Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Historyczna stępka w Szczecinie [GALERIA]

Data publikacji: 23 czerwca 2017 r. 15:31
Ostatnia aktualizacja: 05 lutego 2022 r. 14:06
Historyczna stępka w Szczecinie
 

Na pochylni Wulkan Nowy w Szczecińskim Parku Przemysłowym w piątek (23 czerwca) położono stępkę pod budowę promu pasażersko-samochodowego. Dla kołobrzeskiego armatora – Polskiej Żeglugi Bałtyckiej – zbuduje go Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” w Szczecinie.

– To historyczna chwila, którą rozpoczynamy nowy rozdział w Polskiej Żegludze Bałtyckiej – mówił prezes PŻB Piotr Redmerski, przypominając, ostatnia stępka dla kołobrzeskiej firmy położona została w 1978 roku. – Nowy prom pozwoli wzmocnić naszą flotę, abyśmy mogli skutecznie konkurować na rynku międzynarodowym. Zapraszam już na wodowanie.

Jak dodał, polscy armatorzy potrzebują co najmniej sześciu nowych promów, zachęcał więc stoczniowców, którzy wyjechali za granicę, aby wracali do Polski, bo będzie dla nich praca.

– Na całym europejskim rynku stoczniowym nie ma drugich takich specjalistów i takich mistrzów, jak wy – mówił do stoczniowców wicemarszałek Sejmu Joachim Brudziński. – Czas politycznego gadania już za nami. A teraz wszystko zostawiamy w państwa rękach.

Obecny na uroczystości wicepremier Mateusz Morawiecki podkreślał, że polska gospodarka potrzebuje inteligentnej reindustrializacji, a przemysł stoczniowy stanowi kluczową część.

– Przyjechaliśmy tutaj, żeby dać z powrotem nadzieję na rozwój Stoczni Szczecińskiej i dać konkretne zamówienia, stworzyć popyt na okręty, na statki – może też na okręty, które będą tutaj budowane – mówił Morawiecki. Jak ocenił, po upadku komunizmu stocznia ta bankrutowała kilka razy, bo „brakowało wyobraźni i połączenia różnych elementów systemu gospodarczego w jedną całość”.

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej odczytał list od premier Beaty Szydło.

– Stępką pod pierwszy prom dla PŻB rozpoczynamy odbudowę całej polskiej floty promowej – zaznaczył minister Gróbarczyk. – Tym samym konsekwentnie realizujemy rządowy plan odbudowy przemysłu stoczniowego, który stanowić ma koło zamachowe dla całej polskiej gospodarki.

Minister Paweł Mucha odczytał list od prezydenta RP Andrzeja Dudy, który podkreślił, że położenie stępki to początek przedsięwzięcia o istotnym znaczeniu gospodarczym, ale i symbolicznym.

Nowy prom ma mieć długość 202,4 m, szerokość – 30,8 m, a zanurzenie – 6,3 m. Zostanie wyposażony w napęd spalinowo-elektryczny, a głównym paliwem wykorzystywanym przez prom będzie LNG.

Podczas ceremonii położenia stępki wrócono do starej morskiej tradycji wbijania pierwszego nitu. Wbijający otrzymali pamiątkowe młoteczki. Akt położenia stępki podpisali prezes „Gryfii” Marek Różalski, prezes PŻB P. Redmerski oraz Grzegorz Pettke z Polskiego Rejestru Statków.

(ek)

Fot. Robert Stachnik

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

JA
2022-02-05 14:04:09
No i duda trafił mówiąc, że ta stępka to "początek o znaczeniu symbolicznym". Chyba tylko nie przewidział czego to będzie dotyczyło.
Zola
2020-11-22 14:21:25
- No i z tą stopką? Ten prom już pływa? - Tak, popłyną w PIS....du
Paweł
2017-06-26 00:58:30
Reaktywacja przemysłu stoczniowego z prawdziwego zdarzenia ma sens, jeżeli zna się jakość "tanich" statków z Chin dla PŻM-u, które po zbudowaniu od razu szły do remontu za grube miliony dolarów.
sdasdasdasd
2017-06-25 18:35:44
@do sdasdasdasd ,rownie dobrze moze byc w trybunale konsytucyjnym.. ...na gospodarkamorska.pl wysmiano juz to wszystko co ludowi sie wciska
////
2017-06-25 18:34:35
Budowany w przyszłości prom finansowania dopiętego prawdopodobnie ciągle nie ma, wbrew politycznym zapewnieniom. Otóż, jak przyznają szczerze i otwarcie ludzie z MARSa, położenie stępki to zabieg, który ma ułatwić finansowanie. Co lepsze prom w Szczecinie może być jedynie składany i wyposażany z elementów dostarczanych z Gdańska. 'Odbudowa' przemysły stoczniowego w Szczecinie to ściema, bo Szczecin cały czas coś tam buduje. Cała operacja to nic innego jak propagandowa zagrywka. Kto to łyka? buhahhaa , poczytajcie strony typi gospodarkamorska.pl a nie sluchacie tych bredni ,no ale komu to tlumaczyc, "jasny" lud wie swoje buhahhahaha co z lodziami podwodnymi ?jak tam siedziba stoczni w Radomiu?
@Konstruktor
2017-06-25 13:51:48
Boli? Może jakaś maść? :)
do sdasdasdasd
2017-06-25 13:50:32
Drogi specjalisto, najpierw naucz się odróżniać zarząd od rady nadzorczej, a później wypisuj swoje mądrości.
Kalafior
2017-06-25 11:10:56
I jeszcze jedno. Dlaczego nie podano nazwy firmy która wyprodukowała stępkę. Przecież to historyczne wydarzenie!
Kalafior
2017-06-25 10:37:29
Ale jest w tym wszystkim coś pozytywnego. Jeżeli zrobiono to z taką pompą to ciężko będzie się z tego wszystkiego potem wycofać.
kalafior
2017-06-25 10:32:15
Jesteśmy właśnie świadkami ewenementu na skalę światową. Wszyscy obecni na tej uroczystości przejdą do historii. Położenie stępki pod statek, który nie ma jeszcze projektu w stoczni, która jeszcze nie istnieje :)A tak na poważnie to z tekstu i komentarzy można wywnioskować, że prom zostanie zmontowany przez stocznię "Gryfia" z sekcji wyprodukowanych w trójmieście więc co ta szopka ma wspólnego z przyszłą Stocznią Szczecińską? Może powinni iść dalej i uroczyście przy okazji ogłosić w ramach "reindustrializacji" odbudowę Huty Szczecin, Polmo i Wiskordu, które również wpiszą się w ten projekt. Może nie do tego konkretnego promu,ale do jakichś następnych w bliżej nie określonej przyszłości :)
stefan.M.
2017-06-24 21:01:27
Czekam kiedy pan Piotrowski bedzie prezesem Stoczni Szczecinskiej , bo tylko ten pan moze to rozbujac ! Jest szanowanym specjalista w Europie i na Swiecie ! Norwedzy czekaja na Chemikaliowce , a Holandia na Papierowce ! Dlaczego rzad nie idzie za ciosem i nie dogada sie z panem KRZYSZTOFEM PIOTROWSKIM ?? Wtedy ja i moi koledzy wracamy!! Bedziecie mieli najlepsza zaloge w EUROPIE , ktora nie tylko statki ale platformy moze budowac , a spawacze i monterzy pierwsza liga!! Niemcy juz maja pelne gacie , bo nie ma Tuska i kto imn pomoze ?? P O W O D Z E N I A
777
2017-06-24 10:18:25
@katolik w rezymowych mediach o tym nic nie mowili, to nie bylo by po ich mysli a co do systemu komunizm jako jedyny system walczy z problemami ktore sam stworzyl,kapitaliz nierowno podzielil bogactwo, za to komuna rowno podzielila biede
katolik
2017-06-24 09:24:42
Czy to prawda, że nasz ukochany ordynariusz szczecińsko-kamieński abp Andrzej Dzięga długo rzucał się Rejtanem, poręczając osobiście w sprawie podejrzanych o przekręty gospodarcze w spółce władz spółki Zakłady Chemiczne Police ; Krzysztofa Jałosińskiego i dwóch pozostałych byłych członków zarządu. Czy aktywnie walczył także o to, żeby te władze spółki nie zostały odwołane?
Stoczniowiec,
2017-06-24 01:24:51
Ojj...PO-stkomuszki, ale was teraz PO-nosi...!!
Obiektywny
2017-06-23 22:35:33
Pierwszy krok zrobiony. Teraz powinniśmy wszyscy "trzymać kciuki", aby się udało wybudować na dobry początek te sześć promów.
Oto to
2017-06-23 22:03:03
No to 3 lata pensji dla sporej grupy ludzi będzie. A potem się zobaczy.Będzie się budować, będzie się gadać, będzie się płacić, będzie się przezwyciężać trudności, których wcześniej nie było a w tym czasie TT Line Stena lub jeszcze inny armator zagospodaruje połaczenia do Szwecji bo ma promy i nie będzie ich budował 3 lata i tak to się prawdopodobnie skończy. Pasażerowie nie będą czekać 3 lata na nowy prom, skorzystają z tych, które już są. A poza tym kto jest w stanie przewidzieć, co będzie za 3 lata? Z jednej strony cieszę się, że w Szczecinie odradza się przemysł stoczniowy tylko żeby sie nie okazało, że wykonaliśmy kawał dobrej, ciężkiej, ale niestety absolutnie nikomu niepotrzebnej roboty.
k
2017-06-23 20:45:54
DO krytyków - niech WAM się spełni ! Szczecin niech będzię wiochą na przedmieściu Waszego BERLINA !
fido
2017-06-23 20:17:46
A Stoczni Szczecińskiej jak nie było tak nie ma i nic się nie robi w kierunku jej reaktywacji
sdasdasdasd
2017-06-23 20:05:13
Przed południem położenie stępki a kilkanaście minut temu suwnica na pochylnię "Wulkan" wciągnęła ok. 400 tonową lekką pogłębiarkę (z koparką na pokładzie) z tzw. 3 szczudłami roboczymi - "Camilla Hoej" (40 x 7,2 m, 1972 rok budowy, 2014 przebudowa) należąca do duńskiej firmy "Rederiet Høj A/S"....z kilkudniowym opóźnieniem ze względu na dzisiejszą "uroczystość"... buhahahhaha Bareja sie w grobie przewraca patrzac na ten cyrk a Pani super radnej z zarzadu stoczni gryfia nie było? to to najwieksza "Szpecjalistka" tej branzy hahahhahah
Konstruktor
2017-06-23 19:44:01
To dziwne - dokumentacji roboczej sekcji nie ma stepka jest wyprodukowana? Zastanawiające nie prawdaz? Niby odbudowa stoczni w Szczecinie a sekcje maja być wytwarzane w trojmiescie - ekonomiczne to bardzo:) Cały ten prom to zwykła pisowska propaganda:)
HogoFogo
2017-06-23 19:27:20
Zabawne, że przynajmniej część tego promu będzie zbudowana przez firmy, których szefowie lub właściciele są z PO lub z Nowoczesnej. Czy dostaną dyspensę z rodzimej partii? Czy może zrezygnują z udziału w tym "szaleństwie". Spodziewam się jednak, że nadzieja na duży szmal rozwieje wszelkie rozterki.
;=}
2017-06-23 19:25:38
Przeciez nawet projektu nie ma wiec jak moze byc jakas stepka , skad oni wzieli ten pomalowany złom? masakra co za cyrk a na spedzie jacys emeryci w kamizelkach buahhahahah,teraz beda 2 lata budowac 1 prom i pier... o odbudowie buahhahahahhaah w Chinach i Korei juz szampany ze smiechu otwieraja, a kiedy stepka pod lodzie podwodne ? pierwsza o nazwie yellow submarine ? to trzeba im puszczac za kazdym razem, -Betles-Yellow Sumbarine (fake )
do Super
2017-06-23 18:44:22
Ty chyba nie znasz znaczenia terminu "Reindustrializacja". Mogę cię zapewnić, że w tym pojęciu nie mieści się przemysł stoczniowy.
Olek
2017-06-23 18:42:44
Jak to się stało, że Tusk nie przekazał terenów stoczni dla jakiegoś niemieckiego dewelopera? Angela nie pochwali go za to.
Ewa
2017-06-23 18:40:14
Nawet pogoda "dopasowała się" do tej pisowskiej "uroczystości". A gdzie prezes Jarosław ?
Igor H.
2017-06-23 18:37:26
A ten facet w sukience co tam robi ? Będzie głównym budowniczym ?
biss
2017-06-23 18:21:47
Panie Redmerski do kogo trzeba się zgłosić w sprawie pracy przy budowie promów?
gdzie reaktywowana Stocznia Szczecińska ?
2017-06-23 17:46:59
PiS jak zwykle nie dotrzymał danej obietnicy
Rysiek
2017-06-23 17:06:56
Wydaje mi się że nic z tego szybko A może w ogóle nie będzie. To tylko propaganda. Przecież nie ma materiałów narzędzi pracowników a chyba i projektu. Jak to wystartuje to może pierwszy prom będzie za 4 lata. W takim tempie to będzie już przestarzały.
123345
2017-06-23 16:34:45
Wylewanie szamba przez milujacych blizniego jak siebie samego czas start ! m,nawet tego nie ma co komentowac, zaplacicie z tego w podatkach i tyle ,nie wazne co "naród" wie wazne co mu sie przekaze....
piotr
2017-06-23 16:26:37
A kiedy będzie ten prom? szybciej niż fregata Gawron?
Prezydent Miasta zachorował - chyba.
2017-06-23 16:21:13
Jakoś nie widziałem Pana Prezydenta Miasta Szczecin,obcałowywać mankiety p.Bronisława Komorowskiego przed wyborami to pognał galopem a tu wtopił się w tłum albo dał dyla z Miasta.Są ludzie którzy nie mają wstydu ani honoru !!
Super
2017-06-23 16:02:24
Niszczy, burzy, likwiduje się łatwo. Dzisiejszą uroczystość ci wszyscy Millerowie, Piechoty, Tuski, Grady powinni oglądać z zakratowanych okien więźniarki. Wielki szacun dla PiS za podjęcie trudu reindustrializacji Szczecina. Trzymam kciuki żeby się udało, bo tabunów krytyków ze stron totalnej opozycji, specjalistów od malejącego rynku przewozów, nieopłacalności budowy kilku promów, bankrutującego PŻM itp. itd. będzie dużo.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA