Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Kolejne Impulsy dla regionu

Data publikacji: 13 lipca 2017 r. 10:04
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:44
Kolejne Impulsy dla regionu
 

Nowosądecki Newag, który dostarczył dotąd trzy z siedemnastu zamówionych dla Zachodniopomorskiego nowoczesnych pociągów Impuls, zrobi ich o dziesięć więcej. Samorząd województwa skorzystał bowiem z możliwości zwiększenia kontraktu na dostawę tych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego w zeszłym roku zamówił w Newag SA siedemnaście elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls: 12 trzyczłonowych i 5 czteroczłonowych. Kontrakt opiewał na prawie 204 mln zł netto. Przewidywał także możliwość zwiększenia zamówienia o dodatkowych 10 ezt-ów. Ponadto nowosądecka spółka ma dostarczyć symulator do szkolenia maszynistów obsługujących te pociągi.

Elektryczne zespoły trakcyjne z rodziny Impuls to pojazdy niskopodłogowe z jednoprzestrzennym wnętrzem, wyposażonym m.in. w pełny monitoring, klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej. Są dostosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Jest w nich miejsce na wózki i rowery. Pierwsze trzy pociągi typu 36 WEa dostarczone zostały przez Newag w maju. Wśród nich był jeden wyjątkowy – złoty. Został tak pomalowany w celach promocyjnych.

Co ważne, zamówione przez województwo zachodniopomorskie pojazdy – jako pierwsze na naszym kontynencie – spełniają aktualne wymogi interoperacyjności TSI i są dostosowane do zabudowy urządzeń gwarantujących współpracę z Europejskim Systemem Sterowania Pociągów (ETCS 2). ETCS jest częścią wdrażanego w Unii systemu ERTMS, który ma zapewnić interoperacyjność transportu kolejowego, czyli możliwość swobodnego poruszania się pojazdów szynowych w sieciach kolejowych poszczególnych państw bez konieczności zatrzymywania się na granicach oraz wymiany lokomotyw bądź maszynistów.

Samorząd województwa kilka dni temu powiadomił Newag, że skorzysta z przewidzianego umową prawa opcji. Za 122,7 mln zł netto dokupi kolejnych 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych: 6 trzyczłonowych i 4 czteroczłonowe. Dostawa wszystkich 27 nowych Impulsów ma się zakończyć nie później niż do 20 grudnia 2020 r. Mają one obsługiwać m.in. trasy Poznań – Krzyż – Choszczno – Szczecin; Słupsk – Koszalin – Szczecin; Szczecin – Świnoujście. Pozwolą także na zastąpienie starszego taboru na liniach Szczecin – Gryfino – Chojna – Kostrzyn; Szczecin – Wysoka Kamieńska – Kamień Pomorski.

Tekst i fot. (mag)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

SKM
2017-09-05 20:51:36
a co z piętrusami? Czemu marszałek uparcie nie kupuje piętrusów? W innych regionach jeżdżą czas i u nas. Na metropolitarną jak znalazł
Impuls
2017-07-13 12:47:17
Dobrze że przynajmniej Samorząd coś robi dla naszego regionu. Na rząd nie ma co liczyć.
Staszek.
2017-07-13 12:44:19
Od kilku lat Impulsy jeżdżą do Poznania.
Robert
2017-07-13 12:00:00
Dobrze, że do Poznania będą jeździć, bo te wielkopolskie są wieśniackie bardzo. Tak jak najbrzydszy dworzec w kraju - poznański chlebak.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA