Chętnych do remontu nitki wjazdowej do centrum Trasy Zamkowej w Szczecinie nie brakuje. Szkopuł w tym, że na jej modernizację tegoroczny budżet samorządowy skrojony został na kwotę, która znacznie odbiega od sum, na jakie całe zadanie wyceniła każda z zainteresowanych firm.
Przetarg na roboty modernizacyjne Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego ogłosił z końcem maja. Po otwarciu kopert z ofertami w tym miesiącu okazało się, że każdy z podmiotów, który się zgłosił, zaproponował za swe usługi wynagrodzenie dużo wyższe niż środki, jakie zamierzał przeznaczyć na ten cel ZDiTM. A jest to dokładnie suma 29 405 252, 80 zł.
Tymczasem. Najtańsza z ofert potencjalnego wykonawcy opiewa na 39 094 973,54 zł i złożyło ją Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR z Zawiercia. Z ceną 40 943 710, 23 zł stanęło do przetargu konsorcjum INTOP Warszawa, INTOP Skarbimierzyce i polskiego oddziału czeskiej spółki Firesta-Fišer z Brna z siedzibą w Cieszynie. Na jeszcze wyższą kwotę, 41 800 439,29 zł, całe przedsięwzięcie skalkulował pruszkowski STRABAG. A za ponaddwukrotnie wyższą od założonej przez zamawiający ZDiTM kwotę, bo aż 62 334 800,13 zł, gotowy byłby podjąć się tego zadania BUDIMEX S.A. z Warszawy.
W specyfikacji istotnych warunków zamówienia ZDiTM zawarł zapis dotyczący terminu wykonania modernizacji wjazdowej nitki Trasy Zamkowej – w czasie do 48 tygodni od dnia zawarcia umowy. Założył jednocześnie 10-letni okres rękojmi.
Z wcześniej podawanych komunikatów ZDiTM wynikało, że zaplanowany na ten rok remont nitki północnej, która jest w najgorszym stanie, miał się rozpocząć rychło po wakacjach, w pierwszych dniach września. Oddano ją do użytku w 1987 roku. W związku z wieloletnią eksploatacją, liczący ponad 2 kilometry fragment przeprawy wymaga - o czym wiadomo nie od dziś i widać to nawet gołym okiem - gruntowej modernizacji. Rutynowa, coroczna kontrola stanu odcinka wykazała konieczność jego remontu. Dodatkowo, po zeszłorocznej awarii mostu Cłowego, urzędnicy na prośbę radnych zobowiązani zostali do sprawdzenia stanu technicznego szczecińskich mostów. Wyniki raportu wówczas pokazały, że w pierwszym rzędzie ta właśnie część Trasy Zamkowej wymaga naprawy.
Póki co żadna z firm zabiegających o to zlecenie nie spełnia oczekiwań co do ceny. Co dalej? Unieważnienie w tej sytuacji przetargu i rozpisanie kolejnego? Czy może korekty w budżecie miasta, czyli zwiększenie
- Trwa sprawdzanie ofert i możliwości finansowania tej inwestycji – poinformował Szymon Wasilewski, rzecznik prasowy ZDiTM. ©℗
Mirosław WINCONEK
Na zdjęciu: Jezdnia Trasy Zamkowej w kierunku centrum. Ta jej nitka zakwalifikowana do generalnego remontu w pierwszej kolejności. Jej modernizacja miała rozpocząć się tuż po wakacjach, ale nie wiadomo, czy budżet samorządowy to zadanie jeszcze w tym roku udźwignie.
Fot.: Mirosław WINCONEK