Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Ekologiczne autobusy na liniach

Data publikacji: 26 października 2017 r. 22:02
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:54
Ekologiczne autobusy na liniach
 

Szczecińskie powietrze ma być czystsze, a hałas na ulicach mniejszy. Ten cel ma być osiągnięty m.in. dzięki zakupowi ekologicznych autobusów – hybrydowych i całkowicie elektrycznych. Miasto ogłosiło przetarg na zakup 16 autobusów hybrydowych. Termin nadsyłania ofert mija 28 listopada 2017 r. Równolegle trwają starania o wsparcie przy zakupie pojazdów elektrycznych.

– W ramach zamówienia planowany jest zakup 8 sztuk autobusów jednoczłonowych i 8 sztuk autobusów przegubowych, niskopodłogowych, fabrycznie nowych, niskoemisyjnych, hybrydowych z silnikiem zasilanym olejem napędowym, spełniającym normę emisji spalin EURO VI – tłumaczy Piotr Zieliński z Centrum Informacji Miasta. – Wykonawca będzie miał 270 dni kalendarzowych na wykonanie zamówienia od dnia podpisania umowy.

Zamówienie podzielone jest na dwie części. Pierwsza dotyczy zakupu 8 autobusów jednoczłonowych (12-metrowych), niskopodłogowych, fabrycznie nowych, niskoemisyjnych, hybrydowych z silnikiem zasilanym olejem napędowym (spełniającym normę emisji spalin EURO VI ), wyprodukowanych w 2018 roku, przeznaczonych do wykonywania przewozów w publicznej komunikacji miejskiej. Część druga ma określone podobne kryteria, tyle że ma to być 8 autobusów przegubowych o długości 18 m. Teoretycznie może się więc okazać, że hybrydowe pojazdy dostarczy dwóch różnych producentów.

W obu przypadkach kryteria oceny będą jednak takie same. Za proponowaną cenę będzie można uzyskać 60 proc. punktów. Kolejne 20 za jak najniższą emisję dwutlenku węgla, 10 za liczbę miejsc dla pasażerów oraz po 4 proc. za ilość wymaganego środka chłodzącego oraz tzw. podatność obsługowo-serwisową.

Otwarcie ofert zaplanowano na 28 listopada, a mogą je złożyć wyłącznie firmy, które wykażą, że mają już za sobą dostawy przynajmniej 3 pojazdów hybrydowych w każdej z części zamówienia. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020.

Równolegle trwają starania o środki na zakup autobusów całkowicie elektrycznych. Stara się o nie zaledwie 6 polskich miast, a Szczecin znalazł się w tym gronie. Chodzi o dotację z programu NFOŚiGW o nazwie Gepard – „Bezemisyjny transport publiczny”.

– W ramach programu priorytetowego wpłynęło łącznie 7 wniosków, w tym 6 wniosków o dotacje oraz 1 wniosek o pożyczkę – mówi Sławomir Kmiecik, rzecznik prasowy w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. – Łączna wnioskowana kwota dotacji to 27 695 216,00 zł, a pożyczki 4 650 000 zł. Z kolei łączny koszt całkowity tych 6 przedsięwzięć to 89,5 mln zł.

Wnioski należało składać do 22 września br. Teraz złożone projekty otrzymują punktację, według której ułożona zostanie lista rankingowa. Według harmonogramu ocena wniosków powinna potrwać do grudnia 2017 r., zawieranie umów o dofinansowanie ma nastąpić od stycznia 2018 r. do grudnia 2019 r., wydatkowanie środków – do grudnia 2020 r. Cel Geparda to generalnie uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia energii i paliw w transporcie publicznym.

Tomasz Tokarzewski

Fot. Robert Wojciechowski (arch.)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Tramwaj
2017-10-27 09:15:26
Tramwaj jest może też bezemisyjny ale droga jest budowa torów i infrastruktury - to grube dziesiątki a nawet setki milionów. A my mamy fatalny obecny stan torowiska więc trzeba je wyremontować a dopiero później myśleć o nowych liniach.
mieszkaniec rugianskiei
2017-10-27 09:07:54
brawo powietrze bedzie czystrze miasto wydaje milony a jednoczesni zgadza sie na budowe centum logistycznego na dzrzetowie czy setki tirow ktore zakorkuja szczecin beda ekologiczne
@ zorientowany
2017-10-27 07:39:49
Jaki szajs?
Staszek
2017-10-27 06:46:03
Trzeba dbać o środowisko!
zorientowany
2017-10-27 00:12:08
akurat ten ze zdjęcia super autobus hybryda więcej stoi na zajezdni ze względu na co rusz to nowe usterki niźli jeździ , ale tak drodzy wyborcy i pasażerowie miasta szczecina skąd wy możecie to wiedzieć skoro pr-owskie zagrania w mediach piszą i mówią tak jak władza dyktuje ... a wy chłoniecie ten szajs jak gąbka wodę
Utylizacja kasy (bez emisyjna)
2017-10-26 23:08:46
Czy można kupić autobus trzy razy drożej niż rynkowa alternatywa za publiczne pieniądze i nie pójść siedzieć? Można! W tym celu należy się powołać na zmniejszenie emisji mitycznego CO2 i już jest dobrze. Na bogato. Pytania dlaczego w takim razie bez emisyjny tramwaj nie wraca na Woj.Polskiego nikt "ekologom" z magistratu nie stawia.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA