Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Hybrydowe pociągi dla Pomorza Zachodniego. Oferta Newagu zaakceptowana

Data publikacji: 20 maja 2020 r. 14:56
Ostatnia aktualizacja: 20 maja 2020 r. 23:49
Hybrydowe pociągi dla Pomorza Zachodniego. Oferta Newagu zaakceptowana
 

Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego zaakceptował ofertę firmy NEWAG S.A., na dostarczenie dwóch pojazdów hybrydowych. Koszt zakupu jednostek objętych zamówieniem podstawowym, które będą realizowały przewozy regionalne, to 49,2 mln zł brutto. Pojazdy objęte zamówieniem podstawowym pojawią się na torach nie później niż do końca 2021 r.

Oferta firmy NEWAG S.A. była jedyną, jaka wpłynęła w ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego postępowaniu przetargowym. Oferta była badana przez komisję przetargową, która stwierdziła, że spełnia wszystkie warunki określone w specyfikacji oraz uzyskała największą liczbę punktów według kryteriów oceny. Teraz Urząd Zamówień Publicznych przeprowadzi kontrolę uprzednią przetargu, która jest wymagana w przypadku zamówień realizowanych z wykorzystaniem środków europejskich. Pozytywna ocena pozwoli na podpisanie umowy z wykonawcą.

Ekologiczne hybrydy 

– Z przyczyn oczywistych transport publiczny nie cieszy się w okresie pandemii dużym zainteresowaniem, ale wierzę, że niedługo wrócimy do czasów, kiedy będziemy mogli wspólnie podróżować. Niezmiennie zależy nam na ekologii i komforcie podróżnych. Zakup jednostek hybrydowych to dla regionu wyjątkowo ważna inwestycja, zważywszy, że linie kolejowe na wielu odcinkach nie są zelektryfikowane – komentuje Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Pomorze Zachodnie ma szansę stać się pierwszym regionem posiadającym w swej flocie pojazdy dwunapędowe, łączące najważniejsze zalety pojazdów elektrycznych (wysokie przyspieszania, brak emisji spalin),  i wyposażonych w przekładnię elektryczną pojazdów spalinowych (możliwość poruszania się po liniach niezelektryfikowanych). Przetarg obejmuje zakup dwóch pojazdów wyposażonych w m.in. 150 miejsc siedzących każdy, z możliwością zakupu nawet 10 kolejnych pojazdów w ramach prawa opcji. Termin realizacji całego zamówienia to lata 2020 – 2022.

Nowe możliwości

Tabor dwunapędowy stworzy możliwość uatrakcyjnienia rozkładu jazdy dla podróżnych poprzez wprowadzenie do dotychczasowej oferty bezpośrednich pociągów relacji Szczecin Gł. – Kołobrzeg – Koszalin. Jest to relacja o całkowitej długości 177 km łącząca dwa największe miasta Pomorza Zachodniego, przebiegająca z wykorzystaniem niezelektryfikowanego odcinka Kołobrzeg – Goleniów o długości 100 kilometrów. Ponadto nowe pociągi stworzą korzystne warunki obsługi zmodernizowanej linii kolejowej nr 210 Szczecinek – Runowo Pomorskie obsługując bezpośrednią relację Szczecin Gł. – Szczecinek przez Stargard, Drawsko Pomorskie, Złocieniec i Czaplinek.

Województwo Zachodniopomorskie na inwestycje taborowe w ostatnich 10 latach wydało łącznie ponad 1 mld zł. Zakupy w znacznej większości były sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.

(ip)

Fot. Newag

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@3000VDC
2020-05-20 23:38:36
no jak to - przecież nie tak dawno mieliśmy tu wizyty Niemców z misja tworzenia wielkiego, transgranicznego kompleksu metropolitalnego...
Stałe 3kV
2020-05-20 19:01:35
Samorząd województwa nie obsługuje połączeń międzynarodowych. Hybryda przydałaby się na trasę Szczecin - Stargard - Wałcz (Piła).
Gdyby dodać obsługę 15kV
2020-05-20 15:10:35
to z powodzeniem mogłyby te pociągi dojechać do centrum Berlina (bo na Niemców nie mamy co liczyć w kwestii modernizacji linii kolejowej) - można byłoby dogadać się z MvP i może z Brandenburgią w partycypowaniu części kosztów w ramach finansowania EU.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA