu dostać się komunikacją miejską. Są znakomite połączenia ze wszystkich stron Szczecina. Problem jest inny. Szczecin to miasto zakompleksionych ludzi. Wielu z nich uważa , że korzystanie z tramwajów lub autobusów to obciach i wielki wstyd. Naprawdę. Jeden czy drugi przyjechał tu z prowincji lub wychowywał w biedzie i teraz stać go na samochód więc nie wejdzie do tramwaju. Znam takich ludzi z mojej firmy i nie tylko. W Szczecinie jest najwięcej samochodów w Polsce tuż za Warszawą. Nadeszedł czas , aby zamykać ulice w centrum dla ruchu samochodowego. A dla zakompleksionych są odpowiednie poradnie. Na Zachodzie w tramwaju lub w metrze jadą obok siebie milioner i żebrak. Nikt nie narzeka. To zdrowi ludzie.
HogoFogo
2019-03-08 11:40:55
Mieszkasz np. w Płoni lub na Pomorzanach i jedziesz rowerem do knajpy na Orła Białego... albo do filharmonii, we wdzianku wieczorowym, a jakże. Potem na miejscu szybki skok pod natrysk, żeby nie śmierdzieć przy stole lub na widowni. Szybko, miło, nowocześnie. Ha, ha, ha!!!
entuzjasta
2019-03-08 11:19:36
Pod placem Solidarności wybudowano przynajmniej pierwszą stację szczecińskiego metra.
Do @Lex
2019-03-08 10:28:28
Nooo, rower jako środek komunikacji w mieście, do i z pracy. I jeszcze po zakupy, w mrozie, albo w ulewne dnie. Zaj...sty środek lokomocji. Macie je..a na punkcie pedalowania, ok. Ale nie mierzcie wszystkich swoją głupota. Rower tak, rekreacyjnie, a nie jako środek do przemieszczania się w miescie. Dwa dni temu właśnie pedalarz blokowal mi cały pas ruchu do skrętu żeby przed skrzyzowaniem zjechać na lewy na wprost omijając kilkanaście samochodow. A KM nie jednokrotnie to strata czasu i... wylegarnia np. grypy.
Do l@lex
2019-03-08 10:15:00
To jezdzij rowerem caly rok.tam sa instytucje ktore powiiny miec parkingi.PEDALARZE TO NIE WSZYSTKO.Nie kazdy sa zdrowi fizycznie na pedałowanieODWOLAC KRZYSTKA KORKA
HogoFogo
2019-03-08 09:11:07
Remont tego placu nie zmieni faktu, że na sąsiadujących ulicach w dalszym ciągu będzie syf. Podobnie jak budowa nowego Teatru Polskiego nie spowoduje, że w Parku Żeromskiego zapanuje porządek. Zamiast dyskutować ile fontann i metrów kwadratowych trawnika ma przypadać na jednego gościa na pl. Orła Białego należy zapytać UM Szczecin dlaczego cyzeluje niektóre punkty miasta podczas, gdy generalnie na całym pozostałym obszarze panuje burdel i demolka - taki np. rozjebany przejazd tramwajowy pod wiaduktem kolejowym przy dworcu, na którego remont kasy brak. Dlaczego utrzymanie zieleni na Wałach Chrobrego ogranicza się tylko do sadzenia krokusów i wyczesywania trawników pomiędzy Columbusem a Colorado a na skarpie wzdłuż ul. Storrady gniją liście i gałęzie niezbierane od wielu lat. Szczecin jest jak stara wiejska chałupa z anteną satelitarna na dachu i obsranym przez kury Lexusem zaparkowanym na podwórku - obecnie sołtys zastanawia się gdzie kupić gipsowe lwy na słupki przy bramie.
dr Sterna
2019-03-08 08:55:32
He he. Kilku gości z tych zdjęć poznałem na psychiatrii w Zdrojach.
@Lex
2019-03-08 08:53:04
Jest komunikacja miejska, są rowery. Nie kazdy musi się pchać w te okolice od razu samochodem
Tollo
2019-03-08 08:49:57
Pan Krzystek nie chce myśleć o rynku z tego wynika.
Lex
2019-03-08 08:46:41
W tym mieście są jeszcze ludzie, którzy poruszają się samochodami. Pracują, załatwiają sprawy, płacą podatki... chcialiby tylko żeby o nich nie zapominać. Bo nie każdy jest aktywistą miejskim, albo ustawionym właścicielem restauracji (Ci mają dobrze, nasz prezydent ich uwielbia) Są też maluczcy, którzy uniżenie błagają aktywistów, restauratorów, prezydenta: budujcie parkingowce. Rozwiązanie typu: zakaże tu parkować, dam tu słupki to te samochody tu nie zaparkują - ale one nie znikną, te samochody zaparkują gdzieś indziej - bo gdzieś w końcu zaparkować muszą...
ave beton
2019-03-08 08:43:58
Wyciąć drzewa i zabetonować plac Orła Białego tak jak to zrobiono z placem Solidarności! Wszędzie beton i w głowach radnych miejskich też!
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA