Czwartek, 21 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Gdzie (się) podładować? Masz uwagi, zgłoś!

Data publikacji: 19 kwietnia 2020 r. 13:31
Ostatnia aktualizacja: 20 kwietnia 2020 r. 18:45
Gdzie (się) podładować? Masz uwagi, zgłoś!
 

W Szczecinie jest zarejestrowanych zaledwie 115 aut elektrycznych. To zadziwiająco mało. Jak na miasto, w którym niemal na każdego mieszkańca statystycznie przypada jeden samochód osobowy, a w konfrontacji z trwającym kryzysem klimatycznym. Magistrat przyczynę tego stanu upatruje w słabo rozbudowanej sieci ogólnodostępnych stacji ładowania. Chce ją powiększyć, a pomysł ten poddaje konsultacjom społecznym: w trybie online.

Obecnie na terenie Szczecina funkcjonuje 25 punktów w ogólnodostępnych stacjach ładowania pojazdów elektrycznych. Oprócz trzech miejskich - przy ul. Felczaka (magistrat), ul. Tetmajera oraz przy ul. Klonowica (siedziba ZDiTM oraz spółek przewozowych), są to głównie obiekty prywatne - zlokalizowane m.in. przy ul. Golisza (market budowlany oraz siedziba ZWiK), galeriach handlowych (Gryf, Kaskada, Makro), targowisku Manhattan (ul. Staszica) i przy "Fabryce" (ul. Krasińskiego).

- Elektromobilność znajduje się na początku swej drogi jeśli chodzi o popularność. Nie może obecnie konkurować z transportem tradycyjnym pod względem liczby miejsc, w których możliwe byłoby uzupełnienie potrzebnej dla samochodu energii. Obawa o dostęp do odpowiedniego punktu zasilania, szczególnie poza warunkami domowymi zabudowy jednorodzinnej, a także w czasie dłuższych podróży, zniechęca potencjalnych nabywców pojazdów elektrycznych, a ograniczony popyt nie pozwala branży na rozwój. Dlatego też rozbudowa sieci ogólnodostępnych stacji ładowania jest najważniejszym warunkiem, aby spopularyzować technologię bezemisyjnych pojazdów elektrycznych - diagnozuje raport szczecińskiego magistratu.

Do konsultacji społecznych (online) przedstawiając projekt planu budowy ogólnodostępnych stacji ładowania w Szczecinie, jakie mają powstać do końca bieżącego roku.

- Powinno powstać 185 nowych punktów ładowania. Tym samym łączna liczba punktów ładowania pojazdów elektrycznych powinna osiągnąć co najmniej 210 do końca 2020 r. - jak czytamy w owym planie.

Prywatni inwestorzy planują budowę większości z nich - 101 punktów. Natomiast UM przedstawia projekt z planowanymi 84 nowymi lokalizacjami dla miejskich stacji ładowania. Wśród których proponuje m.in. Arkonkę, Bramę Portową, pl. Dziecka, ul. 1 Maja, Chopina, Kazimierza Królewicza, Derdowskiego, Emilii Gierczak, cmentarz przy ul. Goleniowskiej, ul. Hrubieszowską, Ku Słońcu, Mickiewicza, Jagiellońską, al. Wojska Polskiego, os. Kasztanowe, ul. Przyszłości i Struga.

- Sporządzając plan budowy ogólnodostępnych stacji ładowania w Gminie Miasto Szczecin, brano przede wszystkim pod uwagę praktyczność rozwiązań i ich lokalizację. Rozmieszczenie stacji optymalizowano tak, aby użytkowanie było z jednej strony jak najłatwiejsze, z drugiej zaś dostępne dla mieszkańców Szczecina, popularyzując tym samym elektromobilność - tłumaczy magistrat.

Natomiast wiceprezydent Michał Przepiera dodaje:

"Lokalizacja poszczególnych stacji została przeanalizowana i wytypowana w oparciu o dostępne nieruchomości, istniejącą infrastrukturę elektroenergetyczną oraz wstępne opinie z zakresu bezpieczeństwa i organizacji ruchu do poszczególnych lokalizacji. Zależy nam na takim rozwinięciu infrastruktury, aby kierowcy mogli użytkować auta elektryczne z taką łatwością, jak obecnie samochody z silnikami spalinowymi".

Na uwagi mieszkańców dotyczące projektu planu budowy ogólnodostępnych stacji ładowania w naszym mieście magistrat czeka do 20 kwietnia 2020 r. To forma konsultacji społecznych, zarządzonych przez Prezydenta Szczecina.

- Zapoznaj się z planem, poznaj harmonogram prac i wyraź swoją opinię. Uwagi należy dostarczać w formie elektronicznej poprzez przesłanie formularza konsultacyjnego na adres: lkosmala@um.szczecin.pl - przypomina Centrum Informacji Miasta, jednocześnie zachęcając: "Decyduj online. Czekamy na Twój głos!" ©℗

A. NALEWAJKO

Fot. Mirosław WINCONEK

Na zdjęciu: W obliczu kryzysu klimatycznego świat poszukuje alternatywnych źródeł energii, a przemysł samochodowy żegna się z paliwami kopalnymi na rzecz bezemisyjnych, ekologicznych rozwiązań. Tymczasem w Szczecinie funkcjonują zaledwie trzy miejskie - oprócz 22 prywatnych - stałe stacje ładowania samochodów elektrycznych. Magistrat chce tę liczbę zwiększyć. W konsultacji z mieszkańcami.

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

życzliwy
2020-04-19 22:17:08
A co z zakazem przemieszczania się ? Czy nie obowiązuje on właścicieli samochodów elektrycznych ?
Do klimatycznych histeryków
2020-04-19 18:34:17
Nie ma żadnego kryzysu klimatycznego. Klimat nie jest niczym stałym i zmieniał się zawsze. Natomiast jest skandal. Skandal finansowania nowych (moim zdaniem nieudanych) technologii z budżetu miasta, który nie temu ma służyć. Czy czas epidemii nie nauczył was włodarzy miasta, że istnieją sprawy ważne, mniej ważne i lewackie mrzonki? Im więcej zmarnotrawicie na lewackie mrzonki, tym mniej pozostanie na sprawy ważne.
Przepisy
2020-04-19 15:25:42
Dlaczego na Tetmajera stacja jest w odległości mniejszej niż 10 m od obszaru skrzyżowania. Każde ładowanie to koszt 300 zł mandatu.
To jest cyrk
2020-04-19 15:01:35
Wszyscy płacący podatki (i ci nienajbogatsi) składają się na prąd dla majętnych właścicieli takich aut
Elektryk
2020-04-19 14:35:18
Ogólnie jest nieopłacalne kupowanie takich aut : 1.koszt zakupu 2.długość ładowania 3.brak stacji ładowania 4.mały przebieg
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA