Środa, 15 października 2025 r. 
REKLAMA

Ekspresówki w partnerstwie publiczno-prywatnym

Data publikacji: 06 czerwca 2018 r. 19:57
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:12
Ekspresówki w partnerstwie publiczno-prywatnym
 

Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zdecydował 5 czerwca, że 4 odcinki dróg ekspresowych będą budowane w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego. W tym jest zachodnia obwodnica Szczecina. 

REKLAMA

Przed posiedzeniem przeprowadzono analizy potrzeb związanych ze znaczeniem gospodarczym poszczególnych odcinków dróg planowanych do budowy. Wyniki analizy zostały zaprezentowane na posiedzeniu KERM, który zdecydował, że w modelu PPP zostaną zbudowane następujące drogi: S6 obwodnica metropolii trójmiejskiej, S6 Koszalin – DK 6 (Bożepole Wielkie), S10 Bydgoszcz – Toruń, S6 zachodnia obwodnica Szczecina.

- Kolejny i ważny krok przybliżający nas do budowy obejścia zachodniego i tunelu Police- Święta! Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął decyzję, że inwestycja zostanie zrealizowana w trybie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Opłaca się walczyć!- napisał prezydent Piotr Krzystek na Facebooku.

Realizacja tych inwestycji w modelu PPP zakłada, że partner prywatny zaprojektuje i wybuduje drogi, a następnie będzie utrzymywał je przez określony czas (np. 30 lat). W zamian strona publiczna zobowiąże się do wnoszenia cyklicznej opłaty za dostępność. Szczegółowe warunki realizacji umowy zostaną wynegocjowane pomiędzy stronami.

Zastosowanie modelu PPP w tym przypadku nie wiąże się z wprowadzeniem opłat dla kierowców samochodów osobowych.

Ministerstwo Infrastruktury, które jest odpowiedzialne za realizację projektów na drogach krajowych, przeprowadzi szczegółowe analizy finansowe. Ich celem będzie przygotowanie dokumentacji do negocjacji z potencjalnymi partnerami. Równocześnie zostaną przeprowadzone konsultacje z europejskim urzędem statystycznym EUROSTAT w celu wypracowania takiej struktury podziału zadań i ryzyk w inwestycjach, by zobowiązania strony publicznej nie były zaliczane do długu publicznego. Uzyskanie pozytywnej opinii EUROSTAT jest warunkiem umożliwiającym wybór partnera i zawarcie umowy PPP.

(g)

REKLAMA

Komentarze

chwilkowski
2018-06-07 09:37:47
Pomysl nie glupi, choc powinien on dotyczyc glownie obiektow inzynierskich ze szczegolnym uwzglednieniem mostu wysokowodnego przez ODRE w Policach. Studium sugeruje ze tunel i most sa w tej samej cenie, ale empiria np Gdanski tunel pokazuje ze tunel jest 2 razy drozszy od mostu (most w Toruniu). Pilnowac trzeba by nie powtorzyla sie sprawa z S-3 kiedy zjazdy rozmieszczone sa tak rzadko ok 30km -Pyrzycze Mysliborz Gorzow-Polnoc. W Policach winny byc 2 wjazdy na most wysokowodny przy zakladach na Jasienickiej i w Trzeszczynie, inaczej wzrosnie niepozadane zuzycie paliwa i CO2 przez zbyteczne nadrabianie kilometrow. Reasumujac wjazdy na S-ke max co 5 km.
Wałek
2018-06-06 23:13:16
Wałek przedwyborczy
Misiek
2018-06-06 20:18:18
Kto walczy ten walczy... https://www.senat.gov.pl/sklad/senatorowie/nowe-oswiadczenia-senatorskie,945,9.html

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA