Środa, 26 listopada 2025 r. 
REKLAMA

Kolejne stare tory odkryte w al. Wojska Polskiego [GALERIA] (akt. 1)

Data publikacji: 27 marca 2023 r. 14:18
Ostatnia aktualizacja: 27 marca 2023 r. 22:33
Kolejne stare tory odkryte w al. Wojska Polskiego
Na razie nie wiadomo, co stanie się ze znaleziskiem. Fot. Ryszard Pakieser  

Kolejne odkrycie podczas przebudowy al. Wojska Polskiego w Szczecinie. I znowu jest to torowisko tramwajowe z długą historią.

REKLAMA

W pierwszych dniach prac - jesienią ub. roku, podczas zrywania asfaltu na odcinku pomiędzy ul. Jagiellońską a pl. Zgody odkryto szyny, po których tramwaje kursowały do 1973 r. Kilka dni temu przy pl. Zwycięstwa odsłonięto szlak, który ma prawdopodobnie ponad 100 lat.

Miłośnicy miejskiej komunikacji są pewni: odsłonięte właśnie tory służyły od 1905 r. do lat 30. XX w. Kursowała po nich linia nr 2, łącząca Bramę Portową z Gumieńcami. Tor prowadził bliżej dzisiejszego budynku „Medicusa". Obecny układ torów i przebudowa węzła w rejonie pl. Zwycięstwa to efekt przebudowy właśnie w latach 30.

Na razie nie wiadomo, co stanie się ze znaleziskiem. Fragment szyn odsłoniętych jesienią został wyeksponowany w wyremontowanej części alei. Czy podobna decyzja zapadnie także w przypadku najnowszego odkrycia?

- Torowisko znajduje się miejscu, gdzie zaplanowane są do realizacji prace związane z przebudową konstrukcji nowej jezdni - mówi Piotr Zieliński, rzecznik miasta ds. inwestycji. - Ustaleń w zakresie ewentualnego zachowania torowiska na dzisiaj jeszcze nie ma. Natomiast mając na względzie, że fragment starego torowiska tramwajowego został już wyeksponowany w ciągu al. Wojska Polskiego należy liczyć się z tym, że nowe znalezisko nie zostanie wyeksponowane na terenie realizowanej inwestycji. ©℗

(t)

REKLAMA

Komentarze

Tramwajarz
2023-03-29 08:25:31
A co z zabytkowymi torami na Kolumba? Zostaną w ziemi? Wywiezione już?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Histeryk
2023-03-29 08:23:46
Mogliby z nich zrobić jakąś rzeźbę czy konstrukcję w Parku Kasprowicza na wspomnienie dawnych lat świetności Rodziny Quistorpów i miasta Szczecina. W końcu tory prowadziły do West-Ende...
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
baba
2023-03-29 08:18:07
proponuję znalezisko zainstalować w gabinecie prezia krzystka, będzie miał "chłop" co robić!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@bruk
2023-03-28 17:56:24
Albo w gabiony jak nad strumykiem na Warszewie (Wapienna/Północna). Właśnie rozstrzygnięto przetarg na kolejny zbiornik na Warszewie (Wkrzańska i Ostoi-Zagórskiego) na cieku Struga Sienniczka.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Inez
2023-03-28 17:50:18
Na szczęście Twojej pisowskiej głupoty nic nie jest w stanie przykryć.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Santo
2023-03-28 16:34:35
Niemiecki to ty masz łeb. To są nasze szczecińskie tory wytopione w naszej szczecińskiej hucie w 1896 r.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@krąg historii
2023-03-28 13:56:17
Wiedzą prawie wszyscy, wraz z architektem miasta, który forsował ten konkretny wariant przebudowy. Z troski o mieszkańców? Nie, o własną kieszeń, bo ten wariant(z parkingami skośnymi, bez tramwaju) był propozycją jego własnego biura architektonicznego. Jakby ktoś się zastanawiał komu podziękować za dewastację tej ulicy, to już wie. To architekt miasta, z czasów konkursu na projekt przebudowy tej ulicy, bo chyba już jest nowy jeśli się nie mylę
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Inez
2023-03-28 07:04:06
Kawałkiem starych szyn chcą przykryć upadek komunikacji miejskiej i urwane pantografy
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
bruk
2023-03-27 21:52:56
Piękna kostka brukowa.Zapewne po oczyszczeniu trafi pod kolejną willę z listy znajomych
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
hutnik
2023-03-27 20:15:42
Wykopać stare szyny, przetopić i zrobić nowe. Nie będą kruszeć i pękać.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Santo subito
2023-03-27 18:36:05
Niemieckie tory... Gdzie jest Łuczak i reszta germanofilów?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
jaka równa kostka
2023-03-27 17:38:40
nic nie wystaje przy szynach, a swoją drogą to właśnie tędy powinien teraz też jeździć tramwaj!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
krąg historii
2023-03-27 16:37:01
Historia lubi zataczać kręgi. Idealne połączenie Prawobrzeża z Głębokim prowadzi własnie przez Wojska Polskiego. Idealny dojazd na deptak Bogusława to linia tramwajowa z przystankiem przy Pl.Zgody. (Prawie) każdy mieszkaniec Szczecina to rozumie. I nawet nie trzeba nic wymyślać, bo te tory pokazują, że to już było.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Piotr
2023-03-27 16:34:43
Przy dawnej ścianie płaczu kawałek szyn zostawili, chyba po to aby rdzewiały tylko.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Szczecińska fuszerka
2023-03-27 16:21:55
🔶 tu 100 lat i bruk idealnie równy a na naszych przystankach np. Matejki kierunek pl.Rodła bruk ma kilka lat a wyrwy takie że w autobusach pasażerowie podskakują pod sufit.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Rewolucja Torowa
2023-03-27 15:53:15
Powinni w tajnym laboratorium ZDiTM zbadać skład starodawnych szyn bo nowe coś im pękają albo się wykrzywiają
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
tramwajka
2023-03-27 15:29:31
Wszystkie znaki na niebie, a tym bardziej na ziemi wskazują że powinien na tę trasę wrócić tramwaj. Mimo usilnych starań szkodników z magistratu, żeby tramwaje z Wojska Polskiego wymazać z pamięci, te nie dają o sobie zapomnieć. Po tej ulicy powinien kursować tramwaj ale po dewastacji jaką zafundował architekt miasta, nie będzie już możliwe przywrócenie torowiska bez milionowych nakładów
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Alicja
2023-03-27 15:18:36
Przecież kiedyś tędy jeździł tramwaj...ot odkrycie...Teraz to będzie najbardziej trująca spalinami ulica, jak zaczną kierowcy w kierunku głębokiego mknąć 30km/h i stać w korku...Współczuję mieszkańcom w lecie przy otwartych oknach
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tory
2023-03-27 15:18:15
Te 100-letnie tory lepiej wyglądają i są w lepszy stanie niż te nowe obecne po kilku latach eksploatacji
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
mieszkaniec
2023-03-27 15:04:14
Będzie kolejna wymówka odnośnie presunięcia terminu wykonania
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Nie pękają?
2023-03-27 14:58:48
Jak to jest że te szyny nie pękają? Może Hanna nam odpowie dlaczego w tym przypadku nie wystąpił proces tzw.natulnego wykruszania szyn?, Jak ostatnio w wielu miejscach. Wykopać i zamontować u prezia w gabinecie jako symbol i pozostałość tego co codziennie jest dewastowane w tym mieście.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
mowie wam
2023-03-27 14:33:31
Na końcu tych torów jest Złoty Pociąg
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tylko zalogowani użytkownicy mają możliwość komentowania
Zaloguj się Zarejestruj
REKLAMA
REKLAMA