Jak zachęcić do transportu publicznego. Szczecińska Kolej Metropolitalna coraz bliżej
Jak zachęcić do transportu publicznego. Szczecińska Kolej Metropolitalna coraz bliżej
Data publikacji: 01 kwietnia 2024 r. 15:43
Ostatnia aktualizacja: 02 kwietnia 2024 r. 16:40
Szczecińska Kolei Metropolitalna ma skłonić mieszkańców regionu, żeby przesiadali się z samochodów do transportu publicznego. Fot. Dariusz Gorajski
- Stan prac pozwala z optymizmem patrzeć na możliwość startu nowej oferty od 1 września 2024 r. - powstawanie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej ocenia Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.
To kolejny sygnał, że SKM się rozwija. Ostatnio otworzono pierwszą nową stację sieci: Goleniów Park Przemysłowy. Otwarciu przystanku towarzyszyło uruchomienie dodatkowych 14 par pociągów, które kursują między Szczecinem a Stargardem (dodatkowe 4 pary), Goleniowem (dodatkowe 4 pary) i Gryfinem (dodatkowe 6 par). Co zamyka pierwszą fazę projektu SKM. Druga faza potrwa do końca przyszłego roku i finalnie włączy do systemu Police.
W planach są też nowe przystanki w Szczecinie.
– Łasztownia i Żydowce mają zostać uruchomione do czerwca tego roku – zapowiedział Roman Walaszkowski, dyrektor biura Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, lidera projektu budowy SKM.
Jeśli ta obietnica zostanie spełniona, to przystanek Łasztownia będzie gotowy przed tegorocznym zlotem żaglowców.
Mają też powstać stacje Szczecin-Trzebusz i Szczecin-Dunikowo.
Do czasu zakończenia prac na kierunku do Polic, przystanek Szczecin-Niebuszewo nie będzie używany. Natomiast wraz z zakończeniem drugiej fazy, stanie się on docelowo głównym węzłem SKM.
Trwają dyskusje na temat rozwoju sieci, m.in. o kierunku do granicy RP przez Kołbaskowo i Dobrą. Planowane jest także wydłużenie istniejących relacji Goleniowa, Gryfina i Stargardu do stacji Szczecin-Niebuszewo.
Budowa SKM jest projektem partnerskim samorządów zrzeszonych w Stowarzyszeniu Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, spółki PKP Polskie Linie Kolejowe oraz województwa zachodniopomorskiego. Idea skomplikowanego przedsięwzięcia zamknięta w umowie partnerstwa z roku 2017 polega na podziale zadań. Samorządy Szczecina, Goleniowa, Gryfina, Kobylanki, Stargardu i Polic wzięły na siebie utworzenie otoczenia przystanków – park&ride, bike&ride, przystanków komunikacji publicznej i parkingów buforowych. PKP PLK odpowiada za modernizację istniejącej i budowę infrastruktury kolejowej, sieci instalacyjnych i trakcyjnych oraz modernizację istniejących i budowę dziewięciu nowych przystanków. Województwo zachodniopomorskie zapewnia tabor kolejowy i organizuje sieć połączeń.
A Pomorzany? A Niemierzyn? A Łękno? To co? Wół na lodzie wysrał? Na Pomorzanach nic się nie dzieje, raz na trzy dni wchodzi ekipa i udają że robią. No dajcie spokój wy tam z ratusza, Koziołki Matołki...
No nie
2024-04-02 14:21:43
Pociągiem przyjedziesz do miasta a dalej ?!
Trzeba natychmiast przeznaczyć fundusze na kierowców i motorniczych oraz remonty istniejących ulic i torowisk aby to miało sens !!!
Parking Ride
2024-04-02 13:56:26
Stacja SKM w Podjuchach, parking jest okupywany przez wojsko z Podjuch
Miasto ponosi koszty utrzymania tego miejsca, parking spełnia rolę parkingu wojskowego, a nie dla pasażerów SKM. PARKOMATY, PARKOMATY , i kasa do budżetu miasta
zgr-edo
2024-04-02 13:02:12
oo! nowy termin otwarcia na 1 września, a jeszcze w zeszłym roku wmawiano ludziom przed wyborami, że na linii SKM do Gryfina wszystko jest już gotowe i jak tylko oddadzą do użytku nowy most kolejowy na Regalicy nastąpi otwarcie. Kłamią w żywe oczy, a perony w Żydowcach od dawna są gotowe. Numery linii SKM powinny być nadawane w kolejności ich otwierania. Linia do Gryfina powinna być wydłużona do Dolnej Odry nowym przystankiem PR w Pniewie przy Motelu.
SKMowiec
2024-04-02 12:50:03
Cena 250-300 jest za wysoka. Nie wiem komu wyszły takie kalkulacja. Wystarczy popatrzeć na Gdańsk czy Warszawę. Tam ceny biletów to ok 150 PLN, wiec moim zdaniem to max co można żądać w Szczecinie i okolicach jesli chodzi o łączone oferty. Inaczej będzie to najdroższa zabawka, która na siebie nie zarobi.
Demaskuj łgarstwo
2024-04-02 12:35:11
O odcinku Szczecin-Police możecie na najbliższe 5 lat zapomnieć. Tak na dobrą sprawę ten kierunek został całkowicie zapomniany-wstrzymany.Wraz z tym odcinkiem powiązane są takie kierunki jak Gocław,Golęcin,Drzetowo,Niebuszewo,Turzyn.Czyli ponad 70% całej SKM w obszarze miejskim. Jaki więc jest tu powód do optymizmu i wyliczanie"czasu" do jej uruchomienia-? Kompletnie żaden bo SKM jak była tak dalej jest w "polu"
@ do Simca
2024-04-02 11:23:18
Jeżeli trasa SKM ci nie pasuje to dla ciebie i pozostałych powinny funkcjonować linie autobusowe. Chodzi tylko o te, których trasa pokrywa się z linią SKM. Te powinny być przeprojektowane. To kwestia logiki i i dbałości o budżet. Tak zrobiono w miastach gdzie kolej miejska już funkcjonuje i nie warto "wymyślać koła od nowa" , tylko wziąć przykład z dobrze działających rozwiązań. Po to m.in. projektuje się parkingi przy węzłach przesiadkowych, żeby podjechać autem krótki odcinek i wsiąść do SKM
gość
2024-04-02 10:20:38
Co mi po SKM, jeśli z odległej dzielnicy Szczecina nie będzie można wysiąść już teraz na Niebuszewie, skąd bliżej mi do pracy. To się mija z celem. Dopóki to nie będzie dobrze działało, wybieram swoje osobiste auto.
J
2024-04-02 09:14:12
Co to za metropolia, jak nie ma nocnych połączeń - nawet w weekendy...
klemens
2024-04-02 09:05:49
jeszcze chwileczkę , jeszcze momencik i kolejowy biznesik zacznie się kręcić . Ile to już lat ? Ekonomia szybko zweryfikuje ten absurd urzędniczy .
do Simca
2024-04-02 08:06:39
a po co mi autobusy dowożące do SMK jak przebieg linii SMK mi totalnie nie pasuje
niestety układ SMK jest całkowicie niefunkcjonalny (w mieście) - mamy jeden ciąg komunikacyjny (głównie północ - południe) i to wszystko
@fin
2024-04-02 07:01:21
A może od razu milion
Simca
2024-04-01 23:06:27
Jeżeli bilet na SKM ma zachęcać do korzystania z kolejki to nie może w wydaniu miesięcznej sieciówki kosztować 250 zł! To po pierwsze, po drugie linie autobusowe muszą podwozić pasażerów do węzłów przesiadkowych tj. na stacje węzłowe SKM. Należy zatem przeprojektować linie autobusowe. Nie powinno być tak że ich trasy będą się dublowały. Jest sporo do przemyślenia. Na początek najważniejsza jest cena biletu. Jeżeli sieciówka ma kosztować 250 lub 300 zł to "pies z kulawą nogą' nie wsiądzie do SKM
Cygański Potok
2024-04-01 20:14:48
Cale miasto oblepione w plakatach.Na każdej lampie i płocie wisi fałszywy uśmiechnięty ryj.
Dla czego policja nie wlepia mandatów za zasłanianie znaków drogowych?
(Tak poza tematem)
Bielik
2024-04-01 19:35:50
Jeśli będę mógł dojechać z dowolnego miejsca miasta do każdej dzielnicy to będę korzystać z komunikacji miejskiej.
Jeśli muszę się zastanawiać gdzie i kiedy się przesiąść i czy znowu sześćdziesiątka czy ósemka mi nie ucieknie i znowu będę stać jak ten palant na przystanku, to korzystać z miejskiej komunikacji nie będę.
Jak "tfórcy liniowi" działają jak dotychczas to korki w mieście będą dalej.
Miasto uniesień
2024-04-01 17:54:07
Niech to wszystko w końcu ruszy, i dopiero potem martwić się o pasażerów !!
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.