Po dwóch dniach objazdu wszystkie autobusy miejskie w środę ponownie będą mogły przejeżdżać przez przebudowywane skrzyżowanie u zbiegu ulic Mickiewicza, Wernyhory, Żołnierskiej i Reduty Ordona, wjeżdżając w tę ostatnią. Takie zapewnienia padały z ust przedstawicieli szczecińskiego Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego we wtorkowe popołudnie.
W poniedziałek i we wtorek robotnicy krakowskiej spółki ZUE, generalnego wykonawcy inwestycji, jak też szczecińskiej firmy KML, jednego z podwykonawców, mają czas, by uporać się z częścią prac na fragmencie nowej przyszłej wyspy centralnej powstającego tam ronda wraz z przejazdem przez nowy odcinek torowiska.
Jak już informowaliśmy, najbardziej zaawansowane są roboty na odcinku od ul. Żołnierskiej do starego rozjazdu, gdzie ta zbiega się z ulicami Mickiewicza, Wernyhory i Reduty Ordona. tam gotowy jest pierwszy odcinek nowego toru od przystanku, który dochodzi do skrzyżowania z ul. Somosierry (w kierunku pętli na Krzekowie), na betonowej podbudowie i mocowanych także w warstwie betonu. Z części prawego pasa jezdni do Krzekowa do wysokości skrzyżowania z ul. Somosierry rozebrana została nawierzchnia z kostki brukowej i póki co jest tam wąskie gardło, którym nie bez trudu poruszają się miejskie autobusy. Postęp robót wskazuje, że raczej prędzej, niż później, w organizacji komunikacji w tym rejonie nastąpią kolejne zmiany.
Fragment nitki jezdni do centrum od ul. Somosierry do ul. Reduty Ordona nadal zaś nieprzejezdny przygotowywany jest do położenia na nim nowej nawierzchni. Podobnie jest na dalszym odcinku od wysokości przyszłego ronda przez skrzyżowanie z ul. Czorsztyńską do skrzyżowania ul. Mickiewicza u wylotu w nią ulic Łukasińskiego i Brzozowskiego. Tam wytyczany jest nowy ślad jezdni i układane są już nowe krawężniki od strony nasypu toru, którym nadal poruszają się wahadłowo w obu kierunkach tramwaje linii 5 i 7. Na sąsiednim torze prowadzone są prace przy jego podbudowie i montażu krok za krokiem kolejnych odcinków nowych szyn.
Przypomnijmy, że u zbiegu ulic Mickiewicza i Żołnierskiej urządzone zostanie rondo o średnicy 22 m z jezdnią dwupasmową o szerokości 10 m. Natomiast u zbiegu ulic Mickiewicza i Czorsztyńskiej pojawić się ma sygnalizacja świetlna. Przebudowane zostaną chodniki, perony przystankowe. Projekt zakłada m.in. przystanki autobusowo-tramwajowe. Ma powstać czytelny układ komunikacyjny, którego dodatkowym elementem jest także wymiana torowiska tramwajowego.
Koszt inwestycji, którą ZDiTM zlecił Grupie ZUE SA z Krakowa, to 9 mln 750 tys. zł. Zgodnie z warunkami umowy, prace powinny się zakończyć do 19 października tego roku. ©℗
Mirosław WINCONEK
Fot. Mirosław WINCONEK
Na zdjęciach: wywrotki, kilkanaście koparek od największych do najmniejszych i liczne brygady na placu przebudowy skrzyżowania i budowy ronda u zbiegu ulic Mickiewicza, Wernyhory, Żołnierskiej i Reduty Ordona w Szczecinie. Tak było w miniony poniedziałek i we wtorek.