Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Komunikacja miejska w Szczecinie. Tańsza jazda od najbliższej wiosny

Data publikacji: 25 listopada 2020 r. 17:14
Ostatnia aktualizacja: 26 listopada 2020 r. 13:41
Komunikacja miejska w Szczecinie. Tańsza jazda od najbliższej wiosny
Fot.: Mirosław Winconek  

Radni Szczecina w miniony wtorek przyjęli w miniony wtorek uchwałę, która od 1 kwietnia 2021 r. wprowadzi nowe, obniżone ceny biletów dobowych, wielodobowych i okresowych w komunikacji miejskiej. A korekta ich w dół będzie na poziomie od 10 do 25 procent.  Niższa taryfa ma być zachętą do przesiadek w tramwaje i autobusy przez tych, którzy na co dzień preferują dotąd w podróżach przez miasto jako środek transportu własne auta, a za których parkowanie dla odmiany opłaty w poszerzanej strefie postoju w śródmieściu od najbliższej wiosny znacznie wzrosną.

Na dotychczasowym poziomie pozostaną bilety jednorazowe czasowe na linie zwykłe dzienne i nocne oraz pośpieszne. Takie same jaka obecnie będą też ceny czasowych karnetów 10-przejazdowych.

Mniejsze wpływy do budżetu

Z wcześniejszymi propozycjami, obniżki dotyczą w sumie kilkudziesięciu rodzajów biletów. Główny bój toczył się przez kilka tygodni o większej skali korekty w przypadku bardzo popularnego miesięcznego biletu na linie zwykłe dzienne i nocne. Teraz kosztuje on 100 zł, a ulgowy połowę tej kwoty. Według pierwszej wersji sugerowana obniżka miała wynieść 10 procent. Ostatecznie radni uchwalili 80 zł za bilet normalny i 40 zł za ulgowy.

- Szacujemy, że do budżetu miasta w związku z obniżką cen z tytułu sprzedaży biletów wpłynie w przyszłym roku ok. 7 mln zł mniej. Z drugiej strony przyjmujemy też argumenty, że takie obniżki mają zmienić nawyki mieszkańców, którzy częściej teraz będą wybierali komunikację miejska, a więc będą kupować więcej biletów - stwierdził Paweł Adamczyk, dyrektor wydziału gospodarki komunalnej szczecińskiego magistratu.

Czy obniżki cen biletów komunikacji miejskiej skłonią kierowców, że ci zamiast swoimi autami zaczną poruszać się po mieście autobusami i tramwajami, a samochody pozostawią w garażach lub na parkingach obrzeżach miasta, przekonamy się już niebawem.

Jakie ceny biletów po obniżce?

I tak. Dobowy bilet normalny kosztować będzie 10 zł, ulgowy 5 zł (obecnie 12 zł i 6 zł), 5-dobowy - normalny 30 zł, ulgowy 15 zł (obecnie 35 zł i 17,50 zł), a 10-dobowy - normalny 50 zł, ulgowy - 25,00 zł (60 zł i 30 zł)

Jeśli chodzi o bilety miesięczne to zapłacimy: za imienny na linię zwykłą dzienną - normalny 60 zł, ulgowy 30 zł (obecnie 70 zł i 35 zł), imienny sieciowy na linie zwykłe dzienne i nocne z wyjątkiem turystycznych - normalny 80 zł, ulgowy 40 zł ( obecnie 100 zł i 50 zł), imienny na 1 linię pospieszną - normalny 80 zł, ulgowy 40 zł (obecnie 106 zł i 53 zł), imienny sieciowy na wszystkie linie z wyjątkiem turystycznych- normalny 140 zł, ulgowy 70 zł (obecnie 162 zł i 81 zł), sieciowy na okaziciela na wszystkie linie z wyjątkiem turystycznych 150 zł (obecnie 170 zł)

Stawki za bilety 3-miesięczne wyniosą odpowiednio: imienny na 1 linię zwykłą dzienną - normalny 160 zł, ulgowy 80 zł (obecnie 182 zł i 91 zł), imienny sieciowy na linie zwykłe dzienne i nocne z wyjątkiem turystycznych - normalny 230 zł, ulgowy 115 zł (obecnie 260 zł i 130 zł), imienny na 1 linię pospieszną - normalny 220 zł, ulgowy 110 zł (obecnie 276 zł i 138 zł), imienny sieciowy na wszystkie linie z wyjątkiem linii turystycznych - normalny 370 zł, ulgowy 185 zł (obecnie 422 zł i 211 zł), 

Zmaleją również ceny biletów seniora: za 6-miesięczny - do 45 zł  z obecnie 50 zł, a za 12-miesięczny - do 80 zł z 90 zł. Podobnie będzie z odpłatnością za bilet aktywizujący bezrobotnych - za taki zainteresowany zapłaci 50, a nie jak teraz 60 zł. Ponadto osobny cennik z niższą odpłatnością wprowadzony zostanie dla uczestników programu pn. "Szczecin przyjazny rodzinie", w którym stawki za przejazdy na podstawie sieciówek są skalkulowane z rabatami w zależności od liczby dzieci w rodzinie. ©℗

(MIR)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

anita
2021-03-19 19:05:49
Ale kasy czynne od 10 do 17.15. Jak ktoś chce kupić bilet tradycyjny (a kasy są chyba dla takich osób), to ma się zwalniać z pracy. To pracujący mają się dostosowywać do godzin otwarcia kas? Pomysł tak inteligentny jak wprowadzenie w marcu świątecznych rozkładów jazdy z powodu pandemii.
@pamietam
2020-11-27 10:20:44
Ewentualną utratę wpływów odbiją sobie na monstrualnie wielkiej strefie płatnego parkowania!
Kasper1996
2020-11-26 20:30:36
Żeby pasażerów było więcej w komunikacji miejskiej, to trzeba wprowadzić ban na samochody pokroju Tico w centrum.
super
2020-11-26 13:37:04
świetna wiadomość
Stanisław
2020-11-26 12:27:31
Lepiej by się zajęli stanem torowisk (np. na Matejki), albo punktualnością. ..
Aneta
2020-11-26 11:54:34
Wielkie brawa dla radnych za tę uchwałę
pamiętam
2020-11-26 07:28:15
Za rządów PiS w Szczecinie w latach 2010-2018 były tylko podwyżki.
Racjonalista
2020-11-26 07:25:42
Krok w dobrą stronę. Brawo miasto
Rec3
2020-11-25 21:32:50
Kogo to obchodzi w dobie koronawirusa.
Świetnie
2020-11-25 19:58:05
Brawo Prezydent Krzystek, brawo Koalicja Obywatelska.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA