Nie ma już odwrotu. Pierwsze rozbiórki na ulicy Smolańskiej i w rejonie Nabrzeża Wieleckiego, a także porządkowanie ogrodów działkowych, to zwiastuny ogromnej przebudowy, której kulminacja przed nami. Torowa rewolucja wkracza w kolejny ważny etap. W sobotę częściowo zamknięta dla ruchu zostanie zaniedbana przez dziesięciolecia ul. Kolumba. Wstrzymany będzie ruch tramwajów, w środę natomiast odbył się próbny przejazd po trasie zastępczej linii autobusowej 806.
Kierowcy jadący ul. Kolumba będą mogli korzystać z jednego kierunku – w relacji Dąbrowskiego-Nowa. Ruch dwukierunkowy będzie możliwy jedynie od ul. Dąbrowskiego do wjazdu na stację Orlen. Trzeba też pamiętać o zamknięciu dla ruchu południowej części jezdni i torowiska tramwajowego w okolicy skrzyżowania ul. Kolumba z ul. Nadodrzańską (włącznie ze skrzyżowaniem). Brak będzie możliwości wjazdu w ul. Nadodrzańską. Ruch pojazdów odbywać się ma północną stroną jezdni. Za skrzyżowaniem z ul. Nadodrzańską aż do Dworca PKP zamknięta będzie północna jezdnia i torowisko. Kolejny zamknięty odcinek to jezdnia ul. Kolumba wzdłuż Odry; dopuszczony będzie jednokierunkowy ruch pojazdów torowiskiem tramwajowym i dalej jezdnią wzdłuż Dworca PKP do ul. Nowej (z brakiem możliwości skrętu w ul. Owocową).
Dla jadących od mostu Długiego do Dworca PKP wyznaczono objazd trasą Wyszyńskiego – Brama Portowa – pl. Zwycięstwa – Brama Portowa – 3 Maja – Owocowa, dla jadących od mostu Długiego do ul. Kolumba trasą Wyszyńskiego – Brama Portowa – pl. Zwycięstwa – Kopernika – Narutowicza – Piastów – pl. Szyrockiego – Dąbrowskiego, a dla jadących od ul. Kolumba do ul. Energetyków trasą Nowa – Dworcowa – Brama Portowa – Energetyków.
Wstrzymany zostaje ruch tramwajowy na odcinku Wyszyńskiego – Kolumba – Pomorzany. Tramwaje linii 6 będą kursować na trasie Gocław – Wyszyńskiego (powrót przez Wyszyńskiego – Bramę Portową – pl. Hołdu Pruskiego) według specjalnego rozkładu jazdy. Uruchomiona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza linii 806 w relacji pl. Żołnierza Polskiego – Pomorzany Dobrzyńska.
W kierunku pętli „Pomorzany Dobrzyńska” trasa przebiegać będzie przez al. Niepodległości, Bramę Portową, ul. 3 Maja, ul. Czarnieckiego, ul. Potulicką, ul. Piekary, ul. Dąbrowskiego, ul. Starkiewicza, ul. Boczną, ul. Połabską, ul. Szpitalną, al. Powstańców Wlkp., ul. Budziszyńską, ul. Inowrocławską. W kierunku placu Żołnierza Polskiego trasa przebiegać będzie przez ul. Dobrzyńską, ul. Budziszyńską, al. Powstańców Wlkp., ul. Starkiewicza, ul. Dąbrowskiego, ul. Kolumba, ul. Nową, ul. Dworcową, Bramę Portową, al. Niepodległości. Kursy wykonywane będą z częstotliwością w dni powszednie: do godz. 6 co 15 minut, w godz. 6-20 co 12 minut, po godz. 20 co 20 minut, w soboty do godz. 9 i po godz. 18 co 10 minut, w pozostałym okresie co 12 minut, w dni świąteczne co 20 minut, w Nowy Rok, Wielkanoc i Boże Narodzenie do godz. 11 i po godz. 18 co 24 minuty, w pozostałym okresie co 20 minut.
Autobusy linii 75, 521, 527 od przystanku „Brama Portowa” kursować będą przez ul. 3 Maja i ul. Owocową do przystanku końcowego „Dworzec Główny (Owocowa)”. Powrót następować będzie przez ul. Nową. Na zmienionej trasie uruchomione zostaną przystanki: „Plac Zawiszy” oraz „Dworzec Główny (Owocowa)”. Nieczynne będą przystanki „Plac Tobrucki” (w kierunku ul. Kolumba) oraz „Dworzec Główny” (przy ul. Kolumba, przed budynkiem dworca kolejowego).
Autobusy linii 528 w kierunku Pomorzan od przystanku „Brama Portowa” kursować będą przez ul. 3 Maja, ul. Czarnieckiego, ul. Potulicką, ul. Piekary, ul. Dąbrowskiego do ul. Starkiewicza i dalej dotychczasową trasą. Uruchomione zostaną przystanki pl. Zawiszy, Dworzec Główny (Owocowa), Sowińskiego, Potulicka i Piekary. Nieczynne w tym kierunku będą przystanki Plac Tobrucki, Dworzec Główny, Kolumba i Nadodrzańska. Autobusy linii 528 w kierunku Gumieniec kursować będą dotychczasową trasą z następującymi zmianami: przystanek „Nadodrzańska” będzie nieczynny, przystanek „Dworzec Główny” zlokalizowany będzie przed budynkiem dworca kolejowego na górnej jezdni ul. Kolumba, na której obowiązywać będzie kierunek ruchu przeciwny do dotychczasowego.
Prace obejmą m.in. przebudowę torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu ul. Nowa od wiaduktu kolejowego – Plac Ratuszowy – ul. Dworcowa na wysokości hotelu Novotel z dodatkową relacją pod wiaduktem, przebudowę ul. Dworcowej wraz z torowiskiem tramwajowym od Nabrzeża Wieleckiego do wysokości hotelu Novotel, ul. Nowej wraz z torowiskiem tramwajowym, torowiska pod wiaduktem kolejowym, budowę przystanków „wiedeńskich”, wydzielonych miejsc postojowych i przebudowę torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu ul. Nabrzeże Wieleckie na wysokości ul. Podwale – ul. Kolumba – Chmielewskiego – Smolańska – Budziszyńska – do rozjazdów z pętlą Pomorzany. Sama pętla zostanie zaś mocno rozbudowana – w tym celu trwa już likwidacja pobliskich ogródków działkowych.
W kolejnym etapie prace obejmą też al. Powstańców Wielkopolskich – jezdnię z torowiskiem, siecią trakcyjną, wiaduktami i całą infrastrukturą. Łącznie w ciągu dwóch lat wyremontowanych zostanie ponad 12 km toru, infrastruktura sieciowa, chodniki, jezdnie oraz przystanki. Kontrakt na realizację zadania wartego 262 milionyzłotych wygrała firma ZUE. ©℗
Tomasz TOKARZEWSKI