Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Elektrobusy do Szczecina przyjadą z Ursusa

Data publikacji: 21 grudnia 2018 r. 21:02
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:28
Elektrobusy do Szczecina przyjadą z Ursusa
 

Wiadomo w końcu, za ile i od kogo władze Szczecina kupią pierwsze autobusy miejskie z napędem elektrycznym. Po dwóch miesiącach namysłu i szukania dodatkowych funduszy na tę inwestycję w tabor wreszcie jest rozstrzygnięcie. Ich dostawcą w liczbie jedenastu pojazdów ma być konsorcjum Ursus Bus za kwotę 38 289 900 zł. Zakup wraz z dostawą – według zapisów specyfikacji istotnych warunków zamówienia – miałby być sfinalizowany do końca lutego 2020 roku. A z kasy miasta trzeba będzie wydać znacznie więcej, niż przewidywały wcześniejsze magistrackie kalkulacje.

Wybór zresztą, gdy chodzi o  oferty producentów, dokonany został z krótkiej listy, bo oprócz Konsorcjum Ursus Bus (tworzą je jako lider pełnomocnik lubelski Ursus Bus SA oraz Przedsiębiorstwo Filialne „Zakład samochodowy nr 1” Publiczna Spółka Akcyjna „Kompania Samochodowa Bogdan Motors” – spółka prawa ukraińskiego z Łucka) do przetargu stanął jeszcze tylko Solaris Bus&Coach SA z podpoznańskiego Bolechowa. Ten zaproponował dostawę za jeszcze więcej, bo aż 49 384 500 zł.

Tymczasem na sfinansowanie zakupu 11 jednoczłonowych autobusów elektrycznych urzędnicy magistratu zamierzali przeznaczyć nie więcej niż 33 450 000 zł brutto. Jakie autobusy postanowili zakupić? Chodzi o pojazdy 3-drzwiowe z częścią o niskiej podłodze, o długości 11,8-12,5 m, które mogą przewozić jednorazowo minimum 75 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących. Z elektroniczną informacją pasażerską, automatycznym systemem zapowiedzi, monitoringiem i klimatyzacją.

Zakładane rozwiązania napędu to zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Ilość zmagazynowanej w pojeździe energii powinna umożliwić przejechanie autobusu (w pełni obciążonego) przy zasileniu elektrycznym w warunkach SORT-2 co najmniej 90 km bez doładowywania urządzeń magazynu energii w temperaturach przez cały rok.

Dostawa dofinansowana zostanie środkami unijnymi z puli Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020 na zrównoważoną multimodalną mobilność miejską i działania adaptacyjne łagodzące zmiany klimatu w rejonie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego (kwota 5,7 mln zł) oraz przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z programu pn. System Zielonych Inwestycji (GIS – Green Investment Scheme) GEPARD na bezemisyjny transport publiczny, którego celem jest ograniczenie zanieczyszczeń powietrza kwotą 6 mln zł.

Nowe elektrobusy trafić mają w komplecie - podobnie jak zakupione i wprowadzane obecnie na trasy autobusy z napędem hybrydowym w liczbie 16 - do Szczecińskiego Przedsiębiorstwo Autobusowego Klonowica. Według informacji, jaką przekazał Piotr Zieliński z Centrum Informacji Miasta UM Szczecin, termin realizacji zamówienia to I kwartał 2020 roku. ©℗

Mirosław WINCONEK

Fot.: Ryszard BAŃKA

Na zdjęciu: jeden z modeli autobusów z napędem elektrycznym Ursusa testowanych na ulicach Szczecinka ponad dwa lata temu.

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

:)
2018-12-22 21:28:29
Juz lepsze były by hybrydy od solarisa jak te z ostatnich dostaw zamiast niesprawdzonego dostawcy, od ilu lat ta firma buduje autobusy? od 10 ?i to w jakim stanie, to taka łada po tuningu ,firmy atobusowe z wieloletnia tradycja to MAN,Mercedes,Volvo czy ostatnio solaris, a te cuda to beda wiecznie w serwisie albo sie rozleca po roku na naszch drogach
A na foto
2018-12-22 15:21:46
A na foto autobus 10 metrowy - te 12 metrowe na stronie producenta nie są takie ładne :(
A tam
2018-12-22 11:16:00
A tam drogie jak te auta elektryczne co miasto kupuje ... przecież ważne, że dofinansowanie się dostanie - a że dofinansowanie jest z naszych podatków to już nikt się tym nie przejmuje. A za parę lat kolejne parę milionów na wymianę baterii...
Jas
2018-12-22 10:42:19
Czy te autobusy mają jakiekolwiek uchylne okna w części pasażerskiej ?jeśli nie to panowie z Zditm i urzędu miasta i firmy ursus niech zamieszkają w mieszkaniu/domu bez uchylnych okien z samą klimą ,zobaczymy jak w środku będzie po paru miesiącach ! to jest mikrofalówka ! jak do autobusu wejdą menele to żadna klima nie pomoże, klima jest dobra na 25-30 st. na zewnątrz ale dodatkowo otwieranych okien nie zastąpi.
@przeciwniksmogu
2018-12-22 10:38:00
Bingo!
przeciwniksmogu
2018-12-22 09:35:51
Jeden autobus elektryczny w cenie 3 klasycznych. Coś dla bogatych Norwegów z PKB ponad 100 tys euro na głowę, a nie dla Szczecina w którym jeżdżą jeszcze ponad 20-letnie Volvo. A z tą zero emisyjnością to ciekawe ile węgla w elektrowni trzeba spalić żeby naładować akumulatory ?
Ciapuła
2018-12-22 07:32:41
Obawiam się że to będzie bubel autobusy to pojazdy które muszą sobie radzić w mieście tak jak czołg na poligonie a pojazdy z napędem elektrycznym są bardzo delikatne czy nie lepiej wrócić D idei elektrobusów zasilanych z sieci tak jak tramwaje mogłyby korzystać ze wspólnej sieci tam gdzie to możliwe
@trąbi
2018-12-22 01:08:25
Dobry autobus !
trąbi cała polska
2018-12-22 00:39:25
ponoć ursus to jakaś tandeta.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA