Białogard–Złocieniec, Dźwirzyno–Marszewo oraz Barlinek–Choszczno - to trzy nowe, kilkudziesięciokilometrowe odcinki tras rowerowych, które tuż po wakacjach mają zostać oznakowane i oficjalnie oddane do użytku okolicznym mieszkańcom i turystom. Na Pomorzu Zachodnim przybywa kolejnych kilometrów dobrej infrastruktury dla rowerowych turystów, a następne odcinki są już projektowane.
- Wrzesień i październik to miesiące, w których oddamy kolejne niezwykle ważne odcinki naszych tras rowerowych – mówi marszałek Olgierd Geblewicz. - W wielu miejscach już dziś widać rzesze mieszkańców i turystów. Tak jest za każdym razem i potwierdza słuszność podjętej przez nas przed kilku laty odważnej decyzji o stworzeniu wielkiej sieci tras rowerowych. Z oddaniem każdego nowego odcinka rośnie zainteresowanie naszymi szlakami. Widzimy także, że zainteresowanie turystyką na rowerze mocno wzrosło po wybuchu pandemii. Rower kojarzy się z wolnością i przygodą, do takiego wypoczynku na Pomorzu Zachodnim zachęcamy - podkreślał marszałek.
Trasa w wielu miejscach biegnie poprzez wydmy, wzdłuż bałtyckich plaż. Jeszcze w tym roku ma być gotowe ponad 100 km oznakowanej trasy od Dźwirzyna, aż za Marszewo na granicy Pomorza Zachodniego z województwem pomorskim. To niemal połowa szlaku Velo Baltica prowadzącego przez nasz region.
Aktualnie w ramach inwestycji kończone są inwestycje w Bukowie Morskim (0,5 km nowej trasy), Darłowie (ponad kilometr trasy wzdłuż ulic Mickiewicza i Sowińskiego oraz ul. Morskiej), a także ponad 1,5 km szlaku za miejscowością Marszewo. Na finiszu są także prace związane z oznakowywaniem tego odcinka Velo Baltica. Podczas tegorocznych wakacji trasa nadmorska cieszy się olbrzymią popularnością i przyciąga rzesze rowerzystów jadących w kierunku Świnoujścia lub na Hel.
Otwarcie szlaku Velo Baltica z Dźwirzyna do Marszewa jest wstępnie planowane na przełom października i listopada. Poprawy wymagać będzie jeszcze niespełna 6 km szlak pomiędzy Mielnem a Unieściem, który w najbliższych latach z szutrowego zmieni się na asfaltowy. Stworzenie ponad 100 km odcinka jest możliwe dzięki innym oddanym w ostatnich latach inwestycjom. Velo Baltica liczy w zachodniopomorskiem 240 km. Na zachód od Dźwirzyna dojedziemy aż do Łukęcina, trasa wymaga jeszcze oznakowana. Obecnie trwa budowa m.in. odcinków w gminach Trzebiatów, Rewal, Dziwnów i Międzyzdroje.
Otwarcie ponad 61-kilometrowego odcinka jest planowane na 11 września. Atutem trasy są piękne lasy, malownicze jeziora i wspaniałe widoki. Po otwarciu będziemy mogli przejechać po w pełni gotowym i oznakowanym odcinku z Białogardu do Złocieńca.
To nie koniec inwestycji na Starym Kolejowym Szlaku, gdzie obecnie trwa projektowanie blisko 12 km łącznika, który otworzy trasę na Świdwin. Pracy wymagają również odcinki na południu województwa. Część infrastruktury w okolicach Wierzchowa i Wałcza jest już gotowa, ale wymaga oznakowania, część jest już zaprojektowana, a część czeka na przygotowanie dokumentacji inwestycyjnej. Na północnym odcinku trasy, dziś bez problemów dotrzemy z Kołobrzegu do Karlina oraz z Mielna przez Koszalin do Wroniego Gniazda. Trasy wymagają jeszcze oznakowania. Projektowane są też łączniki w pobliżu Białogardu.
Otwarcie 27-kilometrowego odcinka ma nastąpić na przełomie października i listopada. Zalety trasy to m.in. unikalna przyroda parków krajobrazowych, piękno pojezierzy Choszczeńskiego czy Ińskiego. Aktualnie prowadzone są prace wykończeniowe przy przejściu przez Barlinek a także na szlaku z Pełczyc do Choszczna (14 km). Dokumentacja dla wyjazdu z Barlinka jest już gotowa a inwestycję zrealizuje w przyszłości gmina. Obecnie trwają ostatnie prace na dojeździe do Pełczyc oraz w centrum tej miejscowości. Trasa zostanie również oznakowana. Otwarcie odcinka szlaku nastąpi na przełomie października i listopada.
To nie jedyne prace prowadzone na Trasie Pojezierzy Zachodnich, która liczy łącznie ponad 420 km. Szlak prowadzi przez malownicze obszary pojezierzy Myśliborskiego, Choszczeńskiego, Ińskiego, Drawskiego i Szczecineckiego. Trasa ma dwie odnogi. Południowa, prowadzi od Siekierek do Białego Boru. Już dziś, od modernizowanego mostu na Odrze można dojechać nową, liczącą 36 km trasą do Trzcińska-Zdrój. Dalej, szlak wiedzie do Myśliborza, Barlinka i Choszczna.
Obecnie na finiszu jest także realizacja odcinków Sulimierz – Mostkowo (2,9 km). Zostały już ogłoszone przetargi na budowę brakujących odcinków pomiędzy Trzcińskiem-Zdrój a Barlinkiem. Jeśli terminy zostaną dochowane, to w przyszłym roku w bardzo komfortowych warunkach powinniśmy móc dojechać na rowerze od Siekierek aż do Choszczna. Trasa prowadzi do Ińska, gdzie łączy się z odnogą szczecińską. Dalej przebiega przez Drawsko Pomorskie, Złocieniec, Czaplinek do Szczecinka i w gminie Biały Bór dochodzi do granicy z województwem pomorskim.
(k)
Fot. UMWZ